Noile prevederi introduse în Parlament privind piața de capital, pentru reținerea la sursă a impozitului pe câștigurile bursiere, reprezintă o metodă de a diminua interacțiunea cu Fiscul, spune directorul general al Bursei de Valori București (BVB), Adrian Tănase. "Să facă viața ușoară investitorilor", adaugă acesta.
Potrivit unuia dintre inițiatori, deputatul PNL Sebastian Burduja, legea are potențialul de a crește baza de investitori din România.
"Credem că atât adoptarea impozitării diferențiate a profiturilor, cât și reținerea la sursă a impozitelor generate de câștigurile de capital vor avea un impact major asupra dezvoltării Bursei românești. Ne apropiem astfel tot mai mult de investitori și îi stimulăm să investească în companiile locale listate, pentru că astfel crește capacitatea de finanțare a acestora", a declarat, la rândul său, președintele BVB, Radu Hanga.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: Nu suntem încă într-un moment de panică. Investitorii arată încredere în piețele bursiereImpozitul de 1-3% pe profiturile marcate la bursă, proiect mai vechi al Bursei de Valori București și Asociației Administratorilor de Fonduri și preluat în inițiativă legislativă de deputatul Sebastian Burduja, a fost adoptat acum de Camera Deputaților, for decizional.
De ce este important: Actul normativ este în măsură să stimuleze participarea românilor pe piața de bursieră, categoria investitorilor de retail fiind puțin dezvoltată în România. În plus, legea micșorează interacțiunea cu Fiscul a investitorilor persoane fizice, element invocat frecvent ca inconvenient de ordin birocratic de către micii investitori.
Modificarea legislativă, care prevede reducerea interacțiunilor cu Fiscul a investitorilor de portofoliu, a trecut acum de Parlament. Camera Deputaților a acordat un vot favorabil după ce, la începutul lunii februarie, Senatul adoptase proiectul de lege privind reținerea la sursă a impozitului pentru veniturilor obținute pe bursă și reducerea acestuia la 1% pentru deținerile mai mari de 1 an și la 3% pentru tranzacții cu deținere mai mici de 1 an.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Este posibil să avem fluctuații considerabile pe piața criptomonedelor în perioada următoarePlecat în procesul legislativ în luna octombrie a anului trecut ca inițiativă a unui grup de 50 de parlamentari din care cel mai vizibil a fost deputatul PNL Sebastian Burduja, proiectul de modificare a legii 227/2015 a Codului Fiscal încheie acum parcursul din forul legislativ și pleacă spre promulgare la președintele Klaus Iohannis.
Comisia pentru buget, finanțe și bănci a Camerei Deputaților avizase favorabil proiectul de lege pe 7 aprilie, membrii acesteia hotărând cu majoritate ca trimiterea în plen în forma adoptată de Senat. Acolo, în raportul comisiei sesizate pe fond, la începutul anului fusesereră adăugate 21 de amendamente.Cel mai important dintre acestea este acela că legea va avea aplicabilitate de la 1 ianuarie 2023, lăsând astfel sub incidența vechilor prevederi anul 2022 în care câștigurile sunt compensate de pierderi și apoi declarate de investitori către administrația fiscală.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Este posibil să avem fluctuații considerabile pe piața criptomonedelor în perioada următoareConform actului normativ – de mai mult timp vizat, la cererea pieței de Bursa de Valori București și care a avut un vârf de lance în Asociația Administratorilor de Fonduri (AAF) – determinarea câștigului sau a pierderii cu instrumentele financiare se face de către intermediar, urmând ca tot acestuia să-i revină obligația pentru calcularea și reținerea la sursă a impozitului la încheierea fiecărui transfer sau operațiune.
Un amendament delimitează strict la 365 de zile termenul de deținere de la care un instrument financiar vândut cu profit are câștigul impus la 1% sau la 3%. Senatorii din Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piața de capital mai aduseseră amendamente care aduc clarificări în special în problema marcării câștigurilor pe poziții de instrumente derivate, a obligațiilor aferente intermediarilor care oferă aceste produse, dar și despre asimilarea la venituri bursiere a dividendelor și dobânzilor sau acordarea codului fiscal persoanelor fizice nerezidente care tranzacționează prin intermediari activi în România.