Dacă până acum posturile de televiziune sau de radio invitau publicul să consume zilnic fructe și legume, să facă mișcare cel puțin 30 de minute pe zi sau să se spele pe dinți de două ori pe zi, în viitorul apropiat mass-media va fi obligată să îndemne și la cumpărarea de produse fabricate în România, precum și la educarea copiilor în spiritul respectării mediului înconjurător.
Astfel, posturile de televiziune și de radio vor fi obligate să emită noi tipuri de anunțuri de interes public, conform unei proiect de lege aprobat astăzi de Camera Deputaților.
În prezent, conform reglementărilor Consiliului Național al Audiovizualului, posturile de radio și televiziune sunt obligate să difuzeze alternativ următoarele anunțuri de interes public în cadrul calupurilor publicitare ce promovează alimente:
a) Pentru o viață sănătoasă, consumați zilnic fructe și legume!
b) Pentru o viață sănătoasă, faceti mișcare cel putin 30 de minute în fiecare zi!
c) Pentru o viață sănătoasă, consumați zilnic minimum 2 litri de lichide!
d) Pentru o viață sănătoasă, respectați mesele principale ale zilei!
e) Pentru sănătatea dumneavoastră, evitați excesul de sare, zahăr și grăsimi!
f) Hrănirea exclusiv la sân a copilului în primele 6 luni este esențială pentru o viață sănătoasă!
g) Pentru sănătatea emoțională a copilului dumneavoastră, petreceți cât mai mult timp împreună cu el!
h) Pentru o bună sănătate orală, spălati-vă pe dinți de două ori pe zi!
CITEȘTE ȘI Firea vrea să intervină în publicitatea stradală. În urmă cu un an, însă, Primăria și-a lansat propria firmă care să administreze spațiile publicitare de pe domeniul public al CapitaleiNoile anunțuri de interes public introduse în proiectul de lege se referă, în primul rând, la cele privind fenomenele hidrometeorologice periculoase, emise de Autoritatea Națională de Meteorologie și de Institutul Național de Hidrologie și Gospodărire a Apelor.
Proiectul stabilește însă ca anunț de interes public, ce va fi obligatoriu transmis în mass-media, și mesajul “Pentru sănătatea economiei naționale, cumpărați produse fabricate în România!”.
CITEȘTE ȘI Perspectivă: Televiziunile, obligate să subtitreze inclusiv filmele, serialele sau documentarele realizate în limba românăUn alt anunț propus a fi de interes public este “Pentru un mediu sănătos, învățați copiii să respecte natura!”.
Autorii arată că inițiativa legislativă își propună să stabilească cadrul legal, inexistent sau lacunar în prezent, privind comunicările necomerciale, anunțurile de interes public sau campaniile sociale din mass-media.
Proiectul de lege va fi transmis spre dezbatere Senatului, care este for decizional al Parlamentului în domeniul audio-vizualului.