Omul de afaceri Ionuț Dumitrescu (52 de ani), cunoscut pentru activitatea sa de antrepriză în consultanță și dezvoltări imobiliare, revine pe piața investițiilor în retail, după o pauză începută înainte de pandemie, motivat de reacția bună a acestui sector la criza sanitară. El lucrează acum la două proiecte: unul în Brașov, alături de Anca Damour, care conduce divizia imobiliară a fondatorului Superbet, și altul în București, alături de Omer Susli, proprietarul magazinelor de decorațiuni interioare Homelux, potrivit informațiilor obținute de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Ionuț Dimitrescu a anunțat în 2019, prin intermediul Profit.ro, că a decis să renunțe la investițiile sale din retail în favoarea dezvoltării de clădiri de birouri și spații de depozitare, pe fondul unei tendințe, pornită în vestul Europei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ultima sa investiție în acest sector a fost Bistrița Retail Park, deschis în mai 2018, și vândut integral lui Omer Susli.
„Pandemia ne-a arătat că parcurile de retail reprezintă un produs investițional rezilient. Element Group lucrează la un proiect de retail în Brașov, în zona Bartolomeu, pe care ne propunem să îl finalizăm până la sfârșitul acestui an. În ceea ce privește terenul din București, zona Prelungirea Ghencea, în prezent analizăm cea mai bună metodă de utilizare”, a declarat acum, pentru Profit.ro, Ionuț Bordei, CEO al Element Group, controlat de Ionuț Dumitrescu.
La sfârșitul anului trecut, în firma care dezvoltă proiectul din Brașov a intrat ca asociat, alături de Ionuț Dumitrescu, și o companie a Ancăi Damour, cea care conduce divizia imobiliară a omului de afaceri Sacha Dragic, fondatorul Superbet.
Ionuț Dumitrescu a semnat, în 2021, un parteneriat strategic cu Sacha Dragic cu scopul dezvoltării unei rețele naționale de parcuri logistice, prin dezvoltatorul Element Industrial, cu o țintă de 200.000 de metri pătrați livrați până la finalul anului 2024 în București, Ploiești, Bacău și Brăila.
În paralel cu acest proiect, Ionuț Dumitrescu a comasat în capitală, peste drum de ansamblul rezidențial Cartierul Latin din Prelungirea Ghencea, un teren cu o suprafață de aproape 76.000 de metri pătrați pe care vrea să dezvolte un parc de retail alături de un hipermarket Kaufland și un magazin Lidl, cu care este în discuții, potrivit surselor Profit.ro.
După vânzarea terenurilor către cei doi retaileri germani, investitorul mai rămâne cu o suprafață de circa 40.000 de metri pătrați pe care poate construi un parc de retail de tip street mall de circa 15-20.000 de metri pătrați închiriabili. Pentru acest proiect, Ionuț Dumitrescu va intra în parteneriat cu Omer Susli, proprietarul magazinelor de decorațiuni interioare Homelux.
„În acest moment așteptăm Planul Urbanistic Zonal, pe care sperăm să îl obținem repede, și, cel mai probabil, anul viitor am putea începe construcția. Avem cerere, pentru că este o zonă în dezvoltare pe segmentul rezidențial“, spune Omer Susli despre proiectul din Prelungirea Ghencea.
Susli vrea să devină un jucător important în retail prin cumularea unui portofoliu de circa 300.000 de metri pătrați.
„Suntem în căutare de soluții pentru extinderea portofoliului, dar nu prea găsim produse să achiziționăm. Urmărim acum câteva proiecte, atât achiziții, cât și dezvoltări noi, și sperăm ca anul acesta să facem ceva. La dezvoltări depindem de autorități“, explică Omer Susli.
Pe lângă Vitantis și River Plaza, el a mai preluat integral și complexul Bistrița Retail Park de la partenerul său Ionuț Dumitrescu și a ajuns la spații comerciale cu o suprafață de peste 100.000 de metri pătrați, fără magazinele Homelux.
Investitorul a mai cumpărat în 2021 de la Portico Investments 5 proiecte de retail de dimensiuni reduse în Tulcea, Râmnicu Vâlcea, Drobeta-Turnu Severin și Bârlad închiriate de Penny Market, MOL România, Jysk, Altex, Ingrimar, Adidas, Romstal și Pepco. Tranzacția a fost de circa 8 milioane de euro. Acestor spații li se adaugă câteva magazine închiriate de Brico Dépôt și un centru comercial de 12.000 de metri pătrați deținut în co-proprietate în Constanța.
Susli este și unul dintre acționarii care susțin One United Properties. Alături de Ionuț Dumitrescu, el a deținut, până de curând, clădirea de birouri One Victorie Center din centrul Bucureștiului, vândută grupului ungar Indotek, tranzacție semnalată în premieră de Profit.ro.
Ionuț Dumitrescu și-a făcut un renume din afacerile imobiliare pe care le-a creat și vândut de-a lungul timpului. El a vândut în 2008 compania Eurisko, pe care a fondat-o alături de Gabriel Marchievici, grupului american CBRE, pentru circa 35 milioane de dolari.
Ulterior s-a concentrat pe intermedierea vânzărilor de terenuri pentru marii retaileri internaționali și pe dezvoltare imobiliară. El a construit în 2009 clădirea de birouri HQ Victoriei, în suprafață de 9.000 metri pătrați, care în 2012 a fost vândută fondului grec de investiții Zeus Capital pentru circa 12 milioane de euro. În 2015, a cumpărat de la producătorul de bere Heineken România terenul pe care a funcționat până în 2005 fabrica de bere Grivița din București, tranzacție evaluată la circa 15 milioane de euro. La un an diferență acesta a fost vândut dezvoltatorului lituanian Hanner pentru 5 milioane de euro. Noul proprietar vrea să facă aici un proiect mixt cu spații de birouri și locuințe.
La începutul anului 2019, Ionuț Dumitrescu s-a retras din asocierea Forte Partners, care a dezvoltat complexul de birouri The Bridge, și s-a alăturat companiei One United Properties, unde coordonează o divizie de birouri.
Dezvoltatorii imobiliari au livrat anul trecut aproximativ 100.000 de metri pătrați de spații de retail, 80% reprezentând parcuri de retail, București, Timișoara, Pitești, Turda, Baia Mare, Slatina, Miercurea Ciuc fiind printre orașele care au beneficiat de astfel de investiții.
Livrările vor crește semnificativ în 2023, în condițiile în care în prezent peste 230.000 de metri de pătrați spații de retail sunt în construcție și au ca termen de livrare finalul anului, reprezentând un maxim al ultimilor șase ani, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
Prime Kapital - MAS Real Estate, NEPI Rockcastle, Scallier, AFI Europe sau Oasis rămân printre cei mai activi dezvoltatori de astfel de proprietăți pe termen scurt și mediu, fapt ce arată că piața locală rămâne atractivă chiar și în condițiile presiunilor macroeconomice. Pe de altă parte, apetitul general pentru consum al românilor a încurajat noi retaileri precum Primark, Popeyes, TEDi sau HalfPrice să intre în România și să-și deschidă primele magazine în 2022.