După ce a stârnit un val de reacții adverse, concretizat prin milioane de oameni care au migrat către produsele alternative, WhatsApp a decis, acum, să amâne implementarea forțată a noilor reguli privind datele personale.
WhatsApp anunță că va amâna cu trei luni aplicarea noilor politici de intimitate, care ar fi trebuit să devină active de la 8 februarie. Noul termen până la care utilizatorii trebuie să le accepte este 15 mai.
Nu se schimbă, însă, tonul imperativ privind acceptarea condițiilor. Toți cei peste 2 miliarde de utilizatori vor fi obligați să le accepte, dacă vor să folosească în continuare serviciul. Dacă nu, pot trece, împreună cu cei cunoscuți, la una din mult mai bine văzutele alternative, precum Signal și Telegram.
CITEȘTE ȘI Apple vrea să lanseze noi laptop-uri MacBook Pro cu încărcare wirelessÎntreaga discuție în jurul noilor politici de intimitate a WhatsApp s-a purtat cu privire la obiectul colectării - anume ce date ale utilizatorilor de WhatsApp și în ce condiții ajung la Facebook. Clar este că Facebook le va folosi pentru targetarea cu reclame.
Politica privind discuțiile între utilizatori rămâne nemodificată. Aceste conversații sunt criptate în continuare, neputând fi interceptate și colectate nici de Facebook, nici terți.
În schimb, vor fi colectate datele personale generate de comunicările dintre utilizatori și companii în cadrul noilor servicii WhatsApp de cumpărături și plăți, care au fost deja lansate în anumite țări, precum India și Brazilia, așteptându-se extinderea lor globală.
WhatsApp specifică foarte clar în cadrul noilor clauze ale politicii de confidențialitate că mesajele schimbate de utilizatori cu business-urile nu sunt criptate și vor fi colectate și folosite de Facebook și de terți.
Cu alte cuvinte, utilizatorii vor fi, pe viitor, targetați cu reclame pe baza a ceea ce scriu business-urilor. Dacă vor comanda o pizza pe WhatsApp, utilizatorii vor vedea mai multe reclame la pizza în cadrul produselor Facebook.
Un alt mister al noilor condiții de utilizare WhatsApp este cel legat de tipul datelor colectate. Exprimarea este intenționat vagă pentru a lăsa calea deschisă colectării multor categorii de informații personale, fără a spune exact ce date vor fi colectate.
De cealaltă parte, brandurile vor ajunge să plătească de două ori către Facebook: o dată pentru accesul la API-ului care le permite să ofere servicii și să vândă pe WhatsApp, iar a doua oară pentru cumpărarea de reclamă pentru o expunere mai bună.
Din cauza noilor clauze și a confuziei create de limbajul greu de descifrat al acestora, milioane de utilizatori au decis să renunțe la WhatsApp în favoarea unui serviciu alternativ, câștigătorii din acest punct de vedere fiind Telegram și Signal.
Telegram a trecut de 500 de milioane de utilizatori și a crescut în ultimele zile, în medie, cu 25 de milioane de utilizatori la 72 de ore, conform datelor oficiale.
Signal a văzut și el o creștere spectaculoasă a numărului de utilizatori noi, având zilnic în medie undeva între 800.000 și 1 milion de cereri. Nepregătit pentru această afluență de utilizatori, Signal are dificultăți de funcționare, în ultima vreme având probleme inclusiv cu trimiterea mesajelor.