Transgaz, operatorul sistemului de transport gaze național, și-a redus cu 43,6% profitul net pe primul semestru comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, ca urmare a scăderii veniturilor cu 8%, atât ale celor din transportul intern, cât și internațional, dar și a creșterii cheltuielilor cu 10%.
Profitul net realizat de Transgaz în prima jumătate de an a fost de 133,3 milioane lei, cu aproximativ 100 milioane de lei sub cel raport în primele 6 luni ale anului trecut.
Principalul motiv al scăderii profitului a fost reprezentat de scăderea veniturilor operaționale la 700 milioane lei, în pofida unui volum de gaze transportat mai mare cu 13% sau 9,35 TWh.
Drept urmare, deși veniturile din componenta volumetrică au fost mai ridicate cu 10,1 milioane lei, cele din rezervarea de capacitate au fost mai reduse cu 67,8 milioane lei, din cauza veniturilor din prima de licitație mai mici cu 102 milioane lei, a tarifului de transport volumetric mai mic cu 0,05 lei/MWh (cu o influență negativă de 4 milioane lei) și capacității rezervate mai mică cu 2,25 TWh (cu influență negativă de 5 milioane lei).
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Serinus Energy, controlată de miliardarul Kulczyk, sistează brusc finalizarea sondei Sâncrai-1 din Satu Mare. Acțiunile cad abruptAșa cum era de așteptat, veniturile din transportul internațional al gazelor naturale și asimilate s-u redus cu 25,3 milioane lei. Transgaz amintește în acest context că, potrivit “Acordului de încetare a Contractului istoric dintre SNTGN Transgaz SA și GPE, plata sumelor rămase de achitat se face eșalonat pe o perioadă de maxim trei ani iar veniturile încasate din transport sunt reglementate în funcție de punctele în care se rezervă capacitate, diferența lunară fiind clasificată la venituri asimilate”.
Așa cum a anunțat Profit.ro, Transgaz va mai încasa bani de la compania de export gaze a Gazprom (Gazprom Export LLC) încă maximum 3 ani în pofida rezilierii cu 2 ani în avans a contractului de transport pe conducta Isaccea – Negru Vodă 3, efectuată la finalul anului trecut. Motivul: contractul semnat era de tipul “ship or pay”, ceea ce însemna că rușii erau obligați să achite valoarea rezervării conductei indiferent dacă o foloseau sau nu pentru exportul de gaz în Balcani.
În pofida încheierii contractelor cu Gazprom, România a rămas o țară de tranzit pentru gazul rusesc, însă nu către Balcani, ca până în 2020, ci către Ungaria și, începând din această iarnă, potrivit directorului Transgaz, Ion Sterian, și către Republica Moldova. Vecinii moldoveni nu numai că se vor alimenta cu gaze care vor tranzita România, ci intenționează să și înmagazineze gaze în depozitele autohtone, ceea ce ar face ca marii câștigători ai actualei conjuncturi să fie Transgaz și Depogaz (filială a Romgaz).
În ceea ce privește cheltuielile, acestea s-au majorat cu 52,7 milioane lei sau 10%, la 570 milioane lei în special ca urmare a creșterii ajustărilor cu deprecierea activelor curente cu 37,3 milioane lei.