20 de ani de la apariția rețelei de socializare Facebook

20 de ani de la apariția rețelei de socializare Facebook
scris 4 feb 2024

La 4 februarie 2004, Mark Zuckerberg, născut la 14 martie 1984, în White Plains, New York, a lansat "the facebook", nume preluat de pe foile distribuite bobocilor, ce prezentau profilul studenților la Harvard. A devenit Facebook.com în august 2005.

În septembrie 2003, Mark Zuckerberg, student în anul al doilea la Harvard, sosea în camera lui din campus cărând o tablă albă, ''instrumentul desăvârșit de brainstorming al tocilarului'', evocă best-seller-ul 'The Facebook Effect: The Inside Story of the Company That is Connecting The World'', de David Kirkpatrick (2010). Tabla s-a umplut cu formule și simboluri, ''era mare și greoaie, precum câteva dintre ideile pe care avea să le reprezinte pe ea''. ''Chiar iubea acea tablă'', își amintește Dustin Moskovitz, unul dintre colegii de cameră ai lui Mark, care mai spunea: ''Voia întotdeauna să-și schițeze ideile, chiar și atunci când acest lucru nu însemna neapărat că le simplifica''. Multe dintre ideile lui implicau noi servicii pe internet. A petrecut nenumărate ore scriind coduri de programare. Dacă nu era la tabla sa, era la calculator hipnotizat de ecran, descrie autorul acea perioadă, scrie Agerpres.

Urmărește-ne și pe Google News
Google va renunța la funcția cache CITEȘTE ȘI Google va renunța la funcția cache
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

''Zuckerberg, Moskovitz și Hughes erau doar trei tocilari cărora le plăcea să vorbească despre ideile lor. Nu se gândeau prea mult la a conduce lumea. Dar din camera lor ''funky' și înghesuită avea să iasă la suprafață o idee cu puterea de a o schimba'', punctează lucrarea citată.

''Aveam acest hobby de a construi mici proiecte'', ''am avut, cred, 12 proiecte în acel an. Bineînțeles, nu eram dedicat niciunuia dintre ele'', mărturisea Mark Zuckerberg, completând că majoritatea erau despre ''a vedea cum oamenii se conectau prin intermediul referințelor comune''. În vacanța de iarnă, și-a dedicat timpul programării la un nou proiect. Era mai înverșunat să-l realizeze pe acesta. La 11 ianuarie, Zuckerberg a plătit platformei Register.com 35 de dolari pentru înregistra adresa web Thefacebook.com pentru un an. Site-ul Thefacebook.com împrumuta idei de la proiecte anterioare, precum Course Match și Facemash, dar și de la un serviciu numit Friendster. Friendster luase cu asalt Harvardul cu un an înainte și ajunsese aproape peste noapte la un succes de milioane de utilizatori, dar acest lucru i-a adus probleme tehnice și dificultăți de funcționare. O altă rețea socială, MySpace, se lansase în anul anterior în Los Angeles, dar nu impresionase prea mult la Harvard. Experiența Facemash arăta că ar fi fost mai indicat ca studenții să-și încarce voluntar fotografiile, iar dorința lui Mark Zuckerberg de a crea un registru solid, bazat pe informații reale despre studenți, a devenit conceptul de bază al Thefacebook. O altă caracteristică care a prins în rândul studenților a fost că puteau afla cine participă la un curs doar cu un click. La lansarea Thefacebook, studenții erau în perioada în care își alegeau cursurile pentru următorul semestru.

Zuckerberg spunea atunci pentru publicația The Harvard Crimson că nu a creat acest website cu intenția de a genera venituri. Transformarea Thefacebook în ceva distractiv era mai importantă decât a face din asta o afacere. Încă din prima zi a rețelei Thefacebook, unii utilizatori s-au gândit la ea mai mult ca la o metodă de a acumula cel mai mare număr posibil de prieteni, decât ca la o modalitate de a comunica și a aduna informații. Până la sfârșitul primei săptămâni, jumătate din studenții de la Harvard se înscriseseră pe rețea. Singura condiție de înscriere era să deții o adresă de mail de la Harvard. Astfel că, după trei săptămâni, Thefacebook avea peste 6.000 de utilizatori.

