Consiliul Concurenței a declanșat o investigație privind o posibilă încălcare a regulilor de concurență de către companiile Apple Inc. și Apple Distribution International Limited – denumite împreună „Apple” – pe piața publicității prin aplicații pe dispozitive mobile iOS.
Gigantul Apple a intrat în România în toamna anului 2018, mișcare anunțată de Profit.ro - VEZI AICI
Acum, Concurența susține că Apple și-ar fi dezvoltat un sistem integrat vertical și închis, sistem care include diferite niveluri de componente hardware, software și servicii online, nepermițând niciunui alt magazin de distribuire de aplicații să fie instalat pe dispozitivele sale, cu excepția celui propriu, AppStore.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Bitdefender va investi în startup-uri din zona securității cibernetice din Europa. O nouă firmă a fost înființatăÎn acest context, Autoritatea de concurență are indicii că Apple ar fi abuzat de poziția sa dominantă pe piața distribuției aplicațiilor pe iOS, limitând accesul la datele utilizatorilor folosite pentru scopuri publicitare și, în același timp, favorizând propriile servicii tehnologice de afișare a publicității online în aplicațiile compatibile iOS.
Autoritatea are suspiciuni că, prin introducerea politicii ATT („App Tracking Transparency”), Apple ar fi încurajat utilizatorii să limiteze accesul altor aplicații la profilul publicitar IDFA („Identifier for Advertisers”), ceea ce ar fi condus la o restrângere a concurenței pe piața publicității prin aplicații pe dispozitive mobile iOS, având efecte asupra tuturor actorilor implicați, agențiile de publicitate, dezvoltatorii de aplicații, prestatorii servicii de atribuire sau performanță etc., cât și asupra consumatorilor finali.
Mai multe autorități de concurență din Uniunea Europeană, cum ar fi Franța, Italia, Germania și Polonia, au în derulare investigații privind practici asemănătoare.
Legislația în domeniul concurenței nu interzice deținerea unei poziții dominante, ci utilizarea acesteia în mod anticoncurențial (abuziv) în relațiile comerciale cu alte companii ori față de consumatorii finali.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Tranzacție - OTTO Broker integrează portofoliul Sirius Broker, la doi ani după o mișcare similarăÎn situația în care Consiliul Concurenței va constata încălcarea regulilor de concurență, companiile implicate riscă amenzi de până la 10% din cifra de afaceri. Cu toate acestea, companiile care cooperează cu autoritatea de concurență, în cadrul programului de clemență, pot obține imunitate la amendă sau reduceri substanțiale ale amenzilor.