Acest demers reprezintă o premieră și un pas important în direcția creșterii gradului de cuprindere în asigurare și a responsabilizării proprietarilor de locuințe.
Totodată, întrucât în acest proces s-au înregistrat și situații în care au fost sancționați coproprietari ai unor locuințe deja asigurate sau persoane care dețin clădiri cu altă destinație decât locuința, ca urmare a unei interpretări eronate a bazelor de date, PAID România face câteva precizări.

1. NU se asigură alte clădiri în afară de cele cu destinația de locuință, conform art. 3 din legea 260/2008, respectiv: „(1) Persoanele fizice și juridice asigură împotriva dezastrelor naturale, în condițiile prezentei legi, toate construcțiile cu destinația de locuință, înregistrate cu această destinație în evidențele organelor fiscale, din mediul urban sau rural, aflate în proprietatea acestora și pentru care s-a păstrat în fapt destinația de locuință.”
2. Potrivit Legii nr. 260/2008, obligația de asigurare este îndeplinită atunci când locuința este acoperită printr-o asigurare PAD valabilă, indiferent de numărul coproprietarilor. Este obligatoriu ca unul dintre coproprietari să fie înscris ca „asigurat” pe poliță. O singură poliță PAD este suficientă pentru întreaga locuință. În caz de daună, despăgubirile se acordă tuturor coproprietarilor, proporțional cu cota deținută, pe baza actelor de proprietate verificate obligatoriu pentru a confirma situația actualizată la momentul producerii evenimentului asigurat.

3. Situațiile în care au rezultat liste de persoane considerate neasigurate apar, cel mai probabil, din compararea bazelor de date ale PAID cu cele ale direcțiilor locale de taxe și impozite la nivel de CNP-uri, și nu la nivel de locuințe identificate prin adresă, ceea ce poate genera confuzii. PAID reamintește că verificările trebuie efectuate la nivel de locuință, iar menționarea tuturor coproprietarilor în contract nu este necesară, întrucât ar îngreuna procesul de emitere (înscrierea unui coproprietar presupune completarea tuturor datelor de identificare – CNP, domiciliu, serie și număr act de identitate).
Amenzile au fost aplicate mai multor proprietari de locuințe din Corbeanca, județul Ilfov.
Este o premieră la nivel național, în condițiile în care niciun primar nu a dat astfel de amenzi în cei peste 15 ani de când există această posibilitate.
Cetățenii reclamă însă că sunt co-proprietari care nu figurau pe poliță, deși casa era asigurată, arată Hotnews.

Oficialii primăriei și ai societății care emite aceste asigurări se acuză reciproc de probleme în interpretarea legii și a informațiilor din bazele de date.
Proprietarii de locuințe din România sunt obligați prin lege să-și asigure casele împotriva a trei riscuri naturale: cutremur, inundații și alunecări de teren. Asigurarea costă 50 de lei pe an în cazul caselor dim chirpici, pentru care poți primi maximum 50.000 de lei în caz de dezastru, respectiv 130 de lei pe an pentru casele mai rezistente, iar în baza asigurării poți primi o despăgubire de maximum 100.000 de lei dacă locuința e distrusă.
Amenzile pentru lipsa asigurării sunt între 100 de lei și 500 de lei, însă niciun primar nu și-a amendat cetățenii în mai bine de 15 ani de când a devenit operațional sistemul de asigurare obligatorie a locuințelor.
Ce reclamă locuitorii din Corbeanca
Lucrurile s-au schimbat însă această lună, când proprietarii de locuințe din Corbeanca, județul Ilfov s-au trezit cu notificări de amendă pentru lipsa acestor asigurări.

Mai mulți oameni s-au plâns de acest lucru pe pagina de Facebook „Corbeanca social community”, unii reclamând faptul că au fost amendați pe nedrept. Un cetățean semnalează că are asigurare PAD valabilă până în luna februarie 2026, dar că a fost amendat deoarece asigurarea este pe numele soției, el fiind coproprietar.
„Supun și eu o problemă spre dezbatere. Eu am asigurare PAD valabilă până în luna februarie 2026. Am primit info cu amenda de la Primaria Corbeanca, deoarece asigurarea este pe numele soției. Întreb – ce asigurăm, casa sau persoana fizica? Răspunsul primăriei: „trebuia trecut si soțul pe polița de asigurare”. O fi bine?”.
PAID: Amendarea co-proprietarilor este o interpretare eronată
Oficialii PAID România, societatea care emite aceste asigurări și plătește despăgubiri în caz de dezastru, au confirmat că au primit mai multe reclamații de la persoane care sunt în această situație, cărora primăria din Corbeanca le-a cerut să își treacă toți coproprietarii în contractul PAD.

