Platformele online de tipul celor operate de Google, Apple și Amazon.com se vor confrunta cu noi reglementări europene pentru practicile lor de afaceri, autoritățile de la Bruxelles intenționând să le restrângă influența uriașă deținută pe piață, relatează Reuters.
Comisia Europeană lucrează la noi reglementări destinate platformelor online precum site-urile de comerț electronic, magazinele de aplicații și motoarele de căutare, care vor cere companiilor să fie mai transparente în legătură cu modul în care ordonează căutările și mptivele pentru care delistează unele servicii, scrie News.ro.
Propunerea vrea să elimine posibilele practici comerciale dăunătoare care au loc prin intermediul platformelor online și să corecteze lipsa unor mecanisme care să protejeze micile afaceri care le utilizează pentru a intra în contact cu clienții.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Serviciile online de intermediere pot deține o putere de negociere superioară în raport cu utilizatorii corporativi, ceea ce le permite să se comporte într-o manieră dăunătoare pentru utilizatorii corporativi respectivi”, se arată în proiectul obținut de Reuters.
Inițial, propunerea excludea motoare de căutare precum Google și Bing, dar varianta actuală le include și pe acestea, având în vedere impactul pe care poziția unei companii în rezultatele căutărilor îl poate avea asupra veniturilor acesteia.
În iunie 2017, Comisia Europeană a impus Google o amendă record de 2,42 de miliarde de euro pentru că a favorizat serviciul de cumpărături propriu în rezultatele căutărilor, față de servicii concurente.
Conform propunerii Comisiei, operatorii motoarelor de căutare, magazinelor de aplicații și site-uri de cumpărături cum este eBay, vor fi obligați să precizeze ”cei mai importanți parametri care determină rezultatele căutărilor”.
Propunerea nu va obliga companiile să dezvăluie algoritmii, ci să ofere descrieri la nivel general, prin care să explice ”cum și în ce măsură mecanismul de ierarhizare ține cont de calitatea produselor și srrviciilor oferite”.
Platformele online vor fi obligate să anunțe cu cel puțin 15 zile înainte schimbările termenilor și condițiilor și să explice companiilor motivele, individualizate, pentru care au fost delistate sau suspendate, de exemplu din App Store sau Google Play.
Dacă operatorii de platforme online au servicii proprii care concurează cu alte companii pe platformele respective, de exemplu serviciul Google de comparare a serviciilor de cumpărături în listele de căutare, atunci termenii și condițiile trebuie să includă o descriere a oricărui tratament preferențial pentru serviciul respectiv, inclusiv accesul la datele consumatorilor și ierarhizarea rezultatelor căutărilor.
Propunerea Comisiei Europene ar putea fi publicată în aprilie, pentru a fi convenită cu guvernele statelor membre, iar apoi votată în Parlamentul European.