Aproape jumătate din achizițiile de centrale termice sunt efectuate de către familiile care își doresc independență și renunță la sistemul centralizat de încălzire, iar tot mai mulți români (peste 30%) încep să cumpere o astfel de centrală pentru a o înlocui pe cea veche, potrivit unui studiu de piață realizat de Ariston Thermo România.
„Investiția într-o centrală termică pe gaz este una importantă, iar românii au motivații clare atunci când o realizează. Însă, de cele mai multe ori, aceasta este dictată de dorința acestora de a fi independenți din punct de vedere termic, de a avea confort și control total asupra cheltuielilor lunare”, a declarat Cătălin Drăguleanu, Country Manager Ariston Thermo România.
Astfel, rezultatele studiului, realizat în luna decembrie 2015, arată că 40% din achizițiile de centrale termice pe gaz de pe piața locală sunt efectuate de către familiile care se debranșează de la sistemul centralizat și instalează pentru prima dată o centrală termică individuală.
Un alt motiv pentru care românii aleg să cumpere o centrală termică, cu un procent de peste 30%, este nevoia de înlocuire a acesteia, fie ca urmare a apariției tehnologiilor noi și mai performante, fie în contextul unei renovări a locuinței.
Restul de 30% din achiziții sunt fie realizate de cei care se mută într-o casă nouă, fie de cei care abia acum au putut opta pentru o centrală termică, din diferite motive (cum ar fi lipsa infrastructurii rețelei de gaz).
Conform aceluiași studiu, creșterea ponderii înlocuirilor în totalul vânzărilor de centrale termice arată o maturizare a pieței locale de profil. Același lucru reiese și din modul în care românii aleg centralele termice.
„Dacă în anii trecuți prețul era pe primul loc în cazul unei achiziții, acum cumpărătorii au alte criterii de care țin cont, lucru ce arată o maturizare și dezvoltare a pieței de profil”, a subliniat Cătălin Drăguleanu.
Astfel, în acest moment, pentru cea mai mare parte a cumpărătorilor, caracteristicile tehnice ale produsului, alături de marcă și de serviciile post-vânzare, sunt criteriile cele mai importante.
Potrivit studiului, circa 60% din persoanele care au achiziționat o centrală termică au făcut singuri alegerea, 33% au ales să se consulte cu un instalator și doar 7% au lăsat decizia pe seama acestuia.
Când vine vorba de sursa achiziției, 28% din români aleg să cumpere o centrală termică dintr-un magazin de tip Do-It-Yourself. Peste 50% din achiziții sunt efectuate din magazinele specializate pentru instalații, de asemenea datorită consilierii profesionale, cât și a faptului că acestea oferă servicii post vânzare.
Achizițiile online sunt încă limitate la doar 7%, deoarece centrala termică este un produs complex, care necesită consiliere tehnică de specialitate pentru o dimensionare corectă raportată la cerințele clientului.