Operatorii de telefonie mobilă vor fi obligați să transmită, până în data de 8 ianuarie 2025, către arbitrul telecom (ANCOM), date despre toate telefoanele conectate la rețea, precizând denumirea producătorului, a terminalului și versiunea sistemului de operare, potrivit unui act publicat miercuri miercuri în Monitorul Oficial. Măsura vine în contextul introducerii tehnologiei IP pentru transmiterea de date când se sună la 112 de pe telefoanele 4G și 5G, care va permite localizarea mai bună a apelurilor de urgență.
Noile modificări adoptate de Autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM) vizează schimbări tehnice la modul cum se transmit datele din rețelele operatorilor de telefonie mobilă către Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), care este administratorul sistemului 112, atunci când cineva sună să anunțe o urgență, scrie Hotnews.ro.
Românii vor folosi voce, text și video când sună la 112, până în anul 2027
Scopul este localizarea mai bună a celor care sună la 112, cu o precizie de câțiva metri, prin preluarea datelor din telefoanele mobile de tip smartphone, nu doar a informațiilor din rețea.
„Această decizie deschide calea utilizării de servicii multimedia de comunicații de urgență, prin intermediul comunicațiilor pe suport IP.
Cu titlul de exemplu, se pot astfel implementa servicii de conversație totală – utilizatorii pot trece liber între comunicarea vocală, text, video și alte medii, în funcție de preferințele și nevoile lor în timp real.
Prevederile privind serviciile de comunicații de urgență multimedia, bazate pe voce, text și video prin tehnologia cu comutare de pachete, ce vor fi puse la dispoziția apelanților la 112, au termen de implementare 2027”, au precizat pentru HotNews.ro oficialii ANCOM.
Schimbările la 112 au loc în contextul închiderii rețelelor 3G și 2G
Aceste modificări tehnice au loc în contextul închiderii rețelelor 3G și, ulterior, a rețelelor 2G, complementar cu dezvoltarea rețelelor 4G și 5G care folosesc tehnologia IP pentru a transmite date și vor facilita utilizarea acestei tehnologii pentru preluarea apelurilor la 112 și a informațiilor de localizare corespunzătoare pentru apelurile inițiate din rețelele de nouă generație.
„Îmbunătățiri privind localizarea apelurilor la 112 vor putea fi resimțite pe măsură ce sunt implementate, la nivel național, noile soluții de localizare stabilite anul trecut prin legislație primară, pentru apeluri mobile inițiate din rețele 2G/3G/4G.
Pentru a se obține o localizare cât mai exactă, ar fi util ca utilizatorul să dețină un dispozitiv de tip „smartphone” cu acces la servicii de internet”, au declarat pentru HotNews.ro oficialii ANCOM.
Se va asigura și accesul persoanelor cu dizabilități la serviciile de urgență în condiții echivalente cu cele de care beneficiază ceilalți utilizatori.
Interconectarea bazată pe comutarea de circuite va mai fi folosită o perioadă ca soluție de rezervă, până la migrarea totală a transmiterii apelurilor de urgență la noile tehnologii.
CITEȘTE ȘI Inteligența artificială crește nivelul de poluare realizat de Google Ce date despre telefoane trebuie să transmită operatorii de telefonie
Telefoanele inteligente cu funcționalități avansate contribuie în mod radical la o mai bună localizare.
În acest sens, decizia stabilește și o nouă obligație a operatorilor mobili de a transmite de două ori pe an către ANCOM o situație statistică cu terminalele conectate la rețea, una până la data de 30 iunie, iar cealaltă până la data de 31 decembrie.
Operatorii trebuie să transmită o situație statistică cu terminalele conectate la rețea, precizând denumirea producătorului, denumirea terminalului și versiunea sistemului de operare a terminalului (în măsura în care furnizorul are acces la informația de versiune), precum și anumite capabilități ale acestora (VoLTE, 4G, 5G, GNSS).
Prima transmitere a acestor informații trebuie făcută până la data de 8 ianuarie 2025, pentru o dată inclusă în perioada 1 august 2024-30 decembrie 2024, conținând datele disponibile la acel moment.
Aceste informații vor fi utilizate pentru evaluarea dinamică, prin statistici, a procentajului terminalelor din piață capabile de localizări performante, subliniază autoritatea de reglementare în telecomunicații.
Cum sunt localizate apelurile la 112. Schimbările adoptate anul trecut de Guvern
Actul publicat miercuri în Monitorul Oficial completează schimbările la 112 adoptate anul trecut de Guvern pentru creșterea preciziei localizării apelurilor efectuate la Serviciul de urgență 112.
În prezent, pe timpul unui apel la 112, localizarea se realizează atât pe baza caracteristicilor de acoperire a celulei GSM la care este conectat telefonul, cât și pe baza GPS-ului, funcțiilor și senzorilor încorporați în telefoanele inteligente.
În primul caz, localizarea este furnizată în 99,9% din apeluri, dar oferă arii de localizare mai mari de 12,5 km2 pentru 58% dintre situații, respectiv mai mari de 50 km2 pentru 25% dintre acestea.
Complementar cu acest prim tip de localizare, al doilea caz se bazează pe localizarea AML care este furnizată pentru aproximativ jumătate din apelurile efectuate la numărul de urgență 112, ca urmare a dependenței de terminalul mobil și a limitărilor asociate acestei tehnologii.
Astfel, noua configurație va permite arii mult mai restrânse, cu precizii de localizare de ordinul zecilor sau sutelor de metri, în funcție de tehnologia de comunicații mobile utilizată.
Practic, localizarea cu precizie a apelului la 112 se va realiza atât din telefonul mobil, cât și din rețea.