Departamentul de Justiție al SUA și mai multe state americane au intentat joi un proces antitrust împotriva Apple, acuzând compania că monopolizează ilegal piața smartphone-urilor.
Apple este cea mai mare dintr-un șir recent de companii Big Tech care se confruntă cu acuzații antitrust din partea guvernului american. SUA au pornit represalii masive împotriva unei industrii căreia i-a lăsat necontrolată puterea în ultimele decenii.
Prețul acțiunilor Apple a scăzut cu 3% pe bursa de la New York după anunțul făcut de Departamentul de justiție.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Plângerea înaintată instanței, a declarat procurorul general Merrick Garland la o conferință de presă, susține că „Apple și-a menținut puterea de monopol pe piața smartphone-urilor nu prin menținerea în fruntea concurenței, ci prin încălcarea legii federale antitrust”.
„Consumatorii nu ar trebui să plătească prețuri mai mari pentru că firmele încalcă legea”, a adăugat el.
Procesul, care a fost intentat la Tribunalul Districtual din SUA pentru Districtul New Jersey, vine după ani de acuzații ale criticilor că Apple a afectat concurența cu condiții restrictive ale magazinului de aplicații, cu trife mari și cu abordarea de „grădină cu ziduri” la hardware-ul și software-ul său: Apple face tehnologia să fie ușor de utilizat, dar reușește acest lucru controlând strict - și, în unele cazuri, restricționând - modul în care companiile terțe pot interacționa cu produsele și serviciile gigantul tehnologic. În unele cazuri, Apple poate oferi propriilor produse un acces și funcții mai bune decât concurenții săi.
Compania a negat acuzațiile și spune că le va contesta în proces.
„Monopolurile precum Apple amenință piețele libere și corecte pe care se bazează economia noastră. Ele înăbușă inovația, rănesc producătorii și lucrătorii și cresc costurile pentru consumatori”, a spus Garland joi.
„Dacă nu îi vor fi contestate practicile, Apple va continua doar să-și consolideze monopolul smartphone-urilor. Dar există o lege pentru asta”, a adăugat el.
De exemplu, Apple le permite clienților iPhone să trimită fotografii și videoclipuri de înaltă calitate unul altuia, dar textele multimedia pe telefoanele Android sunt mai lente și granulate. La sfârșitul anului trecut, compania a cedat și a fost de acord să îmbunătățească standardul de calitate pe care îl folosește pentru a interacționa cu telefoanele Android prin mesaje text – dar încă menține acele mesaje în bule verzi, creând un fel de divizare de clasă, susțin criticii.
De asemenea, compania oferă propriilor produse posibilitatea de a accesa anumite părți ale hardware-ului său, dar pune restricții altor comoanii în a le folosi.
În acest an, reglementările europene au forțat Apple să ofere altor companii acces la cipul hardware tap-to-pay al iPhone, permițând crearea de portofele digitale concurente. Dar aceste reguli sunt limitate la Uniunea Europeană.
Apple menține un comision mare de 30% pentru majoritatea vânzărilor prin magazinul său de aplicații - o plângere frecventă a companiilor care încearcă să vândă abonamente și susțin că cota enormă a Apple pe piața smartphone-urilor îi obligă să plătească un comision inutil de mare.
„Credem că acest proces este greșit în privința faptelor și a legii și ne vom apăra cu fermitate împotriva lui”, a spus Apple într-un comunicat.
Departamentul american de Justiție arată în proces că Apple a monopolizat ilegal piețele de smartphone-uri folosind o rețea complexă de termeni contractuali care dăunează tuturor,, de la mesaje text la plăți mobile. Printre altele, spune DOJ, Apple și-a folosit controlul asupra iOS, sistemul de operare iPhone, pentru a bloca noile aplicații inovatoare și serviciile de streaming în cloud de la public; a degradat modul în care apar mesajele Android pe iPhone; a limitat modul în care ceasurile inteligente concurente pot funcționa cu iPhone-uri; și a împiedicat soluțiile de plată rivale.
De cealaltă parte, Apple, într-o declarație, a arătat că procesul va crea un „precedent periculos” și îi va împiedica capacitatea de a face tehnologia mai prietenoasă pentru consumatori.
„La Apple, inovăm în fiecare zi pentru a face ca oamenii să iubească tehnologia – proiectând produse care funcționează perfect împreună, protejează confidențialitatea și securitatea oamenilor și creăm o experiență magică pentru utilizatorii noștri”, a spus compania. „Acest proces este o amenințare pentru cine suntem și pentru principiile care diferențiază produsele Apple pe piețe extrem de competitive.”