Multe școli din Europa au introdus interdicții sau restricții privind utilizarea telefoanelor mobile, pe fondul îngrijorărilor legate de impactul acestora asupra sănătății mintale a tinerilor. Deși la nivelul Uniunii Europene (UE) nu există norme pentru a aborda această problemă, în iulie, șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a tras un semnal de alarmă și a promis luarea unor măsuri, relatează platforma media European Newsroom.
Tehnologia digitală devine o forță omniprezentă în viața tinerilor, iar țările europene își exprimă din ce în ce mai intens îngrijorarea cu privire la utilizarea excesivă a telefoanelor mobile, a rețelelor de socializare și a altor forme de comunicare digitală - unele dintre acestea luând măsuri în vederea interzicerii sau restricționării telefoanelor mobile în școli.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Studii recente au evidențiat legături alarmante între timpul excesiv petrecut în fața ecranelor și impactul negativ asupra sănătății mintale și performanțelor școlare ale copiilor și tinerilor. Spre exemplu, un studiu al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a recomandat utilizarea limitată și responsabilă a telefoanelor mobile în școli, scrie Agerpres.
În iulie, la realegerea sa în funcția de președinte al Comisiei Europene, pentru un al doilea mandat, Ursula von der Leyen s-a angajat să abordeze dependența de rețelele de socializare și hărțuirea cibernetică, făcând referire la îngrijorările tot mai răspândite cu privire la impactul negativ asupra sănătății mintale și stării de bine.
"Vedem din ce în ce mai multe rapoarte referitoare la ceea ce unii numesc o criză a sănătății mintale", a declarat von der Leyen. "Vom organiza prima anchetă la nivel european privind impactul social media asupra stării de bine a tinerilor. Le datorăm acest lucru", a adăugat oficialul.
În ceea ce privește hărțuirea cibernetică, von der Leyen a spus: "Mă doare sufletul când citesc despre tineri care își fac rău sau chiar își iau viața din cauza abuzurilor online". Ea a promis să "abordeze flagelul hărțuirii cibernetice" și să "ia măsuri împotriva designului care creează dependență de pe anumite platforme".
Deși UE a devenit din ce în ce mai conștientă de efectele negative ale utilizării rețelelor sociale și a telefoanelor mobile în rândul tinerilor, nu există norme la nivelul UE care să abordeze aceste probleme în toate cele 27 de state membre ale blocului comunitar. Normele variază, în schimb, de la o țară la alta.
CITEȘTE ȘI Cultivatorii americani de orz au probleme. Berea pierde teren în fața băuturilor de tip hard seltzerUnele state europene iau în considerare, sau au introdus deja, interdicții referitoare la prezența telefoanelor mobile în școli sau restricții privind utilizarea lor în timpul orelor de curs. Printre aceste state se numără Belgia, Franța, Țările de Jos, Italia, Spania și Grecia.
Alte țări, precum Slovenia, Croația și Bosnia și Herțegovina, țară candidată la aderarea la UE, analizează opțiunile pentru a răspunde îngrijorărilor, însă nu au introdus deocamdată interdicții la nivel național. Însă școlile iau problema în propriile mâini.
Țările de Jos - Școlile din Țările de Jos au adoptat o interdicție totală la nivel național privind telefoanele mobile începând cu prima săptămână din septembrie. Prezența telefoanelor în sălile de clasă din învățământul secundar a fost interzisă de la începutul anului, măsură ce a fost extinsă, mai nou, la școlile primare, de la începutul noului an școlar.
Telefoanele pot fi utilizate în clasă doar dacă sunt necesare pentru conținutul lecției, spre exemplu atunci când se învață despre competențele media, sau dacă elevii sunt dependenți de ele din motive medicale sau din cauza unei dizabilități.
Franța - În 180 de "colegii", școlile gimnaziale frecventate de copiii francezi cu vârste cuprinse între 11 și 15 ani, este testat un sistem prin care se interzice utilizarea telefoanelor mobile pe parcursul întregii zile de școală. Testarea așa-numitei "pauze digitale", care vizează peste 50.000 de elevi, este pusă în aplicare înaintea unui posibil plan de introducere a acestei măsuri la nivel național, începând din 2025.
În prezent, elevii din școlile gimnaziale franceze trebuie să își închidă telefoanele. Experimentul duce lucrurile mai departe, cerându-le copiilor să își predea telefoanele la sosire. Aceasta face parte dintr-o inițiativă a președintelui Emmanuel Macron prin care copiii sunt încurajați să petreacă mai puțin timp în fața ecranelor despre care guvernul se teme că le frânează dezvoltarea.
Un raport asupra utilizării ecranelor de către tineri, prezentat lui Macron în aprilie de către o comisie de experți, a recomandat limitarea accesului la telefoane până la vârsta de 11 ani, oferirea copiilor între 11 și 13 a unui așa-numit "dumbphone" fără internet și restricționarea accesului la internet până la vârsta de 15 ani. Un astfel de "dumbphone", denumit "The Phone", este dezvoltat în prezent în Franța de o mamă antreprenoare, fiul său și un partener.
Belgia - În Belgia, telefoanele mobile vor fi interzise în sălile de clasă din sute de școli francofone din Bruxelles și Valonia, începând din acest an școlar. Planurile au fost anunțate în cursul verii de noul guvern al regiunii francofone.
