Prezentă la tot pasul, tehnologia modernă pare să se evidențieze în viața noastră mai mult în domenii ce țin de entertainment. Smartphone-ul, tableta, televizorul și multe alte dispozitive care au fost semnificativ îmbunătățite în ultimii ani datorită avansului tehnologic, sunt folosite mai mult pentru amuzament decât în domenii care contează cu adevărat. Este însă doar o percepție subiectivă și, din fericire, nu un adevăr universal.
Am descoperit beneficiile dispozitivelor mobile, cu milioanele de aplicații pe care le-au adus și ne-am schimbat felul în care comunicăm și interacționăm unii cu ceilalți. Opinia publică are însă nevoie să conștientizeze că tehnologia modernă poate fi mult mai avantajoasă dacă este folosită unde și când trebuie, domeniile cu adevărat importante pentru viața noastră, mai ales că se fac progrese incredibile în acest sens: casele și mașinile devin inteligente, transportul și educația se digitalizează, electrocasnicele au componente “smart”, ca să dăm doar câteva exemple.
Medicina este un astfel de domeniu. Unul care, cu ajutorul tehnologiei moderne, ne poate aduce beneficii esențiale și poate atinge noi praguri de inovație.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Una dintre ramurile medicinei, care se bazează aproape exclusiv pe tehnologie, poartă denumirea de telemedicină.
Aceasta aduce o îmbunătățire de ansamblu a domeniului medical, facilitând comunicarea de la distanță dintre pacient și medic. Concret, oameni din regiuni izolate sau aflate la distanțe semnificative de centrele medicale pot intra în contact cu un medic, fără a părăsi locuința. În acest fel se pune accentul pe prevenție. Pacienți care, dintr-un motiv sau altul nu s-ar fi deplasat la spital pentru investigații, descriu medicului problemele de sănătate, iar acesta poate identifica semnele timpurii ale unei boli și pot stabili împeună o consultație pentru primirea tratamentului, prevenind astfel o afecțiune care, netratată la timp, se poate agrava.
Totodată, în anumite cazuri, prin monitorizarea la distanță, se obține scăderea perioadei de spitalizare. Acest fapt reduce cheltuielile și câștigă timp de ambele părți ale actului medical. Pacientul, de exemplu, nu mai trebuie să se deplaseze și să aștepte ore bune pe culoarele spitalului.
Pentru ca telemedicina să devină o practică pe scară mai largă, tehnologia necesară trebuie să fie acceptată de ambele părți. Pacienții neobișnuiți cu tehnologia modernă trebuie educați în acest sens. Ei au nevoie să li se arate care sunt beneficiile sistemului și să li se ofere suportul tehnic pentru folosirea dispozitivelor necesare stabilirii conexiunii.
De cealaltă parte, factorii de decizie din domeniul medical trebuie să înțeleagă că o investiție în acest sens este benefică atât pacienților pe care au jurat să-i ajute, cât și instituțiilor din care fac parte. Și, ca să fim sinceri până la capăt, la noi, în multe cazuri, telemedicina poate reprezenta o bună modalitate de implementare a programelor de screening la nivel national, inclusiv în zonele izolate.
Din fericire, avem exemple concrete care vorbesc de la sine de beneficiile pe care telemedicina le aduce.
În Germania, 500 de pacienți care suferă de insuficiență cardiacă cronică au participat în cadrul Centrului de Telemedicină Cardiovasculară de la Charite din Berlin la un proiect pilot dezvoltat de Deutsche Telekom.
Pacienții externați au primit și au fost instruiți să folosească un kit de monitorizare a parametrilor vitali precum nivelul de oxigen, tensiunea arterială, nivelul de glucoză și greutatea. Kit-ul include o tabletă și un dispozitiv EKG mobil pentru realizarea electrocardiogramei. Fiecare pacient își monitorizează zilnic parametrii vitali, conform planului stabilit de medic. Rezultalele se transmit automat prin bluetooth de la echipamentul medical la tabletă, iar de aici, prin conexiune securizată, ajung la medic, care, la rândul său, poate modifica, tot de la distanță, planul de monitorizare.
Rezultatele trimise de pacient sunt urmărite permanent de către medicii centrului de telemedicină a spitalului. În funcție de situație, medicii pot contacta pacienții și, dacă apar cazuri grave, se poate trimite rapid un echipaj de urgență. Din perspectiva administrativă, este o soluție foarte practică deoarece numărul de zile de spitalizare scade și implicit și costurile aferente.
Un alt exemplu concret vine din Spania, unde clinica de ginecologie Woman’s Health Dexeus folosește telemedicina pentru a realiza interviuri preliminare pentru pacienți. În urma evaluării și discuțiilor cu pacienții, medicii ajută pacientele să pregătească în prealabil un dosar complet cu care să se prezinte la întâlnirea cu medicul pentru a alege ulterior cel mai bun tratament.
Sistemul de video-conferință implementat de Deutsche Telekom facilitează comunicarea confidențială dintre pacient și medic. Acesta din urmă poate avea, astfel, acces în timp real la dosarul medical al pacientului.
Având aceste câteva exemple, putem vedea cât de benefică poate fi telemedicina și, raportându-ne la situația din țară, putem remarca faptul că în România astfel de sisteme sunt poate mult mai necesare decât în țările cu un sistem medical bine pus la punct. Soluțiile nu sunt utopice pentru că pe piața locală există companii precum Telekom Romania care pot furniza soluții de telemedicină a căror eficiență a fost testată la nivel internațional.