Instrumentele de comunicații utilizate în afaceri au evoluat în ultimii 20 de ani într-un ritm accelerat, trecând de la bătrânul telefon fix cu disc și fax la smartphone-uri performante și tablete cu mulți inch, plus conexiuni la Internet de mare viteză. Astăzi, firmele au la dispoziție pachete de comunicații convergente, care unesc serviciile de telecomunicații fixe cu cele de telefonie mobilă.
Oamenii de afaceri povestesc, atunci când rememorează debutul în business, că au început să lucreze în propriul apartament, unde, alături de birou, mai aveau în dotare un telefon fix cu disc și, eventual, un fax.
Mai târziu, când business-ul a crescut, a apărut și un calculator modest, un PC 286 sau 386, cu ajutorul cărui era ținută evidența comenzilor, iar acesul la Internet era posibil doar printr-o conexiune telefonică (dial up), care asigura viteze de transfer a datelor de ordinul zecilor de Kb/s.
Saltul la viteze de peste 1 Mb/s a fost posibil prin linii de cablu CATV de la precursorii marilor jucători actuali din domeniu, iar cei mai pretențioși și cu bani aveau posbilitatea să închirieze linii dedicate sau să apeleze la conexiunile prin satelit.
Pe partea de aplicații software, suita Microsoft Office era la putere, soluțiile de tip ERP sau CRM venind mai târziu, aduse de subsidiarele marilor producători internaționali sau dezvoltate local de firme înființate de tineri programatori români.
Cam așa lucrau marea majoritate a antreprenorilor în anii ’90 și în primii ani după 2000.
Timpul a trecut și lucrurile au evoluat. Business-ul a crescut, s-a renunțat la apartament, iar sediul firmei, cu mai mulți angajați acum, a fost mutat într-o clădire de birouri. Și tehnologia a urmat evoluția business-ului.
Discul bătrânului telefon fix a fost înlocuit de taste și, ulterior, de tastatura telefonului mobil, după ce în anul 1997 au apărut primii doi operatori locali de telefonie mobilă GSM, care, prin investiții masive, au dezvoltat infrastructura necesară într-un interval de timp foarte scurt, câteva luni, un record la acea vreme.
Cu toate că prețul telefoanelor era ridicat, iar apelurile în rețea sau în afara ei ajungeau la jumătate de dolar minutul, românii au făcut cu entuziasm pasul către noua tehnologie.
Adopția GSM-ului în România a fost fulminantă și, după aproape 10 ani, numărul utilizatorilor de telefonie mobilă depășea populația țării.
Laptop-ul, și el foarte prohibitiv la preț la început, a luat locul desktop-ului, motorul de căutare Google și-a făcut apariția, ajutând la căutarea de prețuri, oferte sau producători, iar accesarea Internetului, către care companiile au migrat încet-încet, a fost posibilă și de pe telefonul mobil, pe măsură ce terminalele au devenit mai smart și tehnologiile au evoluat, de la GPRS și EDGE la HSDPA, 3G UMTS și 4G LTE.
Primul apel 3G, care a inclus și parte video, a avut loc în rețeaua Connex, actuala Vodafone România, în octombrie 2004, iar 10 ani mai târziu s-a făcut pasul la 4G.
De la câteva zeci de Kb/s în urmă cu peste 20 de ani, transferul datelor este posibil acum în România pe mobil la viteze de peste 100 Mb/s, iar fibra optică permite trafic de date la peste 1 Gb/s.
În prezent, business-ul înseamnă mobilitate, cu aplicații software pentru conducerea afacerilor care rulează în cloud și date stocate tot acolo, accesibile de oriunde și de pe orice dispozitiv, iar angajații muncesc de acasă, termenul telejob fiind din ce în ce mai des întâlnit.
Chiar dacă mobilitatea în telecom a crescut și este omniprezentă, partea fixă nu s-a predat, conexiunile de acest tip fiind în continuare cerute și utilizate în mediul business.
Astfel, prin convergența tehnologiilor, oamenii de afaceri, fie că sunt consultanți în management, arhitecți, avocați sau notari, mici comercianți, dezvoltatori sau agenți imobiliari, fie că lucrează în travel&lifestyle sau în finanțe&contabilitate, au înțeles că nu pot avea succes decât dacă se dotează cu un pachet complet de comunicații, care acoperă atât serviciile de telefonie fixă, cât și pe cele de telecomunicații mobile, fie că este vorba de voce, mail sau Internet mobil de mare viteză.
Astfel, dacă înainte erau limitați de tehnologie, astăzi oamenii de afaceri au la dispoziție internet fix cu trafic nelimitat și apeluri nelimitate pe fix către orice rețea fixă sau mobilă din România și fixă din Europa printr-un pachet cum ar fi, de exemplu, Vodafone Office Complet.
Partea software a pachetului include instrumente de lucru precum Office 365 Business Essentials, care acoperă nevoile de bază ale unui business aflat la început.
Clientul primește și o centrală telefonică, care permite transferul apelurilor, și Fax2Email, un serviciu prin care pot fi trimise un număr nelimitat de faxuri către orice număr național.
La aceasta se adaugă posibilitatea de a verifica emailul sau faxul indiferent de locul în care se află clientul.
Internetul fix asigură o viteză ridicată de transfer al datelor, de până la 150 Mbps, fără grija deranjului cu tragerea cablurilor și găurirea pereților.
Un astfel de pachet mai include minute în rețele mobile naționale pentru tot grupul de utilizatori de voce mobilă, precum și convorbiri gratuite nelimitate în cadrul firmei, pe fix și pe mobil.