Meta, proprietara Facebook, și-a recunoscut înfrângerea, după ce autoritățile de reglementare a concurenței din Marea Britanie au emis un verdict final prin care au ordonat companiei să vândă unitatea de creare de imagini animate Giphy, transmite CNBC.
Invocând riscul unei scăderi substanțiale a concurenței pe piața de rețele sociale și de publicitate, Autoritatea pentru Concurență și Piețe a declarat marți că Meta trebuie ”să vândă GIPHY în întregime, unui cumpărător potrivit”, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Nu este încă clar care companie va interveni pentru a cumpăra Giphy.
Într-o declarație, un purtător de cuvânt al Meta a spus că aceasta a fost ”dezamăgită de decizia CMA, dar acceptă decizia de astăzi ca ultimul cuvânt în această chestiune. Vom lucra îndeaproape cu CMA la cesionarea GIPHY. Suntem recunoscători echipei GIPHY în această perioadă nesigură pentru afacerea lor și le dorim mult succes. Vom continua să evaluăm oportunitățile – inclusiv prin achiziție – pentru a aduce inovație și opțiune mai multor oameni din Marea Britanie și din întreaga lume”, a declarat purtătorul de cuvânt al Meta pentru CNBC.
În noiembrie, CMA a ordonat Meta să cedeze Giphy, după ce a constatat că o combinare a celor două companii a ridicat probleme de concurență.
Meta a încercat să conteste decizia.
Cu toate acestea, în iunie, o instanță s-a pronunțat în mare parte împotriva recursului companiei, returnând CMA decizia finală privind soarta tranzacției.
După o analiză de trei luni, un grup CMA a decis că tranzacția va permite Meta să-și sporească și mai mult puterea de piață.
Achiziția Giphy de către Meta, în valoare de 400 de milioane de dolari, nu a fost una dintre cele mai mari ale gigantului rețelelor sociale. Compania cheltuise sume mult mai mari pentru tranzacții anterioare, inclusiv achiziția de 1 miliard de dolari a aplicației de partajare a fotografiilor Instagram și achiziția de 19 miliarde de dolari a platformei de mesagerie criptată WhatsApp.
Într-un document depus în instanță în august, Giphy a încercat să minimizeze semnificația preluării companiei de către Meta cu un argument neortodox - oferta sa de produse de bază iese din modă, așa că nu ar fi nicio altă companie dispusă să o cumpere.
GIF-urile ”s-au demodat ca formă de conținut, utilizatorii mai tineri descriind în special gif-urile drept ”pentru boomers” și ”cringe”, a spus compania în document. Giphy a înregistrat o scădere a numărului de încărcări GIF în ultimii doi ani, a adăugat acesta.
Dar CMA a găsit probleme în preluare - în special impactul pe care l-ar avea asupra pieței de publicitate grafică din Marea Britanie.
Meta controlează aproape jumătate din piața de publicitate grafică de 7 miliarde de lire sterline (7,9 miliarde de dolari) din Regatul Unit.
”Înainte de fuziune, Giphy oferea servicii de publicitate inovatoare în SUA și se gândea să se extindă în alte țări, inclusiv în Marea Britanie”, a spus autoritatea de reglementare. Astfel de servicii ar fi permis mărcilor precum Dunkin’ Donuts și Pepsi să-și promoveze mărcile prin GIF-uri, a adăugat acesta.
CMA a menționat și perspectiva ca Giphy să renunțe la propriile ambiții în publicitatea digitală, în decizia sa de a bloca afacerea.
Giphy avea planuri să-și lanseze propriile reclame, dar acestea au fost anulate de Meta după ce preluarea a fost finalizată în 2020, potrivit autorității de reglementare.
Agenția de reglementare a spus că acest lucru ”a eliminat efectiv Giphy ca un potențial concurent pe piața de publicitate grafică din Marea Britanie”.
CMA a declarat că a constatat că achiziția Giphy de către Meta ar fi restricționat accesul firmelor rivale de social media la GIF-urile platformei, conducând utilizatorii către propriile servicii Meta.
Ea a adăugat că această mișcare ar fi putut duce la modificarea termenilor și condițiilor pentru a reduce concurența – de exemplu, prin solicitarea clienților Giphy, cum ar fi TikTok din China, să furnizeze mai multe date de la utilizatorii lor din Marea Britanie pentru a asigura accesul continuu la GIF-urile sale.
Este pentru prima dată când un agenție de reglementare blochează un acord încheiat de o companie Big Tech.
CMA încearcă să devină o forță mai mare în lupta dintre autoritățile de reglementare globale pentru a controla companiile Big Tech. Alături de Comisia Europeană, brațul executiv al UE, are în desfășurare mai multe investigații importante asupra unor companii precum Meta, Google și Apple și dorește puteri de la guvern pentru a percepe amenzi mai mari împotriva giganților din tehnologie pentru încălcarea legii concurenței.