Clienții vor avea posibilitatea de a-și păstra numerele alocate dacă își schimbă furnizorul de telefonie nu doar în cazul portării, ci și atunci când ei denunță unilateral contractul sau aleg chiar să nu îl mai respecte. Clienții își vor putea exprima această opțiune în decurs de o lună, iar operatorul de telefonie va putea reține numărul de telefon în acest interval doar cu acordul clientului, relevă modificările care vor fi introduse în legea actuală, analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Situația actuală
Potrivit legislației în vigoare, furnizorii de servicii de ncomunicații electronice destinate publicului au obligația de a asigura utilizatorilor finali cărora li s-au asignat numere din Planul național de numerotație posibilitatea de a-și păstra, la cerere, aceste numere în cazul în care își schimbă furnizorul serviciului, astfel:
a) la un anumit punct peografic, în cazul numerelor geografice;
b) la orice punct geografic, în cazul numerelor nongeografice.
Prevederile menționate se aplică și într-o perioadă de cel puțin o lună de la data încetării contractului de furnizare a serviciilor de comunicații a cărui reziliere a fost solicitată de utilizatorul final, cu excepția situației în care utilizatorul final a renunțat, în mod expres și individual, la acest drept.
Așadar, în prezent, utilizatorii finali au posibilitatea de a-și păstra numerele asignate în cazul schimbării operatorului de telefonie și într-o perioadă de cel puțin o lună de când au solicitat rezilierea contractului de servicii.
S-a ajuns însă acum la concluzia că, potrivit art. 1516 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, rezilierea contractuală este definită ca sancțiune civilă pe care creditorul o poate alege ca urmare a nerespectării obligațiilor de către debitor și constă în desființarea contractului.
”Drept urmare, dispozițiile actuale (,,,) sunt restrictive, în sensul că sunt aplicabile numai în caz de neexecutare culpabilă a contractului de către furnizorul de servicii de comunicații electronice, nu în general, pentru cazurile de denunțare unilaterală la inițiativa utilizatorului final”, este argumentul.
CITEȘTE ȘI Păcănelele, interzise în baruri și cafenele. Sălile de jocuri de noroc, îndepărtate de școli sau instituții de creditareModificările pregătite
Prin urmare, posibilitatea de a păstra numerele ”se va aplica și într-o perioadă de cel puțin o lună de la data încetării, la inițiativa utilizatorului final, a contractului de furnizare a serviciilor de comunicații, cu excepția situației în care utilizatorul final a renunțat, în mod expres si individual, la acest drept”.
”Se urmărește să remedieze această deficiență a textului legal actual, noile prevederi urmând a fi aplicabile oricărei situații în care contractul de servicii de comunicații electronice încetează la inițiativa utilizatorului, nu numai în cazurile rezilierii contractului de către utilizator cauzată de neexecutarea obligațiilor contractuale de către furnizor”, este explicat.
Cu alte cuvinte, în orice caz de încheiere a contractului de telefonie, chiar în urma nerespectării clauzelor de către client, acesta din urmă își va putea exprima, în cel mult o lună, opțiunea de păstrare a numărului alocat, iar operatorul de telefonie nu îl va putea reține, fără acordul fostului client, în perioada menționată.
În 2022, potrivit datelor ANCOM, 14% din petițiile primite de instituție, referitoare la serviciile de comunicații electronice, au semnalat probleme întâlnite pe parcursul procesului de portare a numerelor de telefon. Detalii AICI.
Statisticile ANCOM arată că, anul trecut, peste 1,3 milioane de numere de telefon au fost mutate de către clienți dintr-o rețea în alta, cele mai multe, 1,25 milioane, fiind de telefonie mobilă. Mai multe detalii AICI.