Măsura luată de ANAF la finalul anului trecut, de revocare a autorizației de antrepozit fiscal a Oil Terminal, autorizație care permite depozitarea benzinei venite pe mare în rezervoarele operatorului portuar constănțean fără plata accizelor până la livrarea la destinațiile finale, ar putea duce la blocarea căii ferate Constanța-Ploiești, întrucât clienții Oil Terminal nu-și vor mai lăsa carburantul în depozitele companiei, ci îl vor încărca direct în trenuri, au susținut avocații Oil Terminal în instanță, în procesul în care au obținut suspendarea revocării autorizației.
Operatorul de transport și depozitare țiței și produse petroliere Oil Terminal Constanța este controlat de statul român prin Ministerul Energiei, cu aproape 60% din acțiuni. Compania are o capacitate de depozitare de circa 1,5 milioane metri cubi și este cel mai mare operator maritim din portul Constanta specializat în manipularea țițeiului, produselor petroliere, petrochimice lichide și alte produse finite sau materii prime lichide pentru import, export și tranzit.
Principalii competitori pe piață internă ai Oil Terminal sunt terminalul din Portul Midia exploatat de Rompetrol Rafinare, terminalul Unicom-Oil Terminal din Galați, Frial SA Constanța și Minmetal SA Constanța.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În decembrie 2017, ANAF a revocat autorizația de antrepozit fiscal a Oil Terminal. Compania a contestat decizia Fiscului în justiție, iar pe 15 martie a obținut suspendarea acesteia, până la pronunțarea instanței de fond. Fiscul a făcut recurs, dar Curtea de Apel Constanța a dat încă o dată dreptate Oil Terminal, pe 20 iunie. Procesul în care este judecată revocarea ca atare a autorizației se află în continuare pe rol.
În depozitele de țiței, carburanți sau alte produse petroliere care au statutul de antrepozite fiscale, produsele respective pot fi depozitate și, totodată, transportate de la un antrepozit la altul în interiorul UE fără plata accizelor.
Avocații Oil Terminal au argumentat în instanță că revocarea autorizației de antrepozit fiscal va provoca o pagubă iminentă companiei.
"În ceea ce privește condiția <pagubei iminente>, arată reclamanta că a fost declarată de interes strategic. Capacitatea totală de depozitare din Oil Terminal Constanța SA este de circa 1,5 milioane metri cubi. Revocarea antrepozitului fiscal obligă clienții reclamantei să achite în termen de 5 zile acciza pentru marfa aflată în depozitul nostru, iar în cazul în care aceștia nu dispun de lichidități, Oil Terminal Constanța SA ar fi pasibilă de plata unor accize de aproximativ de 10 milioane euro. Retragerea autorizației de antrepozit fiscal nu afectează numai Oil Terminal, ci și clienții acestora, iar activitatea Portului Constanța și economia românească vor avea de pierdut. Practic, produsele petroliere nu se vor mai depozita în rezervoare, iar navele se vor încărca direct în trenuri, a căror coloană se poate întinde din Portul Constanța până la Ploiești, generându-se un adevărat haos", a susținut Oil Terminal, potrivit documentelor instanței de judecată.
CITEȘTE ȘI Londra își propune să devină cel mai prietenos oraș pentru pietoni din lumeANAF a decis revocarea autorizației după ce inspectorii Fiscului au considerat, în urma a două controale, că Oil Terminal a încălcat mai multe prevederi ale Codurilor Fiscal și de Procedură Fiscală și că există neconcordanțe între datele prezentate inițial de companie la autorizarea ca antrepozit fiscal și cele constatate în cadrul inspecțiilor.
Astfel, Fiscul a susținut în instanță că Oil Terminal nu a putut prezenta o situație informatizată a stocurilor la locurile de depozitare și a mișcării lor pentru fiecare rezervor autorizat, astfel că nu a făcut dovada utilizării unui sistem corespunzător de evidență a stocurilor, că fișa de magazie a unui rezervor prezenta înregistrări eronate, și că operatorul nu deținea un sistem de contorizare volumetrică nici la antrepozitul fiscal, nici la limita de separație între antrepozit și celelalte rezervoare neautorizate, dedicat doar produselor accizabile aflate în regim suspensiv și care să asigure o evidență exactă a stocurilor aflate în cele două rezervoare autorizate, precum și a mișcărilor de produse energetice.
În replică, avocații Oil Terminal au contestat constatările care au stat la baza emiterii deciziei de revocare a autorizației de antrepozit fiscal, susținând că nu a existat nicio schimbare în situația de fapt avută în vedere la momentul emiterii autorizației și că organul fiscal nu a precizat în ce constau neconcordanțele dintre datele prezentate inițial, la autorizare, și cele menționate în procesul verbal de inspecție.
Argumentația ANAF în sprijinul deciziei de revocare a autorizației de antrepozit fiscal a Oil Terminal
"Curtea reține, într-adevăr, din analiza sumară a actului administrativ, că acesta este motivat pe baza constatărilor Direcției Generale a Vămilor, fără însă ca organul emitent să arate, în concret, dacă există și în ce constă modificarea situației de fapt care a stat la baza emiterii autorizației de antrepozit fiscal și care sunt acțiunile/inacțiunile reclamantei care au determinat o astfel de schimbare", se arată în motivarea deciziei Curții de Apel Constanța din iunie, de respingere a recursului ANAF la hotărârea Tribunalului Constanța din martie, care a suspendat revocarea autorizației de antrepozit fiscal a Oil Terminal până la pronunțarea instanței de fond.
Tarifele operațiunilor cu țiței și produse petroliere prestate de Oil Terminal Constanța vor fi majorate cu 8,5%, potrivit unui proiect de ordin al Agenției Naționale pentru Resurse Minerale (ANRM). Compania a solicitat majorarea ca urmare a creșterii costurilor cu utilitățile, precum și ale celor cu personalul și cu îndatorarea.
Oil Terminal a terminat primul trimestru al anului cu un profit net insignifiant, de doar circa 17.000 lei, în scădere cu 99,7% față de cel de de 6,77 milioane lei din perioada similară din 2017. Rezultatul din T1 2018 se datorează creșterii cu aproape 16% a cheltuielilor, la 33,94 milioane lei, și reducerii cu 7,4% a veniturilor, la 34,12 milioane lei. "Comparativ cu nivelul realizat la 31.03.2017, cifra de afaceri a scăzut la 31.03.2018 de la 36,7 milioane lei la 33,8 milioane lei, ca urmare a diminuării cu 33% a veniturilor din depozitare (4,9 milioane lei)", a transmis Oil Terminal Bursei de Valori București.
Argumentația avocaților Oil Terminal