Agista a „pivotat”, la un an de la lansare, de la un fond care își propunea să investească preponderent în firme aflate în etapa de prelistare la bursă într-un fond specializat în growth equity, cu focus pe companii care au trecut de stadiul de start-up și sunt într-o etapă de dezvoltare accelerată. CEO-ul Nicolae Kovacs spune că antreprenorii au început să vină către Agista și îi încurajează să participe la discuții cu echipa fondului, fără teama că în urma acestui parteneriat vor pierde controlul asupra propriului business.
“Am gândit Agista în 2021, când piața de capital era efervescentă - cu peste 20 de listări -, ca o structură de pre-IPO, sau ultimă rundă de finanțare înainte de listare. Am văzut atunci o oportunitate să intrăm în companiile respective având în vedere că un investitor – ancoră în acționariat aduce valoare adăugată mare și, în plus, era o structură de tranzacție optimă din punct de vedere return”, afirmă Kovacs într-o discuție cu Profit.ro.
2022 însă, anul lansării Agista (fond în curs de autorizare la ASF), a fost neprielnic listărilor, iar Agista, după discuții cu peste 180 de companii, a realizat că antreprenorii nu erau interesați atât de bursă cât de atragerea unui partener care să îi ajute să ducă business-ul la următoarea etapă de dezvoltare.
“Astăzi nu mai avem ca principal obiectiv listarea companiei în care investim, ca la început, când era o obligație care ne-a privat de mai multe tranzacții bune. Am învățat această lecție în 2022 și am pivotat către growth equity, ceea ce înseamnă că avem toate optiunile de exit pe masă, fie către un investitor strategic, către alt investitor investitor financiar, analizând în același timp dacă bursa este o variantă, fără să fie un obligatie”, explică CEO-ul Agista.
Acum, antreprenorii au început să vină către Agista și înțeleg beneficiile aduse de parteneriatul cu fondul, mai ales că majoritatea companiilor, în etapa de viață de creștere accelerată, caută un partener care nu numai să le îmbunătățească structura bilanțieră, care rezultă într-o mai bună eligibilitate în a se împrumuta, dar și know-how-ul pe care Agista îl poate aduce în ecuație.
Agista caută companii private sau listate care au depășit stadiul de start-up, au demonstrat o creștere susținută cu resurse limitate în nișa în care activează și vor să-și accelereze scalarea la nivel național și internațional.
Ca mărime, sunt vizate companii în general cu afaceri de la 5 milioane de euro în sus, din domenii care pot susține pentru următorii ani creșteri anuale de 30%, precum IT, sănătate, economie circulară și recycling, dar fără a se limita la aceste domenii.
“Aceste companii care cresc rapid în general – reinvestind tot profitul și accesând împrumuturi de la bănci ca să poată să se dezvolte – ajung la un moment dat într-un punct în care gradul de îndatorare le limitează capacitatea de a se mai împrumuta, cu toate că oportunitatea pe piața lor este foarte mare, și ar putea să-și crească capacitatea de producție, dar în acelasi timp apar și oportunități de M&A care i-ar ajuta să crească exponențial. Unde intervenim noi este că le aducem un aport de capital și know-how de business ca să-și dezvolte capacitatea de producție, să cumpere de exemplu un competitor sau complementator, câteodată amândouă simultan, astfel încât să crească accelerat”, explică Kovacs.
Agista preia pachete minoritare și, pe lângă capital, aduce know-how de business și linii de ghidaj cu privire la strategia de dezvoltare sau la nivelul departamentului financiar.
“Fiind fond de growth equity, asistăm compania în creșterea ei de la o companie medie la una mare. De la mare încolo există fondurile de buy-out cu altă politică și abordare, care cumpără participația majoritară, cum este ROCA Investments”, spune Kovacs cu referire la un alt brand al Impetum Group.
Potrivit acestuia, implicarea unui fond growth equity aduce business-urilor oportunitatea dezvoltării mai rapide față de competitori, implicit cotă de piață, dar și - în cazul Agista – avantajul unor sinergii cu cele peste 50 de companii în care Grupul antreprenorial din care face parte Agista a investit până în prezent.
Cea mai mare temere a antreprenorilor față de atragerea unui fond de investiții precum Agista este că pierd controlul asupra business-ului, dar este o teamă nejustificată, potrivit managerului, pentru că este de fapt un parteneriat în adevăratul sens al cuvântului, care nu presupune cedarea controlului ci un sprijin în ceea ce privește strategia și componenta financiară, un departament puțin dezvoltat în companiile antreprenoriale românești.
Kovacs a adus în discuție și un studiu recent Confidex, realizat de Impetum Group, care arată că în pofida multiplelor crize cu care s-a confruntat România în ultimii ani, managerii se declară din ce în ce mai optimiști și mai relaxați.
“Eu nu cred că ce a fost mai greu a trecut. Cifrele scad și ușor-ușor se va ajunge la o răcire. Inflația desigur ne afectează prin creșterea ratelor dobânzilor, și când acestea vor ajunge la un nivel mai mare și se vor propaga în bilanțurile companiilor, mă aștept să fie un oarecare tumult”, afirmă Kovacs.
Mai departe, privind în perspectiva anului 2026, CEO-ul Agista anticipează unul sau două exituri, verticale de business foarte bine definite pe sectoarele deja în focus, listarea fondului sau măcar perspectiva listării la bursă, în funcție de condițiile de piață, respectiv o valoare a fondului dublă sau chiar triplă față de cea actuală: “Ne propunem ca Agista sa fie top of mind pe partea de growth equity în România”.
Piața românească de private equity, formată din circa 20 de fonduri, este acum într-o etapă incipientă de dezvoltare și se plasează pe o traietorie ascendentă, deși ritmul de creștere este lent.
Kovacs a vorbit de asemenea despre concluziile celei mai importante conferințe din lume pe tema private equity, desfășurată la Berlin, respectiv o răcire la nivel global a economiilor dar și a tranzacțiilor, explicată prin creșterea costului banilor și discrepanța dintre așteptările anterprenorilor în ceea ce privește evaluările propriilor companii, pe de o parte, și investitorii, pe de alta.
Totodată, la nivel global există îngrijorări cu privire la evoluția războiului din Ucraina și la abordarea potrivită în cazul unei recesiuni globale, fiind preferată varianta unor măsuri dure, dar rapide, astfel încât o eventuală recesiune să nu se întindă pe o perioadă lungă.
Impetum Group a lansat Agista anul trecut, pentru a completa soluțiile de investiții oferite de grup și a răspunde nevoilor antreprenorilor de a-și extinde afacerile.
Impetum Group, cu 20 de ani de experiență pe piața de business din România, reprezintă un ecosistem antreprenorial românesc care pune laolaltă capital, management și resurse.