Alro Slatina revine pe piață, majoritarul punând în vânzare pachete consistente într-un plasament privat intermediat de Swiss Capital acolo unde Deutsche Bank a eșuat în vară să intermedieze înstrăinarea pachetului majoritar. Succesul plasează producătorul de aluminiu în prim-planul Bursei de Valori București, după ce anterior titlurile sale erau neglijabile, cu un free-float real de numai 1,8%. Emitentul a învățat din greșeala precedentă indusă de o ofertă slab pregătită de brokeri.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
Companie relevantă pentru economia națională, Alro Slatina (ALR) devine o societate relevantă și pentru Bursa de Valori București, în urma unui plasament privat în care acționarii majoritari ruși au vândut pachete semnificative, de ordinul a zeci de procente din capitalul social, au declarat pentru Profit.ro surse din piața de capital. Operațiunea de piață s-a închis cu succes și ar urma să scoată acțiunea Alro din lichiditatea slabă care o caracteriza la BVB.
Intermediarul Swiss Capital, unul dintre cei mai activi din piața românească, a reușit să plaseze acțiunile puse în vânzare acolo unde un consorțiu cu nume mari format din Deutsche Bank și banca elvețiană de investiții UBS au eșuat în vară.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Conducerea Alro și-a propus chiar în lunile care au urmat ofertei neînchise să revină în piață cel puțin în varianta inițială a vânzării unui pachet minoritar, după ce anterior, la recomandarea brokerilor, compania Vimetco, înregistrată în Olanda, prin care miliardarul rus Vitali Matchitski controlează producătorul de aluminiu din Slatina a fost dispusă să cedeze pachetul majoritar.
Alro, companie ce nu a luat în calcul niciodată delistarea, a fost preocupată de mărirea lichidității acțiunilor pe bursă în vederea îmbunătățirii vizibilității în rândul partenerilor de afaceri și a sporirii credibilității pe care o va avea capitalizarea reflectată de piață.
Profit.ro a documentat din multiple surse condițiile în care Alro, companie cu reputație bună din punct de vedere operațional, a reușit să „o dea în bară” în piață într-o ofertă care nu s-a întâlnit cu cererea. Datele obținute vin în confirmarea estimărilor inițiale din piață ale unor investitori care declaraseră pentru Profit.ro încă din vară că ofertanții au fost „tromboniți” de către reprezentanții sindicatului de intermediere.
Rușii nu au vrut neapărat să vândă pachetul majoritar
În piață, în vară, s-a conturat ideea că oferta de la Alro a venit oarecum precipitat, iar o serie de investitori au interpretat punerea în vânzare a pachetului majoritar prin faptul că acționarul majoritar s-ar teme de eventuale sancțiuni impuse de SUA companiei românești după modelul celor stabilite pentru gigantul rus Rusal.
În realitate, nici Alro și nici acționarul său majoritar nu au fost pe lista internațională a sancțiunilor, iar legăturile de afaceri cu Rusal nu au existat, așa cum compania și-a notificat la cerere partenerii de business. După încercarea de anul 2011, Alro și-a propus încă din 2013 să revină în piață, însă estimările erau pentru vânzarea inițială a unui pachet de 10-15% din acțiunile companiei într-o ofertă ușor de absorbit de piața locală prin fondurile de pensii și investitorii de retail, echivalentul a 100-250 milioane euro.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Acționarii magazinului Unirea votează raportul CA care acuză vechea conducere că ar fi scos din companie 50 milioane lei într-o AGA-circ. „Hai marș de aici! Eu sunt moștenitoarea Imperiului Adamescu!”Sugestia întrăinării pachetului majoritar a venit chiar de la intermediari care au explicat că ar fi mai ușor de vândut în piață o companie unde nu este acționar majoritar, cu atât mai mult cu cât acesta este din Rusia. Ofertantul a avut deschidere în acest sens și operațiunea de piață din vară a avut pe masă un pachet reprezentând 53,77% din acțiunile Alro.
UBS a obiectat încă de la început că o operațiune de asemenea dimensiuni ar cere o listare duală și a recomandat un plasament și pe o altă piață precum Londra. Cei de la Deutsche Bank au reclamat experiența lor superioară pe piața românească și au spus că aceasta se va închide cu succes doar la BVB.
Străinul rătăcitor și răzleț
În realitate, așa cum scria Profit.ro încă de la închiderea ofertei, aceasta a mizat doar pe oastea de strânsură din piața locală. Chiar și într-un context de nesiguranță legat de soarta fondurilor de pensii, entități de la Pilonul II au realizat plasamente în ofertă, cărora li s-au adăugat alți instituționali din industria locală de administrare a activelor financiare și cele 681 ordine adunate pe tranșa de retail pentru achiziționarea a 9,44 milioane acțiuni – cu o valoare a plasamentelor de 37,76 milioane lei (8,11 milioane euro).
Din străinătate, ordinele nerezidenților nu au venit. Un singur investitor străin a subscris în cadrul ofertei. Fondurile sectoriale nu au sosit și nici numele mari vizate de intermediari. Viziunea consorțiului a fost promovarea la marile bănci, când poate mai curând ar fi fost nimerit să fie bătut drumul la investitori specializați pe piețele de frontieră deja cu investiții în Europa Centrală și de Est.
