Un studiu efectuat de-a lungul mai multor ani arată că giganții din domeniul platformelor sociale și internetului practică "supravegherea în masă" pentru a capitaliza datele personale ale utilizatorilor de internet, conform Autorității americane pentru Concurență (FTC), citată de AFP.
Un raport publicat miercuri seara - realizat de FTC plecând de la solicitările lansate cu patru ani în urmă către nouă firme - a stabilit că aceste companii au colectat cantități importante de date, uneori prin intermediul operatorilor de date cu caracter personal, și că pot păstra respectivele informații o perioadă nelimitată de timp, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Acest raport pune în lumină modul în care rețelele de socializare și companiile de streaming video colectează o cantitate enormă de date personale și le monetizează pentru multe miliarde de dolari", a explicat într-un comunicat șefa FTC, Lina Khan, declarându-se "deosebit de îngrijorată de eșecul multora dintre aceste companii de a proteja copiii și adolescenții în online".
În multe dintre aceste companii, modelul economic, care implică recurgerea la publicitatea țintită, încurajează colectarea în masă a datelor utilizatorilor, privilegiind profitul în detrimentul vieții private, conform raportului.
"Lucrative pentru companii, aceste practici de supraveghere pot pune în pericol viața privată a oamenilor, amenințându-le libertățile și expunându-i la o serie de rele, de la furtul de identitate la hărțuire", afirmă șefa FTC.
Într-un mesaj ca reacție la publicarea acestui raport, șeful Interactive Advertising Bureau (IAB), o organizație a companiilor din acest sector, s-a declarat "dezamăgit de faptul că FTC continuă să considere industria publicității digitale ca fiind implicată în 'supravegherea comercială în masă'".
David Cohen susține că internauții înțeleg că publicitatea țintită le permite să profite de servicii online, care altfel nu ar fi gratuite sau ieftine.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Premieră istorică: Ford a produs în România mai multe mașini decât DaciaTotodată, IAB a dat asigurări joi că susține "cu fermitate" legea exhaustivă cu privire la confidențialitatea datelor personale la scară națională, a cărei respectare o solicită raportul.
Raportul se bazează pe solicitările trimise la sfârșitul anului 2020 către companii precum Meta, YouTube (Google), Snap, Amazon (pentru Twitch), ByteDance (TikTok) și Twitter devenit între timp X.
Un purtător de cuvânt al Google, Jose Cataneda, a declarat pentru AFP că grupul său sa "are normele cele mai stricte în domeniul privind confidențialitatea datelor". "Nu vindem niciodată informații personale și nu folosim informații sensibile pentru a difuza publicitate", a dat asigurări el.