„Nu fac decât să aducă un disconfort asiguraților, întrucât obligația de asigurare este deja îndeplinită, pe contractul PAD fiind suficient să menționăm unul dintre coproprietari la rubrica asigurat (completarea restului de coproprietari fiind opțională) întrucat, în caz de daună, este obligatorie prin lege verificarea dreptului de proprietate pentru a se stabili dreptul la despăgubire. În caz de existență a mai multor coproprietari, despăgubirea cuvenită se va împărți astfel între coproprietari în funcție de cota de proprietate deținută”, a declarat Cosmin Tudor, directorul general adjunct al PAID România.
Acesta spune că „PAID a transmis primăriei o adresă în care a menționat toate acestea și, în plus, a recomandat ca verificarea între lista de locuințe asigurate din comună (la care primăria are acces digitalizat) și lista de locuințe înregistrate la taxe și impozite sa fie făcută la nivel de locuință și nu la nivel de proprietar întrucât obiectul asigurării este unitatea locativă”.
„Recomandarea PAID pentru toți asigurații este: Așa cum am comunicat către primărie, pe contractul PAD, la rubrica „asigurat” trebuie completate datele unuia dintre coproprietari, completarea restul coproprietarilor este opțională. Așadar, obligația legala din L260/2008 este îndeplinită în momentul când locuința este asigurată chiar dacă nu sunt trecuți toți coproprietarii pe contractul PAD. Amendarea coproprietarilor care nu apar pe contractul PAD în vigoare este o interpretare eronată”, a spus directorul PAID.
Acesta a mai precizat că, „în urma adresei de clarificare transmisă de către PAID la primărie, procesele verbale de amendare a coproprietarilor unei locuințe deja asigurate, dar care nu apar pe contractul PAD, ar trebui sa fie nule sau să fie anulate de către emitent”.
Cum crede PAID că a apărut această eroare
„Primăria are acces în baza de date a PAID și poate vedea instantaneu toate locuințele de pe raza unității administrativ teritoriale. Această bază de date la care are acces, cuprinde fiecare locuință asigurată cu adresa ei și cuprinde și numele asiguratului trecut pe poliță și CNP. Conform legii, asiguratul este proprietarul locuinței.

În cazul locuințelor unde sunt mai mulți proprietari, numiți „coproprietari”, cum ar fi soț și soție, sau chiar mai multe persoane în urma unor moșteniri, nu este obligatorie scrierea pe contractul PAD a tuturor acestora, este de ajuns să trecem unul singur”, a explicat directorul PAID.
Nu același lucru se întâmplă însă la Direcțiile de taxe și impozite, unde, conform legii, fiecare coproprietar are un ROL fiscal, subliniază directorul PAID.
„Astfel, soțul și soția plătesc fiecare câte jumătate din impozitul casei, la fel în cazul mai multor coproprietari, fiecare are rol fiscal și plătește cota-parte din impozit. Cel mai probabil, primăria a comparat listele de la taxe și impozite cu listele de la PAID la nivel de CNP-uri ale persoanelor și nu cum ar fi trebuit, la nivel de locuință asigurată. Astfel au rezultat liste de persoane care, desi figurează ca coproprietari la taxe și impozite, nu figurează în baza de date a PAID”, a mai precizat Cosmin Tudor, directorul general al PAID.
Primarul din Corbeanca: E o vulnerabilitate a listei pe care o primim de la PAID
Primarul din Corbeanca, Ștefan Apăteanu (USR), a confirmat că a început să aplice amenzi în urma unei adrese venite în urma cu două luni de la Prefectură, care semnala că primarii au obligația de a aplica legea privind asigurarea obligatorie a locuințelor.
Acesta a explicat că pe site-ul PAID România este o secțiune pentru primării unde, în baza unor date de acces, primarii se pot autentifica.
„De acolo pot descărca o foaie de calcul atunci când vreau să aplic măsura astfel încât să știu care sunt cei care au achitat această poliță. Dupa care prin comparatie cu ROL-urile fiscale pe care le avem la primărie, știm care sunt cei care nu și-au achitat această poliță”, a spus acesta.