CITEȘTE ȘI Astăzi, acționarul majoritar inițiază ofertă publică la Zentiva România, operațiune derulată în contextul achiziției companiei-mamă de către grupul Advent de la SanofiJucătorii din piața locală au văzut pe măsură ce înaintau zilele ofertei că „book”-ul nu se închide și aceasta a creat sentimentul negativ față de operațiunea de piață. Deutsche Bank chiar a solicitat întâlnire cu unul dintre jucătorii instituționali care realizaseră plasamente pentru a 2-a zi dimineața, lucru neuzual în cadrul ofertelor publice, pentru ca apoi tot brokerii să sune cu o oră înainte și să contramandeze întâlnirea.
Amendarea prospectului a apărut pieței drept eratică
Sunt comportamente eratice care au dat semnale negative în piață. Unul dintre acestea este amendarea prospectului pe parcurs și stabilirea unui palier de preț inferior la nivelul de 3,50 lei/acțiune, după ce anterior singurul reper fusese la 6,18 lei/acțiune. Conform informațiilor obținute de Profit.ro, acesta reprezenta mediana a mai multor rapoarte de evaluare pentru o valoare echitabilă din punct de vedere fundamental pentru Alro și a fost și cotația la care se făceau subscrierile retailului.
Mutarea drastică a reperelor de preț a indus încă și mai multă nesiguranță. Reacția a fost contrară în rândul investitorilor individuali care au tins să se replieze. Astfel, imediat după amendarea prospectului în terminalul bursei erau 358 de ordine plasate pentru 4,65 milioane acțiuni, valoarea plasamentelor fiind de 18,60 milioane lei (3,99 milioane euro). La finalul orarului de subscriere al zilei precedente, erau introduse 353 de ordine pentru 6,23 milioane acțiuni, reprezentând 10,83% din tranșa de retail, în valoare însumată de 38,50 milioane lei (8,26 milioane euro).
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Reacție dură a șefului NEPI Rockcastle după acuzațiile de fraudă din România: Au câștigat 10 milioane euro într-o zi, din scăderea acțiunilor. Directorul Fortress, principalul acționar al NEPI, a demisionatInițial, cel puțin reprezentanții Alro au dorit stabilirea unui preț minim. Temerea era legată de o licitare scăzută, în timp ce compania nu era în situația de a vinde sub stres. Deutsche Bank a obiectat că nu este necesar și că în cazul în care piața nu răspunde la ofertă, prospectul poate fi amendat. „Dacă trebuie, amendăm vineri...”
Cei din România s-au clătinat în momentul în care au văzut că cei de la Deutsche Bank nu știau că pentru amendarea ofertei este nevoie de avizul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), instituție al cărei Consiliu nu se întâlnește decât miercuri, deci nicidecum nu ar fi permis o amendare a prospectului vineri.
Un fond de pensii, prins în offside
Lipsa de sentiment a determinat o repliere a jucătorilor. Ordine s-au tot retras, iar către final mai precipitat, astfel încât un singur jucător, din segmentul fondurilor de pensii, ajunsese să fie prezent cu aproximativ jumătate din plasamentele de la închiderea (fără succes) a ofertei.
Lipsa nerezidenților a fost considerată de reprezentanții pieței ca definitorie pentru calitatea ofertei, chiar dacă anterior raportatele de analiză dădeau parametri buni din punct de vedere fundamental pentru Alro. Victor, investitor individual cu peste 20 de ani de experiență pe piața de capital românească, intuia încă din vară slaba pregătire a operațunii de piață drept o cauză a eșecului acesteia. „I-au trombonit!”, declara acesta pentru Profit.ro. „Probabil că le-au zis: lasă că o rezolvăm noi!” Investitori din piața locală au reclamat abordarea suficientă, arogantă a Deutsche Bank, intermediar care nu a primit niciun ban, având în vedere eșecul operațiunii.
De ce participare era nevoie
Îndoielile se strecuraseră chiar la nivelul companiei. Cum aproape la toate întâlnirile cu potențialii investitori din străinătate aceștia au întrebat de lichiditatea de la BVB și au motivat aceasta prin faptul că vor să aibă acces la o piață ce să permită ieșirea în 5 zile, calculele au fost simple că la dimensiunea ofertei ar fi nevoie de 200 de investitori.
La fel, dimensiunea tranșei de retail, pentru aproximativ 70 milioane euro, părea foarte mare, peste cea de la Digi Communications (DIGI). Campania de promovare consistentă, inclusiv pe televiziuni, unde vânzătorul Vimetco a plătit aproximativ 100.000 de euro, conform informațiilor obținute de Profit.ro, a fost comandată de emitent pentru a asigura toate condițiile succesului, deși brokerii afirmaseră că nu este nevoie de aceasta pentru a asigura prezența retailului.
O „jucărie” pe bursă
Compania a revenit cu un plasament privat într-un răstimp în care prețul acțiunilor sale se află în zona de 3,50 lei/acțiune, nivel similar cu limita inferioară a ofertei precedente conform prospectului amendat. De data aceasta ofertanții au avut în favoarea lor și argumentul distribuirii în ianuarie a unui dividend generos, de 0,45756 lei/acțiune, în baza rezultatului parțial la 9 luni și a unor fonduri din rezervă.
Revenirea în piață la mai puțin de jumătate de an de la un eșec atât de mare a reprezintă un act de curaj, iar întrunirea subscrierilor într-un plasament privat validează Alro ca o companie robustă în ochii investitorilor și așează operațiunea din vară ca o anomalie rezultată dintr-o slabă pregătire a demersului. Cu un free-float consistent, investitorii activi de la BVB mai au o „jucărie” pe bursă, într-un sector important al economiei, în acțiunea Alro.