Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează că escrocii online încearcă să găsească noi modalități de a fura date de card sau date bancare. Contactarea băncii, semnalarea fraudei, păstrarea oricăror documente sau mailuri referitoare la tranzacție, sunt câțiva dintre pașii pe care DNSC afirmă că trebuie să-i urmeze cei care au furnizat astfel de date pe site-uri controlate de infractori cibernetici.
O altă măsură este schimbarea parolei, despre care specialiștii directoratului afirmă că, pentru a fi puternică, trebuie să fie compusă din cel puțin 15 caractere, care trebuie să cuprindă majuscule și litere mici, numere și simboluri. ”O frază-parolă poate fi mai ușor de reținut”, precizează ei.
”Numărul consumatorilor care profită de posibilitățile oferite de cumpărăturile online crește pe zi ce trece. Cumpărătorii trebuie să fie însă prudenți în permanență, deoarece escrocii online încearcă să găsească noi și noi modalități de a fura date de card sau date bancare! Autorii practicilor de scam utilizează site-uri false, se prezintă ca vânzători pe site-uri de licitații sau trimit e-mailuri frauduloase (phishing) în care susțin că desfășoară activități pe site-uri de plată sau de vânzare cu amănuntul bine cunoscute”, informează DNSC, citat de News.ro.
În cazul compromiterii contului bancar sau în cazul în care este observată o activitate neobișnuită în contul corespunzător cardului, DNSC propune câteva măsuri care pot fi luate:
1. Luați imediat legătura cu instituția dumneavoastră financiară pentru a obține blocarea cărții de credit sau a cardului bancar. Puteți să vă recuperați banii și să împiedicați noi furturi.
2. Schimbați parolele. Este posibil ca persoana care se află în spatele acestei practici de scam să dispună de parola dumneavoastră. Înlocuiți-o cu o parolă puternică, compusă din cel puțin 15 caractere, care trebuie să cuprindă majuscule și litere mici, numere și simboluri. O frază-parolă poate fi mai ușor de reținut. Poate fi vorba de o frază care include cuvinte neobișnuite sau cuvinte din limbi diferite. De asemenea, este indicat să modificați datele de conectare ale tuturor celorlalte conturi care utilizează un nume de utilizator și parole identice sau similare. Utilizați o parolă unică pentru fiecare cont
4. Semnalați frauda. Informațiile pe care le transmiteți pot contribui la capturarea autorului fraudei și la preîntâmpinarea unor noi incidente. Pentru a afla unde să obțineți consiliere și să semnalați infracțiunea în țara dumneavoastră, vizitați https://cybersecuritymonth.eu/ cyber-first-aid
5. Asigurați-vă că păstrați orice posibilă dovadă a furtului, de exemplu, e-mailuri, facturi, chitanțe, copii ale reclamei etc.
6. Vorbiți cu familia și prietenii dumneavoastră despre acest incident, ajutându-i astfel să fie pregătiți pentru această metodă de atac.