Utilizatorii sunt sfătuiți să verifice condițiile dintr-un contract încheiat cu un furnizor de servicii de telefonie, înainte de a solicita încetarea acestuia, atrage atenția Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).
Potrivit sursei citate, atunci când doresc încetarea contractului de servicii de telefonie, utilizatorii sunt sfătuiți să verifice, printre altele, dacă a expirat perioada contractuală inițială, caz în care nu sunt percepute penalități pentru reziliere. De asemenea, trebuie să verifice penalitățile care se aplică dacă solicită încetarea contractului înainte de expirarea perioadei inițiale, scrie Agerpres.
În plus, conform ANCOM, utilizatorii trebuie să mai verifice termenul și modalitățile în care pot depune o cerere de încetare a contractului, precum și termenul în care este operată efectiv încetarea acestuia (de exemplu, 30 de zile de la data depunerii cererii de către utilizator).
Toate aceste informații trebuie să se găsească în contract, menționează autoritatea.
"Unii furnizori oferă posibilitatea ca solicitarea de încetare a contractului să fie adresată și telefonic. Cu toate acestea, este mai sigur dacă cererea este adresată în scris și este transmisă prin poștă, cu confirmare de primire, e-mail sau este depusă la un punct de lucru/magazin al furnizorului, în acest ultim caz utilizatorii fiind sfătuiți să solicite un număr de înregistrare", afirmă ANCOM.
Reprezentanții autorității susțin că atunci când utilizatorii solicită trecerea de la abonament la cartelă preplătită, la același furnizor de telefonie, trebuie să aibă în vedere că acest aspect ține de politica comercială a fiecărui furnizor. Prin urmare, este la latitudinea furnizorilor dacă și în ce condiții acceptă astfel de solicitări din partea utilizatorilor, această situație nefiind reglementată de legislația din domeniul comunicațiilor electronice.
Astfel, dacă furnizorul refuză o astfel de cerere, iar utilizatorii nu sunt interesați în mod special de serviciile acestuia, ci doar să-și păstreze numărul de telefon și, totodată, să beneficieze de servicii preplătite, aceștia au posibilitatea să-și porteze numărul de telefon. În acest caz, utilizatorii trebuie să aibă în vedere că cererea de portare reprezintă, în același timp, o cerere de încetare a contractului pe care aceștia îl au cu furnizorul din rețeaua căruia pleacă și nu vor fi scutiți de plata eventualelor taxe de reziliere anticipată.
În plus față de informațiile prevăzute în contractele încheiate cu utilizatorii, furnizorii de servicii de telefonie din România sunt obligați să publice pe site-urile proprii informații legate de încetarea contractelor încheiate cu utilizatorii, respectând, astfel, Decizia ANCOM nr. 158/2015 privind obligațiile de informare a utilizatorilor finali. Totodată, trebuie să publice informații privind demersurile pe care utilizatorii trebuie să le facă pentru a obține încetarea contractului, precum și adresa de e-mail, adresa poștală și numărul de telefon/fax, la care utilizatorii pot transmite cererea de încetare a contractului.
De asemenea, furnizorii de servicii de telefonie din România sunt obligați să publice formulare/cereri-tip, dacă se solicită completarea acestora, precum și informații legate de modalitățile prin care utilizatorii pot intra în posesia lor, dacă este cazul, dar și informații legate de penalitățile ce pot fi aplicate în cazul încetării anticipate a contractului, dacă astfel de penalități sunt percepute.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC Deși se îmbată de 10,6 ori pe an, românii sunt cuprinși de regrete. Femeile din România regretă mai mult decât bărbațiiPotrivit Deciziei ANCOM nr. 158/2015, toate informațiile destinate utilizatorilor trebuie să se regăsească pe site-urile furnizorilor într-un loc ușor accesibil, prezentate într-un mod vizibil și bine structurat. ANCOM poate lua măsuri dacă furnizorul nu a prevăzut în contract sau pe pagina sa de internet informații legate de încetarea contractelor.
"Dacă un furnizor refuză să dea curs unei cereri de trecere de la abonament la cartelă preplătită, în rețeaua sa, ANCOM nu poate interveni deoarece în acest caz nu s-a produs o încălcare a legislației din domeniul comunicațiilor electronice. Dacă, însă, prin contract este reglementată o astfel de situație și furnizorul nu respectă această prevedere contractuală sau în cazul în care furnizorul nu dă curs unei cereri de încetare a contractului, utilizatorii care au calitatea de consumatori (persoane fizice) se pot adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor", se mai precizează în comunicat.
InfoCentru ANCOM pune la dispoziția utilizatorilor informații utile despre serviciile de comunicații electronice (telefonie, internet și televiziune) și serviciile poștale, pentru a-i sprijini în alegerea și folosirea acestor servicii. Informațiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.
ANCOM este instituția care promovează interesele utilizatorilor de servicii prin promovarea concurenței și inovației pe piețele comunicațiilor electronice și serviciilor poștale, administrarea pro-competitivă a resurselor limitate (spectru radio, resurse de numerotație și resurse tehnice asociate), încurajarea investițiilor eficiente în rețele și infrastructuri și promovarea conectivității ultrarapide.