Comisia Europeană a adoptat o nouă strategie privind Web 4.0 și lumile virtuale, menită să orienteze următoarea tranziție tehnologică și să asigure “un mediu digital deschis, sigur, de încredere, echitabil și favorabil incluziunii” pentru cetățenii, întreprinderile și administrațiile publice din UE.
“Internetul evoluează într-un ritm extrem de rapid. După cea de a treia generație în curs de dezvoltare, web 3.0, ale cărei caracteristici principale sunt deschiderea, descentralizarea și responsabilizarea deplină a utilizatorilor, următoarea generație, web 4.0, va permite o integrare între obiectele și mediile digitale și cele reale, precum și interacțiuni mai complexe între oameni și mașini”, potrivit unui comunicat al Executivului UE.
Denumită și Web4 sau Web simbiotic, cea de a patra versiune a Internetului se va concentra pe relația oameni-mașini și pe integrarea lumilor virtuale.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Vodafone România vrea Telekom Mobile. Audit tehnic lansat“Utilizând inteligența artificială și ambientală avansată, Internetul Lucrurilor, tranzacțiile verificate pe blockchain, lumile virtuale și capacitățile XR, obiectele și mediile digitale și reale vor fi complet integrate și vor comunica între ele, permițând experiențe cu adevărat intuitive și imersive, îmbinând perfect lumea fizică și cea digitală”, arată Comisia.
Potrivit Comisiei, lumile virtuale sunt un important instrument al Web 4.0, având potențialul să revoluționeze viața de zi cu zi a oamenilor și să deschidă o gamă largă de oportunități în multe ecosisteme comerciale și industriale.
Se estimează că dimensiunea pieței mondiale a lumilor virtuale va crește de la 27 miliarde de euro în 2022 la peste 800 miliarde de euro până în 2030.
“Comisia Europeană dorește să se asigure că societatea, întreprinderile și organismele publice din UE sunt pregătite să profite de noile oportunități, dar și să facă față provocărilor care vor apărea”.
Lumile virtuale vor afecta modul în care oamenii trăiesc împreună, aducând oportunități, dar și riscuri care trebuie abordate. Noua strategie vizează crearea unui web 4.0 și a unor lumi virtuale care să reflecte valorile și principiile UE, în care drepturile cetățenilor să se aplice pe deplin, iar întreprinderile europene să prospere.
CITEȘTE ȘI Samsung amâna lansarea unei căști de realitate mixtăPilonii principali ai strategiei
Strategia este în conformitate cu obiectivele pentru 2030 ale programului de politică privind deceniul digital și cu trei dintre pilonii săi principali în materie de digitalizare: competențe, întreprinderi și servicii publice. Cel de al patrulea pilon, infrastructurile, este abordat în pachetul privind conectivitatea al Comisiei și în eforturile sale mai ample privind capacitățile de calcul, cloud computing și edge. De asemenea, aceasta abordează deschiderea și guvernanța globală a lumilor virtuale și a web 4.0 ca pe o serie specifică de acțiuni.
Capacitarea cetățenilor și consolidarea competențelor cu scopul de a favoriza sensibilizarea, accesul la informații fiabile și crearea unei rezerve de talente de specialiști în lumi virtuale. Comisia va promova, până la sfârșitul anului 2023, principiile directoare pentru lumile virtuale prezentate de grupul de dezbatere al cetățenilor, iar până în primul trimestru al anului 2024 va elabora orientări pentru publicul larg, cu ajutorul unui „set de instrumente pentru cetățeni”. Având în vedere importanța esențială a specialiștilor în lumi virtuale, Comisia va colabora cu statele membre pentru a crea o rezervă de talente și va sprijini dezvoltarea competențelor, inclusiv pentru femei și fete, prin proiecte finanțate prin programul „Europa digitală”, precum și pentru creatorii de conținut digital, prin intermediul programului „Europa creativă”.
Pentru întreprinderi: sprijinirea unui ecosistem industrial european al web 4.0 pentru a spori excelența și a remedia fragmentarea. În prezent, nu există niciun ecosistem al UE care să reunească diferiții actori ai lanțului valoric al lumilor virtuale și al web 4.0. Comisia a propus, în cadrul Programului-cadru Orizont Europa, un parteneriat candidat privind lumile virtuale, care ar putea începe în 2025, cu scopul de a promova excelența în cercetare și de a elabora o foaie de parcurs industrială și tehnologică pentru lumile virtuale. Pentru a stimula inovarea, Comisia va oferi, de asemenea, sprijin pentru ca creatorii și companiile de media din UE să testeze noi instrumente de creare, să reunească dezvoltatori și utilizatori industriali și să colaboreze cu statele membre în scopul dezvoltării de „spații de testare în materie de reglementare pentru web 4.0 și lumile virtuale”.
Administrație publică: sprijinirea progresului societal și a serviciilor publice virtuale cu scopul de a valorifica oportunitățile pe care le pot oferi lumile virtuale. UE investește deja în inițiative majore, precum Destinația Pământ (DestinE), gemenii digitali locali pentru comunitățile inteligente sau platforma europeană Digital Twin of the Ocean, pentru ca cercetătorii să poată să promoveze știința, industriile să dezvolte aplicații de precizie și autoritățile publice să ia decizii în cunoștință de cauză în materie de politici publice. Comisia lansează două inițiative emblematice publice noi: „CitiVerse”, un mediu urban imersiv care poate fi utilizat pentru amenajarea și gestionarea orașelor, și un geamăn uman virtual european, care va reproduce corpul uman cu scopul de a sprijini luarea deciziilor clinice și stabilirea tratamentului individualizat.
Elaborarea de standarde globale pentru lumi virtuale deschise și interoperabile și pentru web 4.0, asigurând faptul că acestea nu vor fi dominate de câțiva actori importanți. Comisia va colabora cu părțile interesate din domeniul guvernanței internetului din întreaga lume și va promova standarde web 4.0 în conformitate cu viziunea și cu valorile UE.
Context
Strategia se bazează pe activitatea Comisiei Europene cu privire la lumile virtuale și pe consultări cu cetățenii, cu mediul academic și cu întreprinderile. În perioada februarie-aprilie 2023, Comisia a găzduit un grup de dezbatere al cetățenilor europeni privind lumile virtuale și a invitat 150 de cetățeni selectați aleatoriu să formuleze recomandări privind o viziune, principii și acțiuni menite să asigure faptul că lumile virtuale din UE sunt echitabile și centrate pe factorul uman.
Cele 23 de recomandări ale acestui grup au inspirat acțiuni specifice incluse în strategia privind web 4.0 și lumile virtuale.
La 14 septembrie 2022, Comisia Europeană a lansat coaliția sectorială a realității virtuale și a realității augmentate, care reunește industria și factorii de decizie politică.
În plus, un nou raport publicat de Centrul Comun de Cercetare oferă o imagine de ansamblu a posibilităților pe care următoarele generații de lumi virtuale le pot oferi în diferite sectoare, cum ar fi, printre altele, educația, industria prelucrătoare, sănătatea și serviciile publice.