Această iarnă este marcată de concedieri în serie în mass-media americane, CNN, Vox Media, The Washington Post, o tendință care continuă pe fondul climatului economic sumbru, potrivit AFP.
"Fac parte din grupul celor concediați de NBCInvestigates (NBC). O să-mi fie dor, dar sunt recunoscătoare pentru timpul petrecut aici". La fel ca Emily Siegel, care nu a vorbit în detaliu în acest mesaj publicat pe Twitter, mai mulți jurnaliști din redacțiile NBC, postul grupului MSNBC, sau de la CNN, și-au anunțat pe rețelele de socializare demiterea din decembrie, scrie News.ro.
Vineri, la Vox Media, proprietara site-urilor Vox, The Verge, SBNation și din 2019 a prestigioasei New York Magazine, angajații au primit același e-mail de la șeful lor, Jim Bankoff, în care anunța „decizia dificilă de a reduce aproximativ 7% din personalul nostru din toate departamentele”, „din cauza unui mediu economic dificil” .
Angajații în cauză, aproximativ 130 din 1.900, au fost anunțați printr-un al doilea mesaj „în decurs de 15 minute”, potrivit acestui e-mail.
Mai mulți dintre ei și-au mărturisit pe rețelele de socializare furia sau consternarea, precum Meghan McCarron, jurnalistă de „nouă ani și jumătate” la site-ul Eater, și concediată în timp ce este însărcinată în „37 de săptămâni”. Vox Media a răspuns către AFP că grupul a oferit „indemnizații de concediere”, inclusiv săptămâni suplimentare de compensare în cazul unui concediu parental iminent.
Dacă disponibilizările nu au încă anvengura planurilor sociale ale marilor grupuri precum Google (12.000 de locuri de muncă eliminate), presa americană este afectată și de „scăderea veniturilor din publicitate și încetinirea economiei”, a explicat pentru AFP Chris Roush, profesor de jurnalism și decan al Școlii de comunicare de la Universitatea Quinnipiac (Connecticut).
„Mulți dintre ei au crescut și s-au dezvoltat în speranța de a-și mări audiența până la un anumit nivel. Acest lucru nu s-a întâmplat și este puțin probabil să se întâmple, având în vedere contextul economic”, adaugă el.
Angajarea în redacții a suferit un declin îndelungat în Statele Unite, scăzând de la 114.000 la 85.000 de jurnaliști între 2008 și 2020, potrivit unui studiu al Centrului de Cercetare Pew în 2021. Cu o scădere mai accentuată în presa locală.
„Jurnalismul a fost mult timp sub presiune și o serie de companii par să creadă că acum este momentul potrivit pentru a-și reduce costurile prin forța de muncă”, a deplâns sindicatul Writers Guild of America East, care supraveghează sindicatele de la NBC și MSNBC. În cadrul celor două mass-media, care nu au oferit un răspuns AFP, 75 de angajați au fost disponibilizați, potrivit presei americane.
Și din partea The Washington Post ar putea urma un anunț în acest sens, unde editorul Fred Ryan a avertizat la mijlocul lunii decembrie că reducerile de locuri de muncă vor avea loc în primul trimestru al anului 2023, reprezentând „un procent cu o singură cifră” din cei 2.500 de angajați, dar fără „reducere netă a personal.
Redacția cotidianului, cumpărată în 2013 de Jeff Bezos, a fost anunțată în decembrie de închiderea suplimentului revistei de duminică, câștigător a două premii Pulitzer în 2008 și 2010.
La CNN, totalul disponibilizărilor din decembrie ar fi ajuns la câteva sute de angajați conform presei americane (din peste 4.000), cifre neconfirmate de grup. A avut loc ca parte a unei reorganizări după fuziunea dintre WarnerMedia (CNN, HBO Max) și Discovery, care a format gigantul media și streaming Warner Bros. Discovery.
Asistând la frământările strategice, în aprilie, grupul a renunțat la serviciul de streaming plătit CNN+, la doar o lună de la lansare.
Cu telespectatori și abonați plătitori de cablu în scădere de ani de zile și concurența din partea platformelor precum Netflix, „este o luptă constantă pentru ca aceste companii să reziste”, a declarat Naveen Sarma, director de media și telecomunicații din SUA la S&P Global Ratings.
Pentru Chris Roush, CNN sau The Washington Post, „acestea nu vor dispărea, dar o companie mai mică va avea mai multe probleme, pentru că este mai mică și nu la fel de stabilită ca un brand media”, explică el. El citează în special Buzzfeed, care și-a concediat 12% dintre angajați în decembrie, sau Vice Media, al cărui director general, Nancy Dubuc, și-a anunțat vineri angajații că ia în considerare vânzarea grupului.