Potrivit unor documente publicate luni de BBC și BuzzFeed UK, Royal Bank of Scotland (RBS) a încercat să obțină venituri suplimentare de pe urma companiilor cu probleme financiare, provocând inclusiv falimentul unor firme de talie mică sau mijlocie, pentru a le vinde activele.
Potrivit documentelor, RBS ar fi recompensat angajații care identificau companiile-cliente cu probleme financiare, care erau apoi “stoarse de bani”, prin ceea ce banca numea "a dash for cash” (ofensiva pentru cash).
În perioada 2007-2012, valoarea creditelor deținute de clienții transferați către divizia de restructurări a RBS a crescut de peste cinci ori, la circa 65 de miliarde de lire sterline. Mulți proprietari de firme care au colaborat cu RBS susțin că banca ar fi subevaluat intenționat diferite active, astfel încât clienții să depățească în mod artificial limitele de îndatorare și să fie trimiși către divizia de restructurări.
CITEȘTE ȘI Oliver Hart și Bengt Holmstrom, câștigătorii premiului Nobel pentru economieAngajații băncii, cărora directorii le cereau să găsească clienți pentru programele de restructurare, ar fi primit bonusuri pentru a impune taxe și comisioane cât mai mari clienților respectivi. Comsioanele foarte mari “de restructurare” au agravat problemele firmelor respective, cauzând falimente.
Documetele publicate sugerează că, în cazul companiilor cu probleme care nu falimentau din cauza datoriilor foarte mari, personalul băncii găsea uneori soluții pentru de a le aduce în imposibilitatea de a rambursa creditele. Ulterior, afacerile respective erau forțate să vândă active, la prețuri derizorii, sau să cedeze acțiuni/controlul companiei către bancă.
Ca răspuns la documentele apărute în presă, RBS a afirmat că a dezamăgit în trecut unele companii de talie mică care i-au fost cliente, dar a negat că ar fi provocat intenționat falimentul acestora.
“RBS a spus foarte clar că rolul diviziei de restructurare a fost să protejeze poziția băncii. După izbucnirea crizei financiare, nu ne-am ridicat mereu la standardele noastre ridicate și am dezamăgit unii clienți IMM. De atunci, RBS a devenit o bancă diferită și am implementat schimbări de cultură corporativă, inclusiv legate de felul în care gestionăm clienții cu probleme financiare”, au declarat reprezentanții băncii pentru BBC Newsnight.
Documentele publicate luni vin în sprijinul unor acuzații aduse băncii în urmă cu trei ani. În 2013, Lawrence Tomlinson, consilier al Ministerului Comerțului în Marea Britanie, a înaintat guvernului britanic un raport în care a acuzat RBS că ar fi falimentat intenționat companii viabile pentru a le vinde activele și a obține profit.
La finele lunii trecute, RBS a convenit plata a 1,1 miliarde de dolari pentru închiderea a două procese civile în Statele Unite, legate de modul în care a vândut instrumente financiare garantate prin ipoteci înainte de izbucnirea crizei financiare. RBS se confruntă însă și cu alte litigii legate de neregulile din tranzacțiile cu instrumente financiare având ca active suport ipoteci, efectuate înainte de programul de salvare de 45,5 miliarde de lire sterline (59,22 miliarde dolari) de care a beneficiat din partea guvernului britanic în 2008.