În ziua de azi, tehnologia este profund interconectată cu aproape fiecare aspect al activităților economice și sociale – proces care ia amploare cu fiecare zi care trece. E un proces cu multe provocări, dar care poate oferi oportunități extraordinare de inovare și de creștere în viitor dacă știm să profităm de oportunitățile pe care ni le oferă.
O infrastructură de comunicații cu o concurență dinamică va fi una care se dezvoltă și integrează inovația tehnologică mai repede decât una definită de o ofertă stagnantă – mai ales că știm deja că viitorul este unul digitalizat și global. Și pentru că produsele și serviciile digitale devin o parte importată a consumului la nivel global (implicit a creșterii economice), o economie care are la dispoziție o infrastructură modernă pentru a susține aceste viitoare produse și servicii va fi o destinație atrăgătoare pentru investiții globale, în special în contextul globalizării economiei digitale, care nu depinde de geografie la fel de mult ca cea tradițională. Este (la o altă scară și într-un alt context) același principiu ca cel dezbătut deja legat de lipsa autostrăzilor din România și efectul ei asupra potențialului economic al țării.
Totuși, pe lângă toate beneficiile oferite, acest domeniu se confruntă și cu mari blocaje. După ani întregi de planificare, cercetare și dezvoltare, procesul de implementare al tehnologiei 5G în mai multe țări din lume, inclusiv în România, înregistrează întârzieri. Decalajele și schimbările la nivel guvernamental pot cauza mari pierderi de investiții în viitor. În contextul actual, abordarea autorităților române în ceea ce privește stabilirea furnizorilor de echipamente care vor putea participa în construirea rețelei 5G este în continuare un subiect foarte discutat.
Vorbim în principiu și despre presiunile politice venite din partea SUA pentru eliminarea Huawei de la construirea infrastructurii 5G, în condițiile în care vorbim despre unul dintre liderii tehnologici la nivel mondial al procesului de creare și dezvoltare a echipamentelor 5G, pe care se va baza viitorul economic al tuturor statelor, inclusiv al României. Nu cred că ne permitem pierderea avantajelor de talent și experiență pe care România tocmai începe să le aibă și pe care începe să le implementeze în prezent.
În contextul în care deja, prin complexitatea subiectului și nevoilor, numărul concurenților este deja redus (lista furnizorilor de tehnologie și know-how 5G nu ocupă degetele de la două mâini), excluderea unuia dintre cei mai importanți jucători va duce, prin mecanisme de piață de altfel normale, la creșterea prețurilor, la o calitate mai scăzută a produselor și la o dinamică redusă în piață. Bineînțeles, având în vedere importanța viitoarelor infrastructuri, este crucial să asigurăm confidențialitatea și siguranța rețelelor de comunicații electronice. Totuși, instituțiile și cadrul necesar pentru a asigura aceste lucruri există deja la nivelul UE și al României, sunt parte integrantă a procesului de licitație și ar trebui lăsate să-și împlinească rolul.
Este necesar să înțelegem cât de importantă e concurența între companii. Ea poate duce la stimularea procesului de inventare pentru produse noi sau mai bune, sau poate duce la echilibrarea costurilor pentru consumatori. Companiile pot concura pentru a fi primele care comercializează o tehnologie nouă sau diferită. Inovarea, adusă de mai multe firme prezente pe piață, duce la un beneficiu pentru consumatori, prin crearea unor produse mai noi și mai bune și contribuie, într-un final, la creșterea economică și la creșterea nivelului de trai.
Este benefic pentru viitorul nostru ca barierele la intrarea pe piață să fie doar de natură tehnică, nu politică, pentru a asigura un nivel sănătos de concurență și pentru a oferi o diversitate cât mai mare pentru fiecare sector – iar acest principiu se aplică și infrastructurii digitale.
Pericolul care ne paște este că lipsa unei infrastructuri 5G moderne și performante se va alătura lipsei autostrăzilor în lamentările comunității de business românești și, la fel ca în cazul autostrăzilor, țările din jur care vor ține pasul și vor fi făcut eforturi pentru a-și maximiza eficiența infrastructurii, vor fi câștigătorii investițiilor străine, vor crea noi locuri de muncă și vor crește nivelul de trai. Putem da ca exemplu cazul din SUA – unul dintre liderii inovației tehnologice, dar unde lipsa de concurență și lobby-ul companiilor de telecomunicații pentru a menține status-quo-ul face ca infrastructura de comunicații să fie cu o generație sau chiar mai mult în urma țărilor dezvoltate. Excluderea Huawei dintre potențialii participanți la acest proces ar fi un gest grăbit și o acțiune care în cel mai bun caz ne lipsește de o oportunitate, dar în cel mai rău caz ne creează un dezavantaj major, creând și un precedent periculos pentru imixtiunea externă directă în economia României.
De asemenea, eliminarea arbitrară a concurenței trimite un mesaj ambiguu și periculos investitorilor potențiali legat de funcționarea economiei românești ca una de piață liberă, independentă de factori externi.
28 noiembrie - Profit Financial.forum