Guvernul a aprobat proiectul de lege care prevede că furnizorii de comunicații vor putea utiliza în rețelele 5G numai tehnologii, echipamente și programe software de la producători autorizați în prealabil prin decizie a Prim-Ministrului, pe baza avizului conform al Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), au declarat pentru HotNews.ro surse guvernamentale.
Subiectul 5G, cu decizia autorităților române de a exclude China de la licitații, a fost prezentat anterior de Profit.ro AICI.
Guvernul va cere ca proiectul să fie dezbătut în regim de urgență în Parlament. Adoptarea acestei legi este obligatorie pentru lansarea licitației 5G de la care statul speră să atragă în jur de 600 milioane de euro la buget.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În proiect se spune că avizul va ține cont de obligațiile asumate de statul român față de UE și partenerii strategici, pentru evitarea unor riscuri care au fost stipulate anterior în Memorandumul 5G semnat de România cu SUA.
Proiectul de lege vizează adoptarea unor măsuri referitoare la autorizarea producătorilor de tehnologii, echipamente și programe software utilizate în cadrul infrastructurilor informatice și de comunicații de interes național, precum și în rețelele de comunicații electronice prin intermediul cărora se asigură servicii de comunicații electronice de tip 5G, denumite în continuare rețele 5G, în vederea prevenirii, contracarării și eliminării riscurilor, amenințărilor și vulnerabilităților la adresa securității naționale și apărării țării.
Toti producătorii de echipamente și soft-uri 5G trebuie să obțină avizul CSAT
Utilizarea de tehnologii, echipamente și programe software în cadrul infrastructurilor informatice și de comunicații de interes național, precum și în rețelele 5G, cu excepția echipamentelor terminale folosite de utilizatorii finali, va fi condiționată de obținerea de către producători a unei autorizări, care va fi acordată prin decizie a Prim-Ministrului, pe baza avizului conform al Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), se arată în proiectul de lege.
Autorizarea se va acorda în termen de 4 luni de la data solicitării.
Cum va decurge procedura de autorizare: Avizul este condiționat de riscuri prevăzute în Memorandumul 5G cu SUA
Fiecare producător de echipamente și programe software 5G va trebui să facă o solicitare pentru obținerea acestei autorizări, solicitare care va fi depusă la ministerul cu atribuții în domeniul Comunicațiilor (n.a Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, condus de Ciprian Teleman - USR-PLUS).
În art. 4 al proiectului de lege se spune că "solicitarea semnată de reprezentantul legal al producătorului, însoțită de o scrisoare de intenție, trebuie să conțină:
a) date de identificare, inclusiv datele reprezentanților legali și limitele împuternicirii acordate acestora;
b) date privind structura de acționariat a producătorului și a grupului de societăți din care face parte, inclusiv informații detaliate privind societatea-mamă;
c) o declarație pe proprie răspundere.
Declarația pe proprie răspundere trebuie să ateste că producătorul îndeplinește cumulativ următoarele condiții:
a) nu se află sub controlul unui guvern străin, în lipsa unui sistem juridic independent;
b) are o structură transparentă a acționariatului;
c) nu are un istoric de conduită corporativă neetică;
d) se supune unui sistem juridic care impune practici corporative transparente.
Avizul conform al CSAT se va fundamenta "pe documentele depuse de fiecare producător, precum și pe evaluări din perspectiva riscurilor, amenințărilor și vulnerabilităților la adresa securității naționale și apărării țării.", se arată în proiect.
Avizul conform al CSAT se emite inclusiv prin raportare la obligațiile asumate de statul român în cadrul cooperării la nivelul organizațiilor internaționale din care România face parte, al Uniunii Europene și parteneriatelor strategice bilaterale, pentru evitarea unor riscuri care pot decurge din:
a) controlul unui guvern străin asupra producătorului în lipsa unui sistem juridic independent;
b) absența unei structuri transparente a acționariatului producătorului;
c) lipsa unui istoric de conduită corporativă etică a producătorului;
d) funcționarea producătorului într-un sistem juridic care nu impune practici corporative transparente.
De menționat că toate aceste riscuri sunt prevăzute în Memorandumul privind securitatea rețelelor 5G, semnat în data de 20 august între Guvernele României și SUA.
