Avem impresia că tehnologia este prezentă la tot pasul. Smartphone-urile și restul dispozitivelor inteligente care-i urmează, inteligența artificială și augumentată, Internet of Things și, mai nou, boții care urmează să ne invadeze aplicațiile de mobile, ne creează impresia că tehnologia este prezentă peste tot în jurul nostru.
Și, totuși, când intrăm în unele spitale sau o școală, tehnologia parcă a înghețat în timp, neschimbată de ani buni. Pentru că tehnologia care ne înconjoară și ne sufocă se consumă pentru distracție. Totul este entertainment.
Nu o găsim acolo unde ar fi esențială într-o societate. Acolo unde sistemul suferă și, odată cu el, și noi. Cel puțin nu în România.
Acolo trebuie să aducem tehnologia: în școli, în spitale, în trenuri, în parcări, în industrie și în agricultură. Acolo unde viața noastră și a copiilor poate fi îmbunătățită. Acolo unde contează cu adevărat.
Învățământul românesc a trecut prin momente mai bune. Avem olimpici și destule exemple bune. Dar nu extremele sunt neapărat problema, ci marea masă a elevilor și calitatea educației pe care școala românească le-o oferă acestora.
Învățământul trebuie modernizat atât ca infrastructură, cât și ca informație frunizată și cerută elevilor. Tehnologia trebuie să fie mult mai prezentă în școli, atât ca mijloc de învățare, cât și în rândul materiilor. Ea poate îmbunătăți procesele de predare și învățare dar, în același timp, poate face și mult mai atrăgător învățământul în rândul copiilor și tinerilor.
Există și exemple concrete în acest sens, exemple care ar putea fi extinse pentru a beneficia un număr și mai mare de elevi și profesori.
Telekom Romania, Cisco și Webhit au pus la punct programe de implementare a tehnologiilor moderne în școli și licee. La acestea au participat 36 de instituții de învățământ, la care activează peste 10.000 de tineri din județele Brașov, Tulcea, Constanța, Iași, Brăila și Galați, elevi ai claselor 7-8, respectiv ai claselor 11-12.
Scopul programului a fost îmbunătățirea procesului de învățământ în vederea susținerii evaluării naționale și a examenului de bacalaureat, precum și o mai bună orientare a tinerilor spre etape ulterioare de studiu și integrarea profesională.
Elevii din școli diferite și zone cu acces dificil la învățământ au putut vizualiza simultan și participa la lecții derulate într-una dintre școli. Acest lucru a fost posibil prin configurarea unor puncte de teleprezență cu ajutorul unei aplicații software.
Nu doar atât, prin intermediul unei table digitale, elevii au putut interacționa și modifica de la distanță conținutul acesteia, ca și cum ar fi fost toți prezenți fizic la aceeași oră.
Lecțiile predate astfel au fost înregistrate și salavate online, pe o platformă unde elevii să le poată accesa oricând.
Un astfel de program trebuie pus în practică pentru a obține rezultate mai bune, nu doar de dragul tehnologiei. Există și rezultate care să susțină aceste demersuri: de exemplu rata de promovare la Bacalaureat pentru liceele din Tulcea care au participat la program a crescut cu 14% în 2015 față de 2014.
Tehnologia nu va rezolva peste noapte problemele învățământului. Dar, folosită în cadrul unui plan clar, coerent și gândit pe termen lung, care să nu fie ”reformat”, atât de des poate pune umărul în mod esențial la schimbarea atât de necesară.
Mai multe despre școala digitală la www.smartcity.telekom.ro