Care a fost debutul SPEEDWELL în România și care este poziționarea companiei în piață?
Didier Balcaen: Deși activitatea mea în România a început în urmă cu 17 ani, povestea SPEEDWELL a început în 2014 când, împreună cu Jan Demeyere, am pus bazele unei companii aparte de real estate pe piața locală. România a fost locul unde doi belgieni s-au întâlnit și au fondat o companie cu poziționare premium în industrie. Ca dezvoltatori, avem un statut privilegiat din cel puțin două motive.
În primul rând, background-ul nostru ne oferă posibilitatea de a vedea lucrurile mai clar și de a crea o strategie pe termen lung, înainte de achiziția terenului. Așadar, nu avem o viziune strict economică, de a cumpăra terenuri și de a crea planul general ulterior. Datorită formării mele de inginer și cea a lui Jan de arhitect, dezvoltăm împreună proiecte armonioase ce pleacă întotdeauna de la premisele calității și a contribuției pe termen lung, susținute la nivelul fiecărei etape a dezvoltării.
Al doilea avantaj cheie de care se bucură SPEEDWELL este sprijinul financiar solid de care dispunem. Am obținut finanțare din surse atât din Belgia, cât și de la nivel local, ceea ce ne ajută să evităm compromiterea oricărui proiect. De asemenea, ne oferă o anumită predictibilitate în afaceri, desigur, cu privire la lucrurile pe care le putem controla. Această aliniere strategică ne permite să anticipăm cu ușurință următoarele etape de dezvoltare și să ne asigurăm că proiectele noastre sunt finalizate la cele mai înalte standarde.
Jan Demeyere: Cum menționa și Didier, începem planul de dezvoltare cu o viziune clară a ceea ce vrem să obținem în final. Astfel, mai întâi măsurăm potențialul terenului și al spațiului și îi asociem un rol în comunitatea urbană, la nivel general. Apoi, creăm planul general luând în calcul investițiile necesare, urmând ca în final să-l transformăm în cifre. La SPEEDWELL, am cultivat o mentalitate la nivel de companie centrată în jurul acestor principii și avem toate resursele interne necesare pentru a aduce viziunea noastră la viață.
Unul dintre proiectele SPEEDWELL pe termen lung este CityZen (Ex-Griro). Care este viziunea pentru acesta?
Jan Demeyere: Pornind de la un spațiu care, din păcate, din punct de vedere al funcționalității, nu mai are nicio utilitate în peisajul urban bucureștean, obiectivul nostru este să oferim comunității facilitățile necesare unui stil de viață contemporan. De asemenea, ne propunem să oferim capitalei un model de proiect mixed-use și de regenerare urbană. Viziunea pentru CityZen este aceea de a crea o comunitate dinamică, deschisă, care crește și evoluează în armonie cu celelalte zone ale Bucureștiului și cu locuitorii săi.
Astăzi avem o mai bună înțelegere a dinamicii orașelor și a modului în care comunitățile lor interacționează și putem folosi aceste cunoștințe pentru a spori standardul de viață în termeni reali. Proiectele noastre sunt centrate în jurul conceptului TOD - Transit-Oriented Development. În practică, acest concept se traduce prin accesibilitatea diferitelor puncte de interes. Pe baza acestor nevoi, am integrat și spații de birouri și retail în CityZen. Astfel, acesta se transformă într-un un cartier expresiv, caracterizat prin diversitate, clădiri moderne, spații verzi, facilități comerciale și de agrement.
Totuși, SPEEDWELL va păstra o parte din atmosfera post-industrială a clădirilor în arhitectura CityZen. Credem că acesta este un aspect strâns legat de personalitatea locului și de caracterul său unic. Vrem să spunem povestea a ceea ce a fost prin ceea ce ar putea deveni. De asemenea, privim CityZen ca un pilon al responsabilității sociale și îl tratăm cu grija pe care o manifestăm față de viitor.
Ați putea dezvolta, în mod concret, ce va cuprinde ansamblul la finalizarea proiectului?
Didier Balcaen: CityZen, după cum promite și numele, va fi un mic oraș, cu o atmosferă relaxantă și, totuși, impresionantă. Amplasat într-o zonă bine conectată, pe Calea Griviței, în sectorul 1 din București, proiectul CityZen este despre transformarea unui teren de nouă hectare, aproape de centrul capitalei, parte a fostei fabrici Griro. Conceput ca un ansamblu mixed-use, unitățile rezidențiale vor coexista alături de spații de birouri și o întreagă suită de facilități. Și aici intervine elementul de armonie. Complexitatea proiectului este dată de modul în care fiecare element a fost gândit pentru a forma o comunitate sustenabilă și pentru a răspunde la diversele nevoi ale acesteia. Cu focus pe accesibilitate și conectivitate, suntem încrezători că CityZen va propune un nou standard al calității vieții urbane din București.
