Utilizatorii unor aplicații de mesagerie și SMS sunt vizați de o nouă campanie înșelătoare, prin primirea de mesaje în care le sunt promise oportunități de angajare sau de investiții ce promit câștiguri rapide, avertizează experții Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC).
„Atenție la propunerile primite prin intermediul aplicațiilor de mesagerie sau sms, care vă prezintă oportunități de angajare sau de investiții ce promit câștiguri rapide! Unii utilizatori din România au început să primească astfel de mesaje: ‘Bună, ați fost selectat pentru un job part time/full time, mai mult de 900 de zile. Acceptă acest post vacant’. Mesajul primit are și un link care, odată accesat, redirecționează utilizatorul către aplicația de mesagerie #WhatsApp și deschide o conversație cu infractorii cibernetici din spatele acelui contact. În urma conversației avute, aflăm că putem câștiga bani rapid prin obținerea de comisioane din ‘unele comenzi virtuale’ menite să ‘crească datele de vânzări’ ale unor comercianți cunoscuți la nivel internațional. Potențiala victimă este invitată, apoi, să-și facă un cont pe un site, unde trebuie să furnizeze date cu caracter personal, apoi este redirecționată către un canal de #Telegram, unde i se explică pas cu pas ce trebuie să facă. Canalul de Telegram are deja un număr impresionant de urmăritori (aproape 50.000)”, precizează DNSC.
Potrivit sursei citate, din conversațiile existente pe acest canal de Telegram „iGOGO”, se observă promovarea unui sistem piramidal de câștig bazat pe invitarea unor noi „clienți”, la care se adaugă ulterior o componentă de investiții în criptomonedă, scrie g4media.ro.
„Astfel, pe termen mediu, există pericolul ca atacatorii să extragă nu doar de date personale, ci și date financiar-bancare de la utilizatori”, atrag atenția specialiștii în securitate cibernetică.
Echipa DNSC menționează că va analiza în continuare acest tip de scam și va lua măsurile necesare în acest caz.
Pe baza informațiilor culese până în prezent, experții recomandă utilizatorilor: să evite accesarea de pagini web din surse necunoscute sau dubioase, să scaneze acele linkuri cu o soluție de securitate, să nu ia în considerare orice ofertă venită pe e-mail, SMS, platforme de mesagerie sau social media, să nu furnizeze informații sensibile (date personale, date de autentificare sau date financiar-bancare) în cazul în care sunt solicitate explicit prin astfel de mesaje nesolicitate.
„Dacă ați oferit date financiare sau date de card în urma accesării unor astfel de link-uri pe social media, vă recomandăm să luați imediat legătura cu banca pentru blocarea cardului și monitorizarea tranzacțiilor din cont”, notează reprezentanții DNSC.