România trebuie să se pregătească pentru un mediu de afaceri reconfigurat, avertizau specialiștii în 2021. Iar previziunile lor s-au adeverit, căci investițiile străine directe în România au ajuns la 5,279 miliarde de euro în primele nouă luni ale lui 2021, aproape triplu față de 1,677 miliarde de euro în perioada similară din 2020.
„Investițiile directe ale nerezidenților în România au însumat 5,279 miliarde de euro (comparat cu 1,677 miliarde de euro în perioada ianuarie – septembrie 2020), din care participațiile la capital (inclusiv profitul reinvestit net estimat) au însumat valoarea netă de 4,383 miliarde de euro, iar creditele intragrup au înregistrat valoarea netă de 896 milioane euro”, anunța Banca Națională a României într-un comunicat de presă, cu câteva săptămâni înainte de finalul lui 2021.
CE SPUN SPECIALIȘTII:
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În România, scăderea investițiilor străine directe a fost semnificativă în 2020, dar capacitățile României în sectorul IT, proiectele de logistică și proiectele de dezvoltare în comerțul cu amănuntul au atras investitorii, în anul 2020 înregistrându-se 57 de proiecte, care au generat aproape 2.000 de noi locuri de muncă, arată datele EY Romania în studiul de atractivitate dedicat pieței din România.
,,România a înregistrat cea mai mare creștere a PIB-ului din Uniunea Europeană în primul trimestru al anului 2021, însă pandemia a avut un impact puternic asupra tendințelor economice globale, provocând modificări ale planurilor investiționale și schimbând factorii pe care liderii de afaceri îi iau în considerare atunci când evaluează destinațiile de investiții. Pentru a genera o creștere economică durabilă și sănătoasă, România trebuie să fie percepută ca o destinație de investiții stabilă și atractivă.’’ (Bogdan Ion - EY Romania & Moldova Country Managing Partner | EY CESA Chief Operating Officer)
Rolul central al crizei pandemice se reduce constant și atenția se mută asupra schimbărilor structurale generate, precum și asupra noilor factori care prevalează în procesul decizional în privința investițiilor. 66% dintre investitori plănuiesc să înființeze sau să își extindă operațiunile din România în următoarele 12 luni (peste media europeană de 41%), față de doar 27% în 2020, arată studiul.
Infrastructura (52%), strategia de gestionare a crizelor (48%), precum și nivelul general de adoptare a tehnologiilor (30%) sunt indicați drept principalii factori urmăriți de investitori atunci când analizează posibilitatea de a investi în România.
În continuare, orașele mari atrag cele mai multe investiții. Bucureștiul rămâne principala destinație a banilor străini, dar intențiile de investiții arată un interes nou pentru alte regiuni, în special vestul României și sud-estul Munteniei.
În ceea ce privește tipurile de proiecte de investiții, logistica domină arena investițiilor străine directe, cumulând aproape o treime dintre proiectele anunțate. Proiectele de vânzări și marketing urmează pe locul al doilea, iar pe locul al treilea, în mod surprinzător, se clasează proiectele de cercetare-dezvoltare, un domeniu de interes nou pentru România față de anii precedenți.
Ce e de făcut pentru îmbunătățirea atractivității României:
◾ Prioritizarea transformării digitale pare să fie o temă comună pentru investitorii din toată lumea. Intrăm într-o nouă eră digitală, o perioadă în care inovația, educația și adoptarea tehnologiilor digitale ar putea oferi României un avantaj competitiv în regiune.
◾ Pentru a atrage investitorii ezitanți, investițiile în infrastructură s-ar putea dovedi cruciale. Din fericire, România va accesa fonduri de asistență considerabile prin intermediul Mecanismului de redresare și reziliență, aproape 30% dintre acestea fiind destinate infrastructurii de transport.
◾ O economie verde pentru România. Politicile și reglementările climatice sunt urmărite îndeaproape de investitori, în timp ce consumatorii conștientizează tot mai mult impactul pe care companiile îl au asupra mediului, precum și strategia de mediu generală a acestora. Pentru a avea succes în această tranziție, este necesară implicarea activă a mediului de afaceri în aceste planuri pentru o economie europeană circulară, verde.
◾ Sprijinirea întreprinderilor mici și mijlocii și concentrarea asupra stimulentelor și politicilor fiscale atractive. În plus, politicile publice care vizează stimularea spiritului antreprenorial pot favoriza creșterea economică a României și, în același timp, o pot face mai atractivă pentru investitorii care caută un sector economic solid.
◾ Sprijinirea forței de muncă și a perfecționării competențelor. Sprijinirea forței de muncă locale este obligatorie pentru orice țară care are ca obiectiv creșterea economică, deoarece o populație activă calificată este un factor cheie pentru orice investitor străin.
CE SPUN INVESTITORII
Stabilitatea macroeconomică pe termen lung se bazează pe echilibrarea deficitelor curente iar investițiile susținute sunt cheie în această ecuație. Unul dintre sectoarele cheie care sprijină reducerea deficitului comercial al României este cel al produselor din tutun încălzit. În 2020, grupa de produse „Alte tutunuri și înlocuitori de tutun”, a înregistrat exporturi (FOB) de 669 de milioane de euro. Acestea sunt constituite preponderent din produse din tutun încălzit și au crescut de aproape 20 de ori din 2017, moment care a coincis cu începutul unia dintre cele mai mari investiții ale unei companii străine în România: transformarea fabricii Philip Morris România din Otopeni și reorientarea ei spre producția de produse din tutun încălzit. Azi, 92% din producția fabricii este exportată în 54 de piețe de pe 5 continente.
Din 2017, când a început procesul de transformare a fabricii din Otopeni, până în prezent, Philip Morris International (PMI) a investit aproape 500 de milioane de dolari în dezvoltarea capacităților de producție, formarea angajaților și implementarea unor soluții care vizează sustenabilitatea. Din această sumă, aproape 100 de milioane de dolari au fost investiți doar în 2021. Au fost create peste 300 de noi locuri de muncă, iar astăzi fabrica numără aproape 950 de angajați.
„Suntem angajați total în misiunea de a înlocui țigările cu alternative mai bune la continuare fumatului, iar investițiile din anii următori demonstrează clar acest lucru. Ne bucurăm că prin investițiile de până acum am reușit să punem România pe harta inovației și să le oferim sutelor de milioane de fumători din întreaga lume o alternativă mai bună la continuarea fumatului”, a declarat Daniel Cuevas, Managing Director, Philip Morris România.
Fabrica Philip Morris România este a doua fabrică la nivel european din punct de vedere al producției de consumabile pentru IQOS (dispozitivul fără fum dezvoltat de PMI), după fabrica din Bologna (Italia), și a 3-a din lume, după cele din Italia și din Rusia.
„Pentru a continua investițiile, avem nevoie de predictibilitate legislativă, precum și de un cadru fiscal echilibrat care să favorizeze inovația”, a adăugat Dragoș Bucurenci, Director External Affairs, Philip Morris România.
În perioada 2022-2023, PMI va mai investi peste 100 de milioane de dolari în fabrica din Otopeni, cu scopul de a dezvolta și mai mult capacitatea de producție și de a extinde portofoliul de produse, care va include consumabile pentru IQOS ILUMA, dispozitivul de ultimă generație lansat recent de PMI în Japonia și Elveția, și lil SOLID 2.0, dispozitiv a cărui comercializare a început în decembrie 2021 și în România. De asemenea, investițiile vizează ținte strategice din domeniul sustenabilității: fabrica își propune să atingă o amprentă de carbon neutră până în 2024.