Pandemia a reprezentat, fără îndoială, o provocare importantă pentru economia per ansamblu, locală, dar și globală – iar efectele sale nu sunt, deocamdată, întrutotul vizibile. Unele domenii au avut, însă, (și) de câștigat de pe urma schimbărilor petrecute în plan social – cel puțin când vine vorba de stilul de viață al populației din mediul urban. Una dintre aceste sfere de activitate, conexă imobiliarelor, este cea a amenajărilor interioare.
Românii, mai atenți la spațiul de locuire
Pe această piață, principalul obstacol ridicat de situația sanitară a fost că, pe fondul unei cereri mai mari decât se estimase, atât producătorii, cât și transportatorii au întâmpinat anumite dificultăți în a onora comenzile. „Dacă înainte ne era teamă că nu reușim să vindem ceea ce aveam, în 2020 am ajuns în situația de a avea o cerere mai mare decât oferta disponibilă în stoc. Interesul clienților pentru spațiul de locuire a crescut și datorită conjuncturii de a petrece mai mult timp acasă. Cei mai mulți și-au dorit mai mult decât o simplă «redecorare», trecând la amenajări cu un standard mai înalt”, spune Dragoș Bonea, directorul general al companiei Delta Studio.
Potrivit acestuia, în 2020 s-a accentuat nevoia de spații dedicate muncii de acasă, pe de o parte, dar și de zone de relaxare, de petrecere a timpului liber, pe de altă parte, la acestea adăugându-se și un interes crescut pentru spații de depozitare personalizate. În 2021, aceste tendințe s-au perpetuat, susținute fiind și de dezvoltarea industriei imobiliare. „Astfel, și cererea de soluții de amenajări a crescut – indiferent că a fost vorba de clienți care au vrut să-și reamenajeze locuințele sau care și-au cumpărat case în apropierea marilor orașe”, arată Bonea.
„Am crezut că pandemia în sine va fi o provocare, însă ne-am adaptat rapid. Piața amenajărilor interioare este strâns legată de real-estate. În această perioadă, prin apariția fenomenelor de «work-from-home» și «study-from-home», s-a conturat în piață o nouă nevoie de readaptare a locuinței. Astfel, oamenii și-au dorit fie să migreze în afara orașelor mari, fie să reorganizeze spațiul, dacă nu au dorit să investească într-o nouă locuință. De un an, deja, oamenii s-au obișnuit cu viața «de după pandemie». Și-au reordonat prioritățile. Și aici intră și reamenajarea spațiului în care locuiesc sau schimbarea și amenajarea noului cămin.”, a spus Dragoș Bonea, director general Delta Studio.
Schimbările în structura cererii de soluții de amenajare interioară au fost generate de o categorie specială de clienți, anume de segmentul smart luxury, ce face parte din publicul-țintă al Delta Studio. Acest segment este constituit din indivizi care trăiesc preponderent în mediul urban, au studii superioare, sunt exigenți, informați și în pas cu digitalizarea – și care au ajuns la un anumit stadiu de dezvoltare a carierei, fiind interesați de o amenajare care să le ofere un confort sporit. „Sunt cei care în anii pandemiei au experimentat munca de acasă, nevoiți sau nu, și care își doresc mai mult de la spațiul care le este atât casă, cât și birou. Aceste persoane sunt sensibile la designul de bună calitate și preocupate de a face o investiție rațională, care să își mențină valoarea în timp”, punctează reprezentantul Delta Studio. În opinia sa, potențialul client va fi, în perioada următoare, din ce în ce mai informat, va înțelege necesitatea unui arhitect de interior și pe cea de amenajare profesionistă a locuinței.
Biroul integrat de arhitectură al Delta Studio, DSD – Delta Studio Design, a avut o evoluție foarte bună în ultimul an și jumătate, pe segmentul rezidențial, comercial și HoReCa. Și cum activitatea din acest domeniu nu se măsoară doar în cifre, ci și în fotografii, printre ultimele proiecte de design și arhitectură coordonate de către DSD și amenajate cu finisaje, mobilier și obiecte sanitare din portofoliul Delta Studio se numără o vilă din Câmpina (foto).
Un material Investing in Property