Volumul tranzacțiilor de închiriere pe piața birourilor din București s-a ridicat în primul trimestru al anului 2021 la 48.000 de metri pătrați, în scădere cu 9% față de perioada similară a anului precedent, când pandemia Covid-19 era încă la debut în Europa.
Totuși, față de cea de-a doua parte a anului precedent, când piața a înregistrat o activitate redusă a tranzacțiilor de închiriere, companiile amânând pe cât posibil luarea unor decizii importante cu privire la sediul lor de birouri, ceea ce a determinat o scădere anuală a volumului tranzacționat de 40%, se observă primele semne de stabilizare, ținând cont că ponderea contractelor de reînnoire a fost de 29%, față de o medie anuală de 45% în 2020, arată datele Cushman & Wakefield Echinox . Mai mult, ponderea contractelor de preînchiriere a crescut de la 20% la 46%, ceea ce arată faptul că unele companii și-au creionat politica de lucru post-pandemie și sunt în poziția de a-și asuma decizii pe termen mediu și lung.
În ceea ce privește livrările, în primul trimestru al anului au fost finalizate clădirile Campus 6.2, parte a proiectului Campus 6 dezvoltat de Skanska în zona Politehnica, și Millo Offices, un proiect realizat de Forte Partners în zona centrală a Bucureștiului, cele două imobile având o suprafață cumulată de aproape 30.000 mp. Comparativ, în primul trimestru al anului 2020 au fost date în folosință în București spații noi de birouri cu o suprafață de 79.000 de metri pătrați. Cu toate acestea, livrările din acest an vor fi peste nivelul din 2020, când au fost finalizate proiecte de 155.000 mp, ținând cont că până la finalul anului în curs sunt așteptate alte noi livrări de spații de birouri moderne de aproximativ 220.000 de metri pătrați.
Stocul comercial (destinat închirierii) de clădiri de birouri din București se ridică la circa 2,98 milioane de metri pătrați, alte imobile cu o suprafață de aproximativ 150.000 de metri pătrați fiind ocupate de către proprietari, în vreme ce proiecte cu o suprafață totală de 370.000 de metri pătrați se află în acest moment în construcție, fiind programate pentru livrare în perioada 2021-2023.
În acest context, rata de neocupare (contractuală) a spațiilor se situează la 13,5%, remarcându-se o diferență semnificativă între spațiile de clasa A (10,7%) și cele de clasa B (22,1%). Deși asistăm la o revenire etapizată a angajaților la birou, gradul de utilizare a acestora a rămas momentan la un nivel relativ scăzut, de circa 40 – 50%, în condițiile în care majoritatea companiilor preferă să funcționeze în continuare în sistem Work from Home sau hibrid.
„Considerăm că primele trei luni ale anului curent au adus semne pozitive, în sensul în care vedem un număr important de tranzacții de pre-închiriere ale unor spații aflate în construcție, după un an 2020 marcat în general de consolidări și de amânări ale unor decizii cu privire la ocuparea de spații noi de birouri. De asemenea, observăm o scădere importantă a numărului de infectari cu Covid-19 și o evoluție pozitivă a campaniei de vaccinare, două elemente cheie ce vor favoriza revenirea la birou a multor angajați ce se vor simți astfel mai în siguranță la locul de muncă, factor esențial pentru revenirea la o oarecare normalitate”, a declarat Mădălina Cojocaru, Partner, Office Agency, Cushman & Wakefield Echinox.
Printre cele mai importante proiecte de birouri aflate în construcție regăsim One Cotroceni Park, J8 Office Park, Globalworth Square, U Center, Miro Offices, Țiriac Tower, Dacia One, Equilibrium II, @Expo sau Sema London & Oslo, dezvoltatorii având semnate contracte de preînchiriere pentru circa 60% din spații.