În câteva zile, Zuckerberg și-a dat seama că avea nevoie de ajutor pentru operarea și mentenanța site-ului, astfel că a apelat la început la colegii lui de cameră. Cvartetul fondator al companiei, ce îi includea și pe Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz și Chris Hughes, s-a conturat la o lună de când site-ul devenise operațional și avea deja 10.000 de utilizatori activi, din mai multe colegii americane. Odată ce rețeaua s-a extins și în alte școli americane, Zuckerberg a început să-și arate și instinctele strategice, potrivite pentru un CEO (Chief Executive Officer). De altfel, deja primea oferte de investiții. La o întâlnire desfășurată în luna iunie 2004, la New York, un magnat i-a oferit lui Zuckerberg 10 milioane de dolari pentru companie. ''Mark abia împlinise 20 de ani. Thefacebook avea patru luni. Nu s-a gândit nicio clipă serios să accepte'', încheie autorul primul capitol - ''The Beginning'' - al cărții amintite, care a stat la baza filmului ''The Social Network'' (2010).

Volkswagen va investi 1,8 miliarde de dolari în afacerile sale din Brazilia, în cinci ani CITEȘTE ȘI Volkswagen va investi 1,8 miliarde de dolari în afacerile sale din Brazilia, în cinci ani

Liceele din SUA s-au putut înscrie pe Facebook din septembrie 2005, apoi a început să se răspândească în întreaga lume, ajungând în universitățile din Marea Britanie luna următoare, amintește articolul ''A brief history of Facebook'', publicat pe www.theguardian.com. În anul următor, firma de capital Accel Partners a investit 12,7 milioane de dolari în companie.

În septembrie 2006, Facebook a anunțat că oricine avea cel puțin 13 ani și o adresă de e-mail validă putea să-și creeze un cont. Până în 2009, a devenit cel mai folosit serviciu de rețele sociale din lume, potrivit unui raport al site-ului de analiză Compete.com, citat în articolul ''The History of Facebook and How It Was Invented'', Mary Bellis, publicat în 2020, pe site-ul https://www.thoughtco.com.

În 2010, Mark Zuckerberg a semnat un angajament, împreună cu alți oameni de afaceri, de a dona cel puțin jumătate din averea lui către organizații de caritate. În prezent, Mark Zuckerberg este fondator, președintele și CEO-ul Meta, companie fondată inițial sub numele de Facebook în 2004. El este responsabil pentru stabilirea direcției generale și a strategiei de produs pentru companie. În octombrie 2021, Facebook a devenit Meta pentru a reflecta toate produsele și serviciile din familia sa de aplicații și pentru a se concentra pe dezvoltarea experiențelor sociale pentru ''metavers'' - trecând dincolo de ecranele 2D către experiențe captivante precum realitatea augmentată și virtuală și pentru a ajuta la construirea următoarei evoluții în tehnologia socială, arată pagina oficială https://about.meta.com/. "Suntem o companie în care toată lumea de aici se trezește dimineața și se gândește la modul în care îi vom ajuta pe oameni să se conecteze și să comunice.", a spus Mark Zuckerberg despre Meta, într-un interviu acordat publicației The Verge, în octombrie 2022.

Mark Zuckerberg este, de asemenea, co-fondatorul și co-CEO al Inițiativei Chan Zuckerberg (CZI) împreună cu soția sa, Priscilla Chan. Împreună, au donat 25 de milioane de dolari pentru combaterea virusului Ebola și au anunțat că vor contribui cu 99% din acțiunile deținute la Facebook pentru Inițiativa Chan Zuckerberg, cu scopul de a ajuta la rezolvarea unora dintre cele mai grele provocări ale societății - de la eradicarea bolilor și îmbunătățirea educației până la abordarea nevoilor comunităților locale.

Facebook se clasează pe primul loc în topul Celor mai populare rețele sociale din întreaga lume din ianuarie 2024, clasate după numărul de utilizatori activi lunar (realizat de www.statista.com), cu 3,049 miliarde de utilizatori. "Dacă te uiți la istoria științei, cele mai mari progrese sunt precedate de instrumente noi de observare a lucrurilor", a mai declarat fondatorul Facebook pentru revista Forbes, în martie 2023.

viewscnt
Afla mai multe despre
facebook
mark zuckerberg