Bursei de Valori București va viza o politică de marketing care să simplifice explicarea mecanismelor bursiere în vederea creșterea numărului de investitori de retail. Dacă programele sunt corecte și cu rezultate monitorizate, numărul investitorilor activi ar putea crește la 100.000 de persoane, de la 15.000 de actori care tranzacționează regulat în prezent.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Cum poți să câștigi la bursă pe termen lung dacă investești sistematic și disciplinat în acțiuni sume de câteva sute de lei lună de lună. Este perspectiva pe care reprezentanții operatorului de piață Bursa de Valori București (BVB) vor să o aducă în fața românilor, în prezent foarte puțin conștienți de oportunitățile de a construi o avuție substanțială prin plasamente în valori mobiliare.
Adrian Tănase, cel care ocupă poziția de director general al Bursei de Valori București de la începutul acestui an, declara chiar de la prima sa prezență publică în noua sa calitate că vizează o educație financiară simplificată întrucât cea mai mare parte a oamenilor vor doar să câștige și să obțină randamente, fiind mai puțin interesați să deprindă subtilitățile piețelor de acțiuni.
„Cred că programele de marketare a bursei trebuie revizuite”, a întărit că aceasta este calea Tănase, într-un interviu acordat acum pentru Profit.ro.
Obiectivul este ca demersurile să atingă o masă cât mai mare de potențiali investitori. „Prin programele actuale nu se întâmplă acest lucru”, afirmă șeful executiv al BVB.
În mandatul predecesorului său, polonezul Ludwik Sobolewski, Bursa a alcătuit un ecosistem de programe de marketing care vizează atragerea retailului, însă acestea ar urma să fie ajustate în sensul simplificării mesajului, în măsura în care numărul celor care vor să devină cunoscători sofisticați al piețelor financiare este redus. „Nu toată lumea dorește să fie fluentă în finanțe”, declara Tănase, parafrazând chiar una din denumirile programelor educaționale ale bursei.
Mai degrabă oamenilor trebuie să li se arate că, dacă investesc lunar câte o sumă suprinsă între 100 de lei și 1.000 de lei, pot ajunge în 20-30 de ani la o valoarea importantă, pe care nu o speră în momentul de față. Foarte multă lume nu conștientizează puterea randamentelor cumulate, însă este exact ce vrea Tănase să le arate românilor: că dacă economisesc sistematic și disciplinat bani și își construiesc portofolii de acțiuni, pot avea surprize foarte plcăute la finalul unei perioade lungi de timp.
CITEȘTE ȘI 2 companii listate la BVB reclamă probleme majore cu recrutarea muncitorilor. Una dintre ele aproape și-a înjumătățit profitul net semestrialȚinta este ambițioasă. Dacă în prezent sunt numai 15.000 de investitori activi, obiectivul lui Tănase este ca numărul conturilor pe care se tranzacționează regulat să atingă nivelul de 100.000. „Cred că putem să atingem acest target dacă avem programele de marketare corectă”, a declarat acesta pentru Profit.ro.
În perioada „boom”-ului bursier, fostul președinte al Bursei de Valori București, Septimiu Stoica, declara că, în viitor, piața locală de capital ar trebui să atingă reperul de 300.000 de investitori activi. A fost declarația care a făcut carieră și ținta mai multor „bășcălii” ale investitorilor în etapa trendului descendent din 2007-2008 și a lâncezirii pe lichiditate mică care a caracterizat etapa recesionară și de ajustări a economiei românești din 2009-2010.
CITEȘTE ȘI Pe vânzări susținute de exporturi, profitul net semestrial al Aerostar a crescut substanțialNici acum bursa locală nu traversează o perioadă fastă. „Este o piață cu o lichiditate foarte scăzută”, spune Tănase. „Toate proiectele noastre sunt axate pe creșterea lichidității.” Pentru ca volumele să urce până la un nivel rezonabil, operatorul de piață BVB vizează atât lărgirea gamei de instrumente financiare oferite, cât și creșterea numărului de investitori de retail.
Politica salarială agresivă care a majorat semnificativ veniturile disponibile ale românilor reprezintă un ajutor semnificativ pentru Bursă. „Putem să beneficiem de această premisă pozitivă”, a declarat șeful executiv al BVB.
Prezența investitorilor a fost consistentă la ofertele publice de listare recente, respectiv la MedLife (M), Digi Communications (DIGI), AAGES Târgu Mureș (AAG), Transilvania Broker de Asigurare (AAG), Sphera Franchise Group (SFG) și Purcari Wineries (WINE), însă traiectoria negativă în piață a acțiunilor nu a fost în măsură să-i pună pe participanții la IPO-uri să spună povești de succes.
Tănase nu este, însă, zdruncinat. Investitorii doar au aflat că există risc de piață și că acea credință că o acțiune poate coborî cu greu sub prețul ofertei publice de listare nu era întemeiată. Povestea pe care BVB vrea să o vândă nu este oricum cea a câștigului pe termen scurt obținut din participarea la un exercițiu de piață, ci aceea că pot acumula o valoare semnificativă investind lunar pe termen lung într-un portofoliu diversificat.
Extinderea recentă a indicelui BET până la un număr de 15 emitenți, cu includerea recentă a Sphera Franchise Group și Purcari Wineries, a vizat tocmai obiectivul diversificării sectoriale care lipsește și care este importantă pentru investitorii care vizează dispersia riscului portofoliului.
Proiectele de marketing vor fi atent monitorizate pentru a se vedea în ce măsură dau rezultate, respectiv numărul de investitori activi atrași. Tănase insistă că în mandatul său la BVB vrea să obișnuiască românii cu ideea de a investi în valori mobiliare.