Mulțumită locației privilegiate, aproape de inima capitalei, cerințele pentru masterplan-ul CityZen au fost de a schimba și a îmbunătăți condițiile de viață, atât pentru actualii locuitori ai cartierului Grivița, dar și pentru cei care vor alege să facă parte din această comunitate.
Concret, “Orașul Zen” va oferi o gamă largă de facilități, inclusiv apartamente cu suprafețe mari, concepute pentru a satisface nevoile familiilor, precum și unități mai mici adaptate tinerilor. Adițional clădirilor de birouri și servicii, comunitatea se va bucura de zone destinate activităților culturale, spații publice extinse, ateliere de lucru, alei, parcuri, piste de alergat, grădinițe, piețe, parcuri publice și alte facilități pentru recreere.
CityZen poate fi catalogat drept o inițiativă de amploare în segmentul de regenerare urbană. Care este experiența SPEEDWELL în această nișă?
Jan Demeyere: SPEEDWELL are istoric dovedit în dezvoltările de regenerare urbană de succes. Pornind de la un teren cu potențial similar, însă la o scară mult mai mică, am dezvoltat proiecte de regenerare urbană în două mari orașe din țară. În Cluj-Napoca am construit și livrat RECORD PARK, un ansamblu mixed-use cu 236 de apartamente și aproximativ 15.000 de metri pătrați de birouri și spații comerciale de clasă A, ce a inclus o clădire cu amprentă istorică, pe care am restaurat-o, precum și un centru fitness de 2.000 de metri pătrați. În Timișoara dezvoltăm PALTIM, un ansamblu cu 236 de apartamente premium, o clădire de birouri de clasa A și spații de retail. PALTIM este situat pe spațiul unei foste fabrici de pălării, pe malul râului Bega. Aici, o vilă monument trece acum printr-un proces de restaurare, care o va readuce la viață, urmând ca și un corp al fostei fabrici să beneficieze de același tratament.
Pentru noi este important să contribuim la păstrarea patrimoniului cultural. O abordare similară vom avea și față de clădirile de patrimoniu din fostul Griro. O parte din acestea vor fi păstrate și refuncționalizate. De aceea, am ales să colaborăm cu arhitecți cu renume internațional, cu experiență relevantă în urbanism și transformare postindustrială, precum Paola Viganò, reprezentanta și cofondatoarea Studioului Paola Viganò. La nivel local, faza de proiectare va fi operată de ADNBA, o firmă de arhitectură cu renume. Valoarea estetică a fostului loc va fi integrată în cadrul spațiilor publice deschise și semideschise, delimitate de pereții originali și structura metalică a acoperișului. Proiectul are și o componentă peisagistică ce îi va înlesni atmosfera “zen”.
Didier Balcaen: Este încurajator să vedem un anumit apetit din partea dezvoltatorilor pentru regenerarea urbană. Cred că acest fapt spune multe despre atitudinea de valorizare pe care românii încep să o aibă față de patrimoniul local. Acest trend apare la timp, când orașele cresc și nevoia de a utiliza eficient fiecare metru pătrat este definitorie în procesul de densificare și compactare a spațiilor urbane.
Este nedrept ca o suprafață de nouă hectare aproape de centrul capitalei să stea în paragină și chiar un gest iresponsabil față de comunități, ca acestea să nu beneficieze la maximum de potențialul acestei locații.
În ce fază se află acum proiectul și care sunt următorii pași?
Didier Balcaen: Din păcate, proiectul CityZen este acum în așteptare din cauza stadiului curent al PUZ și al blocării acestuia. Deși prezentarea proiectului a fost foarte bine primită de Comisia de Urbanism din București, birocrația și blocarea autorizațiilor de construire duc la mai puține oportunități pentru cetățeni și la un risc crescut de supraaglomerare ce va avea loc, fără doar și poate, în zonele învecinate, dacă nu există deschidere față de asemenea inițiative.
Ca orice poveste în care are loc o transformare, era de așteptat să întâlnim o anumită rezistență din partea autorităților. În ciuda întârzierilor continue, am făcut deja pași importanți în pregătirea proiectului. De exemplu, am proiectat conceptul CityZen pentru ca acesta să primească certificarea BREEAM Communities, una dintre primele certificări de acest tip din România. Acest cadru ne va ajuta să integrăm și să evaluăm designul sustenabil în masterplan-ul noii comunități și al noului proiect de regenerare urbană.
De aceea, ne bazăm pe cooperarea autorităților în eficientizarea obținerii avizelor necesare demarării lucrărilor și continuăm să fim deschiși în dialogul cu aceștia pentru a avansa în această direcție, respectând, în totalitate, ca de fiecare dată, criteriile impuse. Refuzul de a nu mai construi nu este soluția pe care o merită populația unei capitale Europene, în continuă dezvoltare.