Cei peste 1 milion de spectatori estimați din acest an de la Neversea, Ed Sheeran, Electric Castle, Bon Jovi și The Cure, dar și de la viitoarele evenimente Untold, AfterHills, George Enescu și concertul Metallica vor duce piața festivalurilor din România la un record istoric, dincolo de granița de 600 de milioane de lei.
Afacerile din acest sector au atins, anul trecut, nivelul de 472,6 milioane de lei, cu peste 80 de milioane de lei peste rezultatele din 2017.
Față de anul de referință 2010, evoluția business-ului este una spectaculoasă.,,În 2010, cele 366 de companii din acest sector, ce includ organizarea si logistica necesară, raportau afaceri de 77.945.890 lei. Pe fondul dezvoltării sectorului, numărul firmelor a crescut, de asemenea, substanțial, ajungând la 1.196 de firme în 2017 și la 1.238 de companii în 2018’’, arată o analiză Frames.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Profesionalizarea business-ului și dezvoltarea unor soluții inovative de marketing&vânzări au determinat o optimizare semnificativă a cheltuielilor cu organizarea evenimentelor, dovadă avansul semnificativ al profitului la nivelul pieței, de la 5,8 milioane lei în 2010, la 62,2 milioane lei în 2017 respectiv 87,9 milioane lei în 2018.
Media profitului net al industriei a crescut de la 19.358 lei, în 2010, la 71.069 lei, în 2018, iar media capitalului total a atins nivelul de 91.708 lei.
PRINCIPALII JUCĂTORI DIN PIAȚA DE ENTERTAINMENT
Într-o piață în care numărul firmelor a crescut semnificativ în ultimii ani, Untold SRL continuă să fie principalul jucător, cu afaceri de 68,3 milioane lei în 2018, în creștere cu peste 9 milioane de lei față de anul precedent. Organizatorul festivalului Untold din Cluj-Napoca a încheiat anul trecut cu un profit de 7 milioane de lei, aproape dublu față de cel din anul 2017.
Pe locul secund în topul companiilor din piața de entertainment s-a clasat, la fel ca în 2017, firma Global Records din Constanța, cu afaceri de 45,8 milioane lei în 2018, în creștere cu 13 milioane lei față de 2017, și cu un profit de 3,7 milioane lei. Clasamentul este completat de o altă firmă clujeană, Festival Tickets Management, cu afaceri de 26,9 milioane lei și un profit de 2,3 milioane lei în 2018.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Austriecii S+B Gruppe cumpără o proprietate celebră din fața BNR de la un investitor presat de datorii. În loc poate ridica birouri sau un hotelPe fondul creșterii popularității festivalului Neversea din Constanța, afacerile companiei organizatoare, Neversea SRL Cluj, au crescut față de 2017 cu 7,4 milioane de lei, atingând nivelul de 25,2 milioane lei în 2018.
,,Festivalul de pe Litoral are șanse să devină un business și mai mare, dovadă afluența semnificativă de public din această vară. Amplasarea ideală, prezența unui număr mare de turiști pe Litoral și accesul facil, pe autostradă, dinspre București, vor determina, pe viitor, o evoluție semnificativă, posibil peste nivelul business-ului Untold, grevat, din păcate, de problemele de infrastructură (autostrăzi, spații de cazare)’’, arată analiza.
Cifra de afaceri medie la nivelul industriei a crescut semnificativ în ultimii ani, de la 225.268 de lei în 2010 la 381.633 de lei în 2018, iar pierderile nete s-au redus la o medie de 18.134 de lei în 2018, față de 22.883 lei în 2017.
Pe ansamblu, venitul mediu al firmelor, raportat la intreaga industrie, a atins un nivel de 395.104 lei în 2018, față de 234.929 lei în 2010, iar cheltuielile au crescut la 336.873 lei, față de 233.632 în 2010.
CITEȘTE ȘI FOTO IKEA a deschis al doilea magazin din România, cel mai mare din Sud-Estul EuropeiÎmpreună, cele 1.238 de firme din acest sector angajau, anul trecut, 924 de angajați, față de 885 de angajați în 2017. ,,Numărul mic de angajați se explică prin faptul că multe dintre evenimente se bazează pe voluntari și pe externalizarea unor servicii către alte companii’’, arată analiza.
O PIAȚĂ CU POTENȚIAL SEMNIFICATIV
Piața de entertainment din România are un potențial semnificativ de creștere în viitor, afirmă analiștii.
,,Noile generații sunt mult mai atrase de astfel de evenimente, de cultura occidentală în care asemenea festivaluri se află în prim-plan. Ultra Music Festival reprezintă, la nivel internațional, un etalon în materie, un business care, în ultimii 20 de ani, s-a extins în toată lumea, cu evenimente cu sute de mii de oameni. Untold, Neversea dar și Festivalul George Enescu au dovedit că și în România pot avea loc festivaluri de amploare, bineînțeles pe fondul creșterii puterii de cumpărare a românilor. Avem deja un calendar de evenimente de ținută care, dincolo de publicul autohton, atrage tot mai mulți străini, astfel că, pe lângă business-ul în sine, România câștigă și la capitolul turism’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
CITEȘTE ȘI FOTO Tranzacție: FutureLife, implicat în reproducere asistată, intră pe piața din România prin achiziția Clinicii Gynera din București. Grup având în spate un fond de investițiiCristalizarea, în ultimii ani, a unui calendar de festivaluri la nivel național, oferă încă oportunitate pentru dezvoltarea unor evenimente noi, cu potențial de câștig semnificativ.
,,Există încă loc de festivaluri în România. Luna septembrie, o lună cu vreme de vară, perioada Crăciunului, Revelionul și sărbătorile din primăvară (1-8 martie) crează premizele unor asocieri de business cu potențial de vânzări semnificativ. În Occident, de exemplu, ideea de Winter Festival este puternic exploatată, variantă care, pe viitor, va fi implementată, probabil, și în România’’, estimează analiștii.
Potrivit analizei, pe fondul investițiilor în acest sector (logistică, concerte, festivaluri etc.) și extinderii plajei de clienți (spectatori), nu este exclus ca, în orizonul 2021-2022, piața de entertainment din România să atingă nivelul de 1 miliard de lei.