Primarul a admis însă că au apărut probleme î privința coproprietarilor, dar dă vina pe lista furnizată de PAID.
„Aici e o vulnerabilitate a listei pe care o primim de la PAID. În mod normal nu ar trebui să conțină doar datele de identificare ale proprietarului sau coproprietarului, ci codul de carte funciară al imobilului. Am luat măsura de a face încă o verificare n aceste cazuri ca să eliminam aceste situații care sunt excepția, nu sunt regula, în care intr-adevăr au plătit asigurarea, dar au primit și notificare de amendă”, a declarat primarul Ștefan Apăteanu.
Acesta a mai precizat că primăria va analiza toate aceste situații în care s-a aplicat eronat amenda și dacă se dovedește așa oamenii ăși vor primi banii înapoi.
Compania care vinde polițe obligatorii pentru locuințe, PAID Romania, a consemnat în 2024 un profit net de 29,1 milioane de lei, de la 2,37 milioane de lei în 2023, pe fondul reducerii ratei combinate a daunei de la 109,4% în 2023 la 96,1% la finele anului trecut. De asemenea, despăgubirile plătite de asigurător au scăzut la 21,555 milioane de lei, de la 32,4 milioane de lei în 2023, cele mai ridicate de la înființarea PAID.
Scăderea cheltuielilor cu despăgubirile a condus la scăderea ratei daunei de la 17,2% în 2023 la 7,9% în 2024.
Pe de altă parte, compania a înregistrat anul trecut un avans de 43% al veniturilor din prime subscrise, de la 205,3 milioane de lei la 293,5 milioane de lei.
"Anul 2024 a fost unul marcat de impactul modificărilor legislative de la finalul anului 2023. Astfel, în primul rând se remarcaă creșterea semnificativă a portofoliului, determinată în special de introducerea punctului de verificare de la Cartea Funciară. Ca și consecință, portofoliul PAID la 31.12.2024 înregistrează o creștere de 14% față de numărul de polițe înregistrat la finalul anului anterior, câștigând un număr de 295.073 de polițe noi.
De asemenea, gradul de penetrare crește până la nivelul de 24,01% la nivel național (față de 21,21% la final de 2023), cel mai bun procentaj de la înființarea sistemului.

Majorarea primei de asigurare pentru contractele PAD tip A pe finalul anului 2023 (de la 100 lei la 130 lei - n.r.), odată cu intrarea în valabilitate a noii legi, a avut de asemenea un impact pozitiv asupra nivelului primelor brute subscrise în 2024, amplificând efectul creșterii de portofoliu menționată.
Astfel, nivelul primelor brute subscrise înregistreaza o creștere de 42,9% față de anul anterior", arată compania.
Polițele tip A au o pondere de 94,2% în portofoliul PAID Romania, de la 96% în 2023.
Pentru anul 2024, societatea nu își propune acordarea de dividende.
"Această propunere se aliniază Deciziei ASF cu numărul 1333/23.12.2024, emisă în baza Hotărârii Consiliului ASF din data de 18.12.2024 cu privire la obligația PAID de a duce la îndeplinire măsura prudențială de a nu efectua distribuiri de dividende către acționari pentru exercitiile financiare 2024-2026.

Principalele aspecte incluse în motivarea deciziei fac referire la informații extrase din rapoartele și datele transmise de societate (Raport ORSA 2023 – din iulie 2023, Raport de Adecvare a primei și sumei asigurate – din octombrie 2024, Rapoarte lunare de evoluție portofoliu și daunalitate), măsura contribuind la protejarea stabilității financiare a companiei", se precizează în raport.
În perioada 2018 - 2023, dividendele acordate acționarilor au însumat 51,54 milioane de lei.
Cu un capital social de 77,376 milioane de lei, Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale (PAID România) a fost înființată în septembrie 2009.
Cei mai mari acționari ai companiei sunt Groupama și Allianz Țiriac Unit Asigurări (fostă Gothaer România), fiecare cu o cotă de 15% în capitalul social.

Generali România are o participație de 11%, la fel și ABC Insurance, în timp ce Signal Iduna Asigurări (fosta Ergo Asigurări), Euroins (în faliment), Grawe România și UNIQA România dețin câte 5,5% din acțiunile companiei.
Profit.ro a anunțat, în octombrie 2024, că Infinity Capital (fostul SIF Oltenia), direct sau prin vehiculul Gravity Capital Investments, controlează 26% din acțiunile PAID, după ce a preluat titlurile deținute de Astra Asigurări, Carpatica Asig și City Insurance, pentru care a plătit aproape 37,50 milioane de lei.
Cunoscute și sub denumirea PAD, primele polițe au fost emise de PAID în iulie 2010.
Potrivit legii, toți proprietarii de locuințe au obligația de a încheia o poliță de asigurare împotriva riscurilor catastrofice (cutremurelor, alunecărilor de teren și inundațiilor) în limita sumei asigurate de 10.000 sau 20.000 euro, în funcție de structura constructivă a locuinței asigurate. În funcție de suma asigurată, valoarea primei este de 50 lei, respectiv 130 lei, echivalentul în lei la momentul plății.
Proprietarii care nu își asigură locuințele pot fi amendați de autoritățile locale cu până la 500 lei. În practică, însă, amenzile nu sunt aplicate, primarii nedorind să își nemulțumească alegătorii cu astfel de acțiuni.