Aproximativ 50% din totalul spațiilor de birouri tranzacționate în primele 9 luni au fost proiecte cu suprafețe cuprinse între 300 - 1.000 metri pătrați.
În primele 9 luni ale anului au fost tranzacționați peste 300.000 metri pătrați, iar până la finalul anului se estimează că volumul de tranzacții pe piața de birouri va depăși 400.000 metri pătrați.
„Toate solicitările pentru spații de birouri sunt cereri pentru afaceri în dezvoltare, iar companiile caută suprafețe mai mari în special datorită extinderii echipelor. Vorbim atât despre startup-uri, cât și despre companii străine care intră pe plan local și încep activitatea cu un birou în București. Chiriașii de dimensiune medie caută clădiri de clasă superioară ușor accesibile, dar și flexibilitate în ceea ce privește modificarea suprafețelor închiriate în intervalul perioadei medii de închiriere, de 3-4 ani. Întrucât apar modificări importante ale business-ului de la un an la altul, acestea se uită cu atenție la posibilitățile viitoare de extindere în clădirile în care se mută. O altă caracteristică a pieței proiectelor de sub 500 mp este reprezentată de locația birourilor, clienții căutând spații de lucru în zone cât mai centrale și apropriate de principalele mijloace de transport în comun”, spune Constantin Căpraru, managing partner 24REAL, jucător în servicii de închirieri pentru suprafețe de până în 1.000 metri pătrați.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Omul de afaceri Virgil Călina, proprietarul unui mare distribuitor român de alcool, aduce în București, în premieră, Holiday Inn, unul dintre cele mai mari lanțuri hoteliere din lumeNevoia unui spațiu de lucru mai mare, optimizarea locației, o imagine mai bună a companiei prin poziționare și accesibilitate, precum și dotări mai noi pentru angajați sunt principalele motive pentru care firmele mici și mijlocii apelează la relocarea birourilor.
„IMM-urile sunt nevoite să își reloce spațiul pentru birouri, în medie, o dată la circa doi ani și jumătate. Există o recurență a mutărilor deoarece apar tot timpul nevoi lucrative, reprezentate fie prin necesitatea unui spațiu mai generos, mai modern sau cu o locație centrală ori aflată în proximitatea unor puncte de interes, cum ar fi accesul la metrou sau o parcare subterană cu mai multe locuri. Pentru un IMM, spațiul de lucru este al doilea ca importanță după angajați, iar costul de închiriere este unul foarte important, acesta, în medie, putând ajunge până la 10-12% din cifra de afaceri, iar importanța sa și a modului în care este desfășurată activitatea îl face mai atractiv pentru angajați și pentru retenția acestora, resursa umană fiind cel mai important factor în ecuația unui business”, a adăugat Constantin Căpraru.