Familia Pogonaru a decis să intre pe sectorul logistic al pieței imobiliare, printr-un proiect amplasat lângă parcul logistic P3 Bucharest din Domnești, după ce a realizat că extinderea pe retail este incertă, și se pregătește de vânzarea Veranda Obor, cea mai valoroasă investiție a sa, potrivit informațiilor Profit.ro.
Șefii celor mai mari bănci din România vor dezbate cu celebrul economist Nouriel Roubini starea reală a economiei și perspectivele izbucnirii unei noi crize. Te așteptăm la eveniment! Click pentru detalii și înregistrare
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Investitorul deține un teren mărginit de P3 Bucharest, pe de o parte, și de calea ferată, pe de altă parte, unde plănuiește construcția de depozite în suprafață de 70.000 de metri pătrați închiriabili dedicate chiriașilor din domeniul retailului online.
Intenția este aceea de a începe construcția în prima parte a anului viitor. Investiția este estimată la circa 10 milioane de euro, iar dezvoltatorul are deja discuții cu chiriași mari pentru o suprafață de circa 50.000 de metri pătrați.
„Orientarea spre logistică a venit din tendința pieței. Căutăm oportunități pentru extinderea în acest sector. Nu pot spune, în schimb, că strângem un fond pentru investiții în acest sector, adică să investim banii altora. Sunt mai degrabă investiții ale familiei sau ale firmelor în care suntem acționari“, a declarat Andrei Pogonaru, într-un interviu acordat Profit.ro. El vede o eventuală extindere a acestui tip de investiții tot în zona Domnești, pentru că a sesizat existența cererii în acest perimetru.
Familia controlează și activitatea producătorilor de mase plastice Prodplast și Biodeck, despre care Pogonaru spune că, deși ar putea fi chiriași ai depozitelor din Domnești, ei își dezvoltă capacități diferite de depozitare.
Mall la vânzare
Dacă în urmă cu trei ani, când lansa mallul Veranda Obor, Andrei Pogonaru spunea că vrea să replice modelul și în alte cartiere bucureștene, astăzi spune că randamentele investiționale (yield-urile) așteptate de proprietarii de malluri sunt de 6-7% și oferă o amortizare în 14 ani, perioadă mult prea lungă pentru a previziona o evoluție a comerțului fizic, mai ales sub presiunea comerțului electronic.
Familia Pogonaru și-a propus să mai aștepte doi ani, perioadă în care traficul Veranda Obor, estimat acum la 8-9 milioane de vizitatori pe an, ar trebui să se stabilizeze, după care va iniția discuții referitoare la vânzarea proprietății. Centrul comercial s-a extins recent până la o suprafață de 35.000 de metri pătrați, în urma unei investiții estimate la 10 milioane de euro, din care peste jumătate a fost direcționată spre un cinematograf cu 12 săli, primul Cinemax din România, care va fi deschis până la începutul lunii decembrie 2019.
„Suntem destul de oportuniști. Dacă există o posibilitate de exit, o luăm. Oferte serioase am primit doar de la jucători care se regăsesc deja pe piață, dar nu am primit prețul dorit. Realitatea este că ne uităm la diverși parteneri, nu neapărat cumpărători. Partenerul nostru financiar este SIF 2, care deține 30% din compania de holding. Dacă ar fi să vindem, am vrea să găsim un partener strategic, cu experiență în retail, care vrea să intre în România cu o participație într-un mall și să se dezvolte ulterior singur“, a explicat Andrei Pogonaru.
Veranda Obor a presupus o investiție estimată la 60 milioane de euro, refinanțată anul trecut printr-un împrumut de 34 milioane de euro întins pe 15 ani atras de la CEC Bank. Anul trecut, mallul a generat venituri din chirii în valoare de aproximativ 6 milioane de euro, sumă care l-a plasat pe poziția 31 într-un clasament al mallurilor cu cele mai mari afaceri din România în 2018, realizat de Profit.ro. Pentru anul viitor, Andrei Pogonaru speră să atingă ținta de 10 milioane de euro din chirii.
Familia Pogonaru nu este singura care și-a sistat investițiile în retail. Profit.ro a anunțat, recent, că omul de afaceri Ionuț Dumitrescu a decis să renunțe la investițiile sale din retail și să își direcționeze banii către dezvoltarea de clădiri de birouri și spații de depozitare.
„Probabil vom avea o idee mai clară asupra retailului când mai puține branduri vor da faliment sau cele care apar vor fi mai rezistente. Presiunea din online se vede la nivelul companiilor-mamă ale retailerilor. Ați văzut cazul retailerului american Forever 21 (intrat în faliment, n.red.). Ce e diferit, mai ales la București, este că stocul total de metri pătrați de retail modern este scăzut. Dacă nu ar fi existat online-ul și creșterea care a ajuns să reprezinte 8% din consum, mai ales pe electrocasnice, probabil ați mai fi văzut încă 3-4 malluri în București. Rezultatul online-ului este că dezvoltatorii nu au mai avut același avânt ca în trecut“, menționează Andrei Pogonaru.
Florin Pogonaru, tatăl lui Andrei Pogonaru și președintele Asociației Oamenilor de Afaceri din România, deține, alături de BCR, și fondul de investiții Business Capital For Romania Opportunity Fund Cooperatief, care și-a vândut, anul acesta, participația de 31,2% din producătorul de cărămidă Cemancon către Dedeman pentru 49,7 milioane lei. Același fond a trecut anul trecut de pragul de 5% deținere în cadrul SIF Oltenia.