În regiunea vorbitoare de limbă olandeză Flandra, însă, nu există o interdicție generală asupra prezenței telefoanelor în școli, însă unele au decis să introducă restricții pe cont propriu.
CITEȘTE ȘI Trafic record pe aeroportul londonez HeathrowGrecia - În Grecia, elevii sunt obligați să își țină telefoanele mobile în ghiozdane în timpul lecțiilor. Ministrul Educației, Kyriakos Pierrakakis, a precizat că este interzisă deținerea și utilizarea în mod vizibil a telefoanelor mobile, chiar și în timpul pauzelor, iar o încălcare poate atrage suspendarea timp de o zi.
Săptămâna trecută, prim-ministrul Kyriakos Mitsotakis nu a exclus posibilitatea ca elevii să fie obligați să își predea telefoanele mobile și să le ridice după orele de curs.
Italia - În Italia, telefoanele mobile sunt interzise în sălile de clasă începând din acest an școlar, în temeiul unui decret emis în iulie de administrația de dreapta a premierului Giorgia Meloni. Măsura a fost introdusă de ministrul Educației, Giuseppe Valditara, din partea partidului naționalist Liga, și vizează interzicerea utilizării telefoanelor mobile în școli, inclusiv în scopuri didactice. Tabletele și computerele pot fi utilizate în continuare, cu acordul profesorilor.
Spania - În mai multe regiuni din Spania, au fost deja instituite interdicții și restricții privind utilizarea telefoanelor mobile în școli, cum ar fi în comunitățile Madrid, Galicia, Castilla-La Mancha, Andaluzia și Extremadura.
În ianuarie, Consiliul Școlar de Stat din Spania - cel mai înalt organism consultativ al guvernului în domeniul educației - a aprobat în unanimitate un drept de veto privind utilizarea telefoanelor mobile în învățământul primar și limitări în cazul învățământul secundar.
În consecință, și alte regiuni au început să pună în aplicare măsuri. În Aragon, Comunitatea Valenciană, Insulele Baleare și Navarra, precum și în Andaluzia, spre exemplu, profesorii au dreptul de a confisca și de a reține telefoanele elevilor până la sfârșitul zilei de școală.
Suedia - Agenția de Sănătate Publică din Suedia (FHM) a emis recent recomandări privind timpul petrecut de copii în fața ecranelor. Potrivit acestei agenții, copiii cu vârste sub doi ani ar trebui să nu aibă deloc acces la media digitală și televiziune, acces care ar trebui limitat pentru copiii cu vârste mai înaintate.
Noile recomandări se bazează pe cercetări și pe cât timp ar trebui să petreacă copiii făcând diferite lucruri pentru a se simți bine. Conform cifrelor guvernului suedez, adolescenții cu vârste între 13 și 16 ani din Suedia petrec, în general, 6,5 ore pe zi online. Ministrul suedez al Afacerilor Sociale și Sănătății Publice, Jakob Forssmed, și-a exprimat speranța că, în viitor, societățile de tehnologie vor acționa pentru a reduce riscul ca cei mici să rămână blocați în mediul online.
Slovenia - În școlile primare și secundare slovene, rămâne la latitudinea fiecărei școli în parte dacă va restricționa utilizarea telefoanelor mobile. Regulile interne variază de la o școală la alta, însă puține au interzis complet utilizarea dispozitivelor mobile. Potrivit experților, un prim pas către reducerea timpului petrecut în fața ecranelor ar putea fi stabilirea unor linii directoare la nivel național.
Violența online în rândul tinerilor este în creștere, conform sondajului din acest an realizat de Safe.si, platforma națională de sensibilizare cu privire la pentru utilizarea sigură a internetului. În Slovenia, 65% dintre fetele de școală primară și 55% dintre băieții din aceeași categorie s-au confruntat cu o formă de violență în mediul online. În învățământul secundar, 63% dintre eleve și 54% dintre elevi au fost victimele unei forme de violență online.
Croația - În Croația nu există norme uniforme, iar Ministerul Educației nu a luat încă nicio decizie în această privință. Cu toate acestea, unele școli au luat deja decizia de a interzice utilizarea telefoanelor mobile de către elevi pe tot parcursul programului școlar, inclusiv în timpul pauzelor.
Printre acestea se numără școli din mai multe orașe croate, precum Zagreb, Split, Rijeka, Osijek și Zadar. O școală din Split a introdus, de asemenea, o măsură prin care elevii nu au voie să aducă telefoane mobile la școală, susținând că simpla interdicție de a le utiliza nu este suficientă.
Bosnia și Herțegovina - Pentru a încuraja o mai bună socializare în rândul elevilor și pentru a preveni delincvența juvenilă, mai multe școli din Bosnia și Herțegovina au interzis accesul cu telefoane mobile la orele de curs. Cu toate acestea, în pofida unei inițiative parlamentare de extindere a practicii, aceasta nu a fost încă pusă în aplicare în majoritatea instituțiilor de învățământ de pe teritoriul țării.
Conform unui studiu realizat de UNICEF și Agenția de reglementare în domeniul comunicațiilor din Bosnia și Herțegovina, unu din doi copii din această țară cu vârsta sub 11 ani are un profil pe o rețea socială. Peste 50% dintre copii au avut experiențe neplăcute în mediul online, însă peste 85% nu au discutat cu nimeni despre acestea.