După ce Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a fost desemnat de Guvern, prin ordonanță de urgență, să furnizeze sistemele de semnătură electronică ce vor fi folosite de instituțiile și autoritățile publice centrale, Senatul a decis că STS nu va putea percepe vreun tarif pentru acest servicii.
De ce este important: Pandemia de coronavirus și starea de urgență, cu regulile aferente impuse de distanțarea socială și lucrul de la distanță, în condiții de izolare sau carantină, obligă administrația publică să utilizeze semnătura electronică pentru documentele oficiale.
Mai este important: În pofida faptului că, prin lege, instituțiile publice sunt obligate să accepte semnătura electronică pe orice documente, multe dintre acestea fie nu aplică legea, fie nu au sistemul necesar, după cum a relatat anterior Profit.ro. Totodată, în prezent, doar undeva la 10% dintre români interacționează online cu administrația publică sau trimit formulare online, în timp ce media europeană este de peste 35%.
CITEȘTE ȘI Guvernul ia din rezervele ANCOM 700 milioane lei, cu argumentul combaterii epidemiei de coronavirus. Amânări la plată pentru operatori de comunicații electroniceUlterior, la începutul lunii aprilie, Serviciul de Telecomunicații Speciale a fost desemnat, tot prin ordonanță de urgență, să devină prestator de servicii de încredere calificate pentru sistemele de semnătură electronică ce vor fi folosite de instituțiile și autoritățile publice centrale.
”Un prestator unic de servicii pentru entitățile statului nu face altceva decât să asigure continuitatea comunicării, să garanteze autenticitatea decizională la nivel managerial și să sprijine actul de guvernare, în orice situație și, în mod independent de orice tip de ingerință sau limitare de orice natură deoarece, prestatorul propus a presta serviciile de încredere este el însuși un organ central de specialitate al administrașiei publice centrale, entitate componentă a sistemului national de apărare, ordine publică și securitate națională”, susține Guvernul.
Ajunsă la Parlament, în dezbaterea senatorilor, ordonanâa a fost amendată astfel încât să reiasă clar din textul acesteia că STS nu va percepe vreun tarif instituțiilor publice pentru serviciile de semnătură electronică.
Astfel, ordonanța amendată prevede că serviciile menționate ”sunt furnizate, cu titlu gratuit, instituțiilor și autorităților publice din România, astfel cum acestea sunt definite în Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare”.
Reprezentanții STS i-au asigurat, însă, pe membrii comisiei, conform declarațiilor acestora, că deține deja sistemele necesare și nu va avea nevoie de investiții suplimentare.
CITEȘTE ȘI Cum e să lucrezi pentru companii din Silicon Valley – experiența personală a unui inginer software de la Gemini SolutionsToate partidele aflate la guvernare au evitat să creeze un cadru legal funcțional pentru implementarea pe scară largă, inclusiv în administrația publică, a semnăturii electronice.
Comisia de specialitate a Camerei Deputaților urma să adopte un raport la acest proiect, în vederea adoptării în plen, dar, la solicitatea Autorității pentru Digitalizarea României, deputații au decis să discute proiectul la pachet cu proiectul de lege pentru adoptarea ordonanțelor emise recent de Guvern.