Modelul de afaceri al magazinelor online s-a dovedit a fi mai puțin profitabil față de cât se aștepta, iar magazinele fizice continuă să funcționeze fără a fi influențate prea mult de acesta, ba se și extind, este concluzia la care a ajuns Costin Blideanu, Head of Leasing Retail Division în cadrul AFI Europe Romania, proprietarul mallului din Cotroceni.
„De 5-7 ani auzim de monstrul online care o să închidă centrele comerciale și că s-a sfârșit cu era centrelor comerciale, dar încă așteptăm să vedem o influență asupra offline-ului. E important ca retailerii mari să construiască un model de business eficient, integrat cu online. În orice țară a intrat online-ul, magazinele fizice nu au scăzut. Mă refer aici la domeniul fashion, care este zona principală a mallului. Nu credem absolut deloc în presiunea online asupra offline. Sunt țări în care online-ul ajunge să aibă până la 35% din piață fără să afecteze magazinele fizice“, a declarat Costin Blideanu în cadrul unui forum imobiliar organizat de Business Mark.
Retailerii vor să își dubleze suprafețele magazinelor pentru a oferi o experiență mai complexă, spune managerul. De aceeași părere este și Ruxandra Beșe, director de dezvoltare al Ceetrus România (fostul Immochan), unul dintre cei mai mari proprietari de centre comerciale din țară. Potrivit acesteia, formaturile mari de magazine, de genul hipermarketurilor sau supermarketurilor, nu doar cele alimentare, încearcă să își diversifice modele de afaceri pentru a rămâne performante.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Comercianții mici, care au unități de 400-500 metri pătrați, ne cer spații mai mari. Ei încearcă să își dubleze suprafețele din dorința de a-și stabiliza oferta“, constată Beșe.
La rândul său, Costin Blideanu mai spune că retailerii au descoperit că online-ul nu este un model de business atât de profitabil și oferă ca exemplu Alibaba, unul dintre cei mai mari retaileri online, care și-a deschis un centru comercial fizic.
„Am auzit de țări în care curierul stă la ușă o jumătate de oră până probezi hainele și le dai înapoi. Este mai profitabil decât să revină curierul. Tendința magazinelor este să facă aceste «omnichannel», să poți comanda de pe tablete și să îți trimită cumpărăturile acasa sau la magazinul din colț de stradă. Am auzit, de curând, de puncte de livrare ale retailerilor mari, la magazine din colțul străzii“, adaugă managerul AFI Europe România.
El atrage atenția că este nevoie de un echilibru în utilizarea instrumentelor online și este încrezător în viitorul centrelor comerciale de mari dimensiuni, în care timpul și experiența clienților sunt cele mai importante variabile.
„H&M a făcut o aplicație de haine prin care, dacă faci o poză pe stradă, îți spune care este cel mai apropiat magazin de unde îți poți cumpăra acele haine. Noi vedem asta ca pe un plus, dar tehnologia poate să meargă și prea departe. Vorbeam cu un prieten despre două branduri și la două minute aveam reclamă cu ele pe Facebook. Acesta e un minus și îți poate crea un sentiment de aversiune față de acele branduri. E nevoie de un echilibru“, explică Blideanu.
Stocul de retail modern din București a rămas stabil în 2018, la 1,2 milioane de metri pătrați, nivel cu 7% mai ridicat decât cel din zona de Centru – Vest a țării (16 județe din Transilvania și Banat), care a ajuns la 1,18 milioane de metri pătrați, și dublu față de stocul din regiunea Moldovei (8 județe), care se situează la 595.000 de metri pătrați, potrivit rapoartelor de piață realizate recent de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
În regiunea de Sud a țării (16 județe, fără București – Ilfov) stocul de retail modern se ridică la 735.000 de metri pătrați, astfel că suprafața cumulată a mallurilor, parcurilor de retail și galeriilor comerciale la nivel național se situează la 3,71 milioane de metri pătrați, determinând o densitate de 191 de metri pătrați/ 1.000 de locuitori.
Click pe poză pentru mărire