Grupul austriac Supernova, recent intrat pe piața imobiliară românească, este deschis pentru noi oportunități de investiții în toată România și interesat, în special, de parcuri de retail, malluri și magazine de bricolaj.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Investitorul și-a anunțat intrarea pe piața imobiliară locală la începutul acestui an, prin achiziția participației pe care austriecii de la CA Immo o aveau într-un teren de 18 hectare din Sibiu. Terenul este deținut în co-proprietate cu firma Oasis Development, a sibienilor Klaus Reisenauer și Kurt Wagner, care au devenit astfel partenerii Supernova într-un proiect de dezvoltare a unui parc de retail.
„Chiar dacă, deocamdată, nu mai avem alte proiecte în România, am putea să ne imaginăm realizarea unor proiecte individuale ulterioare. Considerăm piața imobiliară românească foarte interesantă și foarte promițătoare și așteptăm cu nerăbdare să ne extindem activitățile. Momentan suntem concentrați pe dezvoltarea din Sibiu, dar suntem mereu deschiși pentru noi oportunități de investiții în toată România, fie că este un mic parc de retail sau un mall supra-regional sau un teren cu potențial mare de dezvoltare. Dacă ne îndeplinesc criteriile de investiții, suntem bucuroși să le analizăm mai îndeaproape. Suntem interesați în mod particular de parcuri de retail, centre comerciale și magazine de bricolaj“, spune pentru Profit.ro Frank Albert, proprietarul Supernova, în primul său interviu acordat presei românești.
Prima fază a proiectului de la Sibiu presupune dezvoltarea unei suprafețe de 15.000 metri pătrați, care va curpinde un hipermarket și o galerie comercială, ce țintesc populația din nordul și vestul Sibiului, precum și traficul de tranzit din zonă. Această etapă presupune o investiție de 15 milioane de euro, asigurată din capitalul propriu al Supernova și Oasis.
Pentru faza a doua este vizat un mix de retaileri cu produse de dimensiuni mari, care va ridica suprafața comercială a proiectului la 40.000 metri pătrați, precum și un hotel. Pentru această etapă se va apela la finanțare bancară, potrivit lui Klaus Reisenauer. El anunța în toamna anului 2016 că dezvoltarea acestui proiect ar necesita o investiție totală de circa 30 milioane de euro. Pe o parte din terenul care va găzdui investiția a funcționat un magazin OBI în suprafață de 9.700 de metri pătrați, preluat de Hornbach după retragerea de pe piața locală a rețelei de bricolaj. Încă de atunci, CA Immo a anunțat că terenul este de vânzare.
Singuri sau în parteneriat
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Dacă dezvoltăm un proiect pe cont propriu sau alături de un partener depinde, de la proiect la proiect, de numeroși factori precum amplasamentul, mărimea dezvoltării și altele. Experții noștri examinează oportunitățile de investiții cu grijă și detaliat. Dacă o colaborarea poate fi benefică proiectului suntem încântați să luăm un partener strategic alături de noi pentru a utiliza sinergiile eficient“, menționează Frank Albert.
În toamna anului trecut, Supernova a cumpărat zece centre comerciale cu o suprafață închiriabilă de 100.000 de metri pătrați de la Mercator, cel mai mare retailer din Slovenia, pentru 116,6 milioane de euro. Compania mai este cunoscută și pentru achiziția din 2015 a 56 de magazine Baumax din Austria, Slovenia și Slovacia, închiriate ulterior către OBI, tranzacție evaluată la 300 de milioane de euro. Supernova mai este prezentă cu proiecte și pe piața din Croația, unde a investit peste 400 de milioane de euro.
Supernova a început ca dezvoltator de active de retail și s-a transformat într-un investitor instituțional a cărui strategie prevede achiziția și păstrarea activelor în portofoliu. În prezent, operează peste 20 de centre comerciale în Slovenia și Croația, iar valoarea portofoliului depășește 1 miliard de euro.
Primul partener local al austriecilor, Oasis Development nu a fost ales întâmplător. Klaus Reisenauer și Kurt Wagner au mai colaborat cu Supernova și în Austria. Sibienii au investit peste 80 milioane de euro în proiectele imobiliare proprii din România și alte circa 40 milioane de euro pe piața germană. Au început prin construcția la comandă a hipermarketurilor Kaufland și Plus (cumpărat de Lidl) în România. Acum dețin un portofoliu comercial format din magazine în care funcționează Lidl, galerii comerciale pe lângă hipermarketuri Kaufland și câteva parcuri de retail în parteneriat cu austriecii de la Real4You.
Stocul de retail modern din București a rămas stabil în 2018, la 1,2 milioane de metri pătrați, nivel cu 7% mai ridicat decât cel din zona de Centru – Vest a țării (16 județe din Transilvania și Banat), care a ajuns la 1,18 milioane de metri pătrați, și dublu față de stocul din regiunea Moldovei (8 județe), care se situează la 595.000 de metri pătrați, potrivit rapoartelor de piață realizate de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.
În regiunea de Sud a țării (16 județe, fără București – Ilfov), stocul de retail modern se ridică la 735.000 de metri pătrați, astfel că suprafața cumulată a mallurilor, parcurilor de retail și galeriilor comerciale la nivel național se situează la 3,71 milioane de metri pătrați, determinând o densitate de 191 de metri pătrați/ 1.000 de locuitori.