După politica importantă de achiziții și preluări de anul trecut, TeraPlast chiar arată la finalul primului semestru ca o companie mult mai mare. Veniturile sunt aproape duble, activele sunt cu peste o treime mai mari, iar datoriile au crescut cu peste 130 milioane lei. Profitabilitatea la nivel de grup s-a ameliorat cu 33%.
TeraPlast Bistrița (TRP) a realizat în prima jumătate a acestui an venituri totale de 338,49 milioane lei, cu 97,17% mai mari decât cele de 171,67 milioane lei din perioada similară a anului trecut. În același interval, cheltuielile cu materiile prime au urcat cu 112,33%, până la 267,18 milioane lei, de la 125,83 milioane lei.
O dinamică mai slabă a fost la nivelul cheltuielilor cu beneficiile angajaților. Acestea au crescut cu 72,74%, la 31,18 milioane lei, de la 18,05 milioane lei. De altfel, președintele Consiliului de Administrație Dorel Goia declara în luna iunie, la începutul luni trecute, în cadrul unui eveniment organizat de Bursa de Valori București la 10 ani de la listarea emitentului, că nu este neapărat un neajuns major majorarea salariilor. „Eu nu critic faptul că s-au mărit salariile. Trebuiau să se mărească”, afirma atunci Goia. El semnala, însă, că principalul neajuns în ceea ce privește forța de muncă îl reprezintă faptul că absolvenții de școli profesionale și de învățământ superior tehnic vin nepregătiți din punct de vedere practic. „A dispărut învățământul profesional”, spune Goia. „Fără învățământ profesional, vom avea o mare problemă în câțiva ani.”
CITEȘTE ȘI Antreprenorii români mai au de așteptat până la legiferarea platformelor de crowdfunding. Autoritățile sunt pe poziții diferite în privința reglementăriiSunt condițiile în care rezultatul operațional semestrial s-a majorat cu 53,06%, la 15,98 milioane lei, de la 10,44 milioane lei. Dinamica a fost ceva mai slabă, +33,33%, la nivelul profitului net, care a urcat la 10,52 milioane lei, de la 7,89 milioane lei din primele 6 luni ale anului trecut.
În raportarea privind activele, dar și structura de datorii este surprinsă expansiunea de anul trecut a companiei. Astfel, TeraPlast s-a extins pe piața din Serbia unde a achiziționat în iunie o fabrică de panouri sandwich care va dubla capacitatea de producție a grupului pe acest segment. În august, TeraPlast a devenit acționar unic la producătorul de țevi Politub, unde avea o deținere de 50%, cumpărând cealaltă jumătate din companie de la partenerul francez Socotub. De asemenea, în mai multe faze, Teraplast a ajuns să controleze, printr-o participație de 67% din titluri, producătorul de țiglă metalică Depaco, ce vinde cu marca Wetterbest.
În aceste condiții, la data de 30 iunie activele totale ale grupului se ridicau la 621,85 milioane lei, în creștere cu 37,45% față de cele de 452,41 milioane lei de la finele anului trecut. În același răstimp, datoriile totale au crescut cu 57,47%, la 358,52 milioane lei, de la 227,67 milioane lei.
TeraPlast a fost adusă la cota BVB în vara de criză financiară a anului 2008, iar președintele Goia recunoaște că „majoritatea lucrurilor bune s-au întâmplat după listare”. La ultimul preț de închidere de ieri de 0,3700 lei/acțiune, capitalizarea de piață a companiei se ridică la 317,05 milioane lei (68,55 milioane euro).