Compania, cu un portofoliu de 53 de miliarde de dolari la nivel mondial, a vândut recent operatorului CTP Invest cu sediul în Olanda, parcul logistic, ceea ce însemnă ieșirea de pe piața românească unde intenționa să investească aproape 300 milioane de euro.
Parcul Prologis Park București, de la km 23 al Autostrăzii București Pitești, are o suprafață de 107.000 metri pătrați (10% din stocul total din București), în patru clădiri, închiriate aproape integral, plus teren adițional pentru construcția a încă 186.000 metri pătrați. Printre chiriașii parcului se numără Augsburg International Impex, Cargo-Partner Geodis Calberson, Kuehne+Nagel și Omega Transport&Logistics. Astfel, prezența Prologis în România a fost cea mai slabă din cele cinci țări din Europa Centrală și de Est.
Spre comparație, în Polonia, Prologis deține proiecte totalizând 2,2 milioane de metri pătrați (25% din piață), 70% din stocul total de spații industriale și logistice construit în toată România în ultimii 25 de ani. Și în Cehia investițiile companiei americane au fost mai consistente decât cele făcute în România, respectiv 835.000 de metri pătrați.
Prologis a finalizat Prologis Park Bucharest A1 în 2008, după care investițiile nu au mai fost continuate, deși inițial dezvoltatorul voia să construiască în total 317.000 de metri pătrați în proiectul de lângă A1, investiție de circa 150 milioane de euro, pe un teren de 56 de hectare.
Tot atunci, reprezentanții compania spuneau că intenționează să-și extindă investițiile pe piața româneasca, respectiv în orașele din provincie cu circa 300.000 de locuitori, precum Timișoara, Cluj-Napoca sau Arad.
Mai mult, ulterior Prologis anunța că vrea să cumpere un teren pentru un alt proiect mai mic, pentru care investiția ajungea la 120 milioane de euro.
Mișcarea Prologis vine în contextul în care la începutul anului un alt gigant american, fondul de investiții Heitman a ieșit de pe piața locală, prin vânzarea tot către CTP Invest a proiectului Mercury Logistics Park tot din apropiere autostrăzii București-Pitești, unde au sediul Rhenus Logistics, Dumas Transport și Tibbett Logistics.
Nivelul redus al cererii de pe piața românească ar putea fi unul dintre motivele pentru care companii puternice la nivel mondial decid să iasă de pe piața locală. O altă explicație ar fi că România nu este o piață principală pentru Prologis, comparativ cu Polonia sau Cehia, asfel că gigantul american profită de apariția unui cumpărător pentru parcul de lângă București pentru a ieși din România.
”Efortul este mult prea mare pentru o cererea din România. Când îți propui volume de 200.000 de metri pătrați pe an și cererea este de doar 20.000 de metri pătrați, pentru acești investitori nu mai are sens să rămână în piață”, a declarat pentru Profit.ro, Dana Bordei, șeful departamentului industrial al CBRE România.
Deși piața industrială și de logistică a început să se miște în ultimii doi ani, mai ales la nivelul cererii, România rămâne sub celelalte piețe pe care Prologis este prezent. Astfel, anul trecut în România au fost tranzacționate spații industriale și logistice totalizând 430.000 metri pătrați, adică jumătate din suprafața pe care Prologis a închirit-o în Europa Centrală și de Est în primele șase luni ale acestui an (905.000 metri pătrați).
Prologis are în portofoliu 55 milioane de metri pătrați de proiecte logistice, deținute, administrate și în dezvoltare, în America, Asia și Europa. În Europa Centrală și de Est (Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria și România, compania deține proiecte de peste 4 milioane de metri pătrați din care mai mult de jumătate în Polonia.
Fondat în 1998 de Remon Vos și Eddy Maas în Olanda, grupul CTP are un portofoliu imobiliar cu o suprafață închiriabilă de 2,5 milioane de metri pătrați de proprietăți de clasa A în Europa Centrală. Grupul este activ în Cehia, Polonia, Slovacia, Slovenia și România.
CTP este al patrulea cel mai mare dezvoltator de parcuri industriale din Europa, cu un portofoliu de circa 2,5 milioane de metri pătrați și venituri din chirii de 120 milioane de euro. Compania anunța în 2007 că intenționează să un milion de metri pătrați de parcuri industriale în România, în acest sens cumpărând terenuri totalizând 60 de hectare în Borș, județul Bihor, în Pitești (Argeș) și la Turda, județul Cluj. Proiectele au fost stopate însă din cauza lipsei de chiriași.
În acest an însă, CTP s-a reactivat pe piața locală, unde a mai preluat și parcul logistic Cefin Arad, de 93.000 de metri pătrați, în lichidare pe care l-a transformat în CTPark Arad, și Deva Logistic Park de 43.000 de metri pătrați, astfel că a ajuns la un portofoliu de aproape 180.000 de metri pătrați.
Reprezentanții CTP declarau anterior că principalele motive pentru care investesc în România sunt cererile din partea clienților existenți, dar și circumstanțele favorabile din piață.
Stocul total de spații industriale și logistice, inclusiv cele deținute de ocupant, totalizează aproape 3,3 milioane de metri pătrați, din care 1 milion de metri pătrați în București.
Printre cei mai importanți competitori ai CTP pe piața românească sunt grupul P3, deținut tot de investitori americani, care a cumpărat parcul Europolis Logistic, totalizând 215.000 metri pătrați și 40 hectare de teren, grupul belgian WDP sau compania austriacă Immofinanz.