Revenind la proiectul de lege aflat pe agenda Guvernului, în situația în care vor fi identificate riscuri, amenințări și vulnerabilități la adresa securității naționale și apărării țării ca urmare a analizei realizate, avizul CSAT va fi negativ și solicitarea va fi respinsă prin decizie a Prim-Ministrului care va fi publicată în Monitorul Oficial.
Operatorii economici care nu au avizul CSAT pot fi excluși de la achizițiile publice în IT
Autoritățile din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională au dreptul de a solicita prin documentația de atribuire, în cadrul procedurilor de achiziții pentru furnizarea de tehnologii, echipamente și programe software, ca producătorul să fie autorizat. Mai mult, acestea au dreptul de a exclude din procedura de achiziție publică operatorii economici care nu au autorizația CSAT.
Operatorii telecom nu vor putea folosi în rețele decât echipamente și soluții ale producătorilor avizați de CSAT / Vechile echipamente și softuri ale unui producător care pică testul CSAT mai pot fi folosite 5 ani
Proiectul prevede la Articolul 9, că furnizorii de rețele și servicii de comunicații electronice pot utiliza numai tehnologii, echipamente și programe software în rețelele 5G realizate de producători autorizați.
CITEȘTE ȘI BNR: Criptomonedele continuă să reprezinte active speculative foarte volatile și extrem de riscante, dar nu sunt acum o amenințare la adresa stabilității financiare din România. Din 15 iulie, furnizorii trebuie să se înregistreze"Tehnologiile, echipamentele și programele software utilizate în rețelele de comunicații electronice la data intrării în vigoare a prezentei legi și care contribuie la furnizarea de servicii de comunicații electronice de tip 5G, ai căror producători nu obțin autorizare potrivit prevederilor prezentei legi, pot fi utilizate pentru o perioadă de 5 ani ce se calculează de la data intrării în vigoare a prezentei legi.", prevede Articolul 10 din proiectul de lege.
Rețelele 5G nu se construiesc de la zero. Ele se bazează pe echipamente și software din tehnologii de comunicații mobile din generații anterioare, precum 4G sau 3G, aspect despre care se vorbește într-un alt proiect de lege care s-a aflat anul trecut în dezbatere publică și care la fel urmărea transpunerea în legislație a Memorandumului 5G cu SUA.
Toți operatorii telecom din România folosesc acum în rețele echipamentele chinezilor de la Huawei, iar dacă acest producător nu va obține avizul CSAT, care să ateste că nu este o amenințare la adresa securității naționale, atunci operatorii trebuie să înlocuiasca aceste echipamente, nu doar 5G, din propriile rețele în termen de 5 ani.
Nu în cele din urmă, proiectul de lege aflat miercuri pe agenda Guvernului mai prevede și amenzi cuprinse între 1% și 5% din cifra de afaceri pentru utilizarea de către furnizorii de rețele și servicii de comunicații electronice a tehnologiilor, echipamentelor și programelor software în rețelele 5G puse la dispoziție de producători care nu au obținut autorizarea CSAT.
Toți marii operatori din România și-au construit rețelele cu echipamente Nokia, Ericsson, dar și Huawei ori ZTE
Toți marii operatori telecom din România - Orange, Vodafone, Telekom și DIGI/RCS&RDS și-au construit rețelele fixe și mobile de comunicații folosind echipamente Nokia, Ericsson, dar și ale chinezilor de la Huawei și ZTE.
În 2019, Orange, Vodafone și RCS&RDS au lansat rețele comerciale 5G folosind și echipamente ale chinezilor de la Huawei, rețele care reprezintă upgrade-uri la rețelele 4G. Eliminarea unuia dintre acești producători activi acum în rețelele telecom din România va avea impact și în rețelele 2G, 3G și 4G.
Chinezii de la Huawei consideră că ar îndeplini toate condițiile menționate în proiectul de lege care transpune Memorandumul 5G cu SUA pentru a participa la construcția viitoarelor rețele 5G din România. Grupul neagă că s-ar afla sub controlul unui guvern străin, în lipsa unui sistem juridic independent, ori că ar avea probleme cu transparența acționariatului. Temerile chinezilor țin de posibilitatea unei decizii strict politice, fără dovezi asupra acuzațiilor și fără evaluări tehnice.