CEC Bank a încheiat primul semestru cu un profit net de 184,4 mil lei, conform rezultatelor preliminare, neauditate, peste nivelul bugetat. Profitul din primul semestru reprezintă 49% din profitul înregistrat la nivelul întregului an 2019, a anunțat banca.
”Activele totale ale CEC Bank au înregistrat o creștere susținută, de circa 10% în primul semestru, față de sfârșitul lui 2019, atingând nivelul de 36,1 de miliarde de lei. Am accelerat eforturile de digitalizare: am lansat CEC_IN, un flux care permite contractarea serviciilor bancare de la distanță, CEC Bank fiind printre primele bănci din România cu un astfel de sistem, am implementat sisteme de plată contactless de pe telefon sau ceas, am adus multiple îmbunătățiri serviciului de mobile banking și am demarat un amplu program de investiții pentru modernizarea bancomatelor”, a declarat Bogdan Neacșu, director general al CEC Bank.
Neacșu amintește că banca a luat măsuri în primele șase luni pentru a se adapta la provocările legate de pandemia COVID-19, continuând în același timp strategia de modernizare și de consolidare a poziției pe piață și finanțând economia.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În primul semestru, veniturile nete din dobânzi s-au menținut la circa 555 milioane lei, în timp ce veniturile nete din comisioane au urcat cu 5,4% față de perioadă similară a anului trecut, ajungând la 124 milioane lei, pe fondul creșterii numărului de clienți și de operațiuni.
Raportul cost/venit s-a situat la sfârșitul primului semestru în partea inferioară a intervalului 50%-55%, îmbunătățindu-se față de anul trecut și rămânând sub media sistemului bancar, deși banca operează cea mai extinsă rețea teritorială, de peste 1.000 de unități, care presupune costuri ridicate.
Sursele atrase de la clienți au crescut cu 8% față de sfârșitul anului trecut, depășind 30 de miliarde de lei, persoanele fizice având o pondere de 75%. Pe segmentul persoanelor fizice, creșterea a fost de peste 5%, iar pe segmentul persoanelor juridice, de peste 17%.
CITEȘTE ȘI Redeschiderea restaurantelor: Va exista un triaj al cliențilorPortofoliul de credite, la valoare brută, acordate clientelei a crescut cu circa 3% față de sfârșitul anului trecut. În cazul persoanelor fizice, creșterea a depășit 4% la nivelul întregului portofoliu, urcând la aproape 10% în cazul creditelor pentru locuințe.
În cazul creditelor acordate companiilor, banca a înregistrat o creștere de circa 3% a portofoliului,cu ritnuri egale pentru creditele de investiții și cele pentru finanțarea activității curente. Cel mai mare volum al finanțărilor a avut ca destinație domeniile agricultură, industrie și comerț.
În contextul în care, după declararea stării de urgență a scăzut cererea de credite, crescând, în schimb, nevoie de finanțare a bugetului de stat, banca, deținută integral de statul român, și-a intensificat activitatea pe piața titlurilor de stat. Soldul activelor de această natură a urcatla 12,7 miliarde lei, față de 7,7 miliarde lei soldul în decembrie 2019.
În condițiile creșterii activelor CEC Bank cu circa 10%, peste ritmul de creștere mediu la nivelul sistemului bancar (4,7%), cota de piață a CEC Bank a crescut de la 6,64%, la sfârșitul lui 2019, la 6,96%.
Rata creditelor neperformante a crescut, însă, și ea, la 6,49%. Creșterea se datorează în principal modificării reglementărilor privind modul de raportare, începând cu data de 30.06.2020, anumite categorii de active (RMO, depozite la bănci) nemaifiind incluse în baza de calcul, iar expunerile neperformante nemaifiind diminuate cu valoarea provizionului pentru dobânda depreciată (unwinding), arată banca.
Acoperire creditelor neperformante cu provizioane și garanții este de peste 210%.
În primul semestru, CEC Bank a înregistrat cheltuieli cu ajustări pentru pierderi așteptate aferente creditelor în valoare de circa 100 de milioane de lei, ținând cont de perspectivele de deteriorare a indicatorilor macro-economici.
La sfârșitul semestrului 1, rata fondurilor proprii totale se situa la circa 25,65%, peste nivelul cerinței globale de capital (OCR) aplicabilă băncii. Rata de rentabilitate a capitalurilor a fost de 9,02%.
Măsuri luate de CEC Bank în contextul COVID-19
• În luna martie, CEC Bank a lansat fluxul CEC_IN, care permite contractarea serviciilor bancare online 100%, fără deplasări la bancă, de către clienții din România și din diaspora. Pachetul include cont curent, card bancar și acces la Mobile Banking.
• Amânări la plată pentru 14.000 de clienți (persoane fizice și juridice), din care peste 10.000 clienți au apelat la soluțiile proprii ale băncii, iar peste 4.000 de amânări la plată în baza OUG 37/2020.
• Pentru toți clienții băncii acces gratuit la aplicația de Mobile Banking, timp de 6 luni.
• Carduri de debit emise gratuit pentru clienții care își ridicau pensiile în numerar de la ghișeele băncii și trimiterea acestora, fără costuri, la adresa de domiciliu. Încasarea pensiilor în numerar, la domiciliu, pentru clienții CEC Bank din comunele și orașele mici, fără acces la unități sau ATM-uri CEC Bank sau în cazul celor care nu se puteau deplasa.
• Oferte promoționale pentru refinanțarea creditelor de consum și pentru achiziția de locuințe dedicate salariaților din spitalele COVID. La creditele pentru refinanțarea împrumuturilor de consum, dobândă fixă a fost de 5,5% pe an, fără alte comisioane. La momentul respectiv, dobânda medie în sistemul bancar la creditele din portofoliu era de circa 10,5%. În cazul creditelor pentru locuințe: dobândă la lei de 4,19% anual (IRCC + marjă anuală de doar 1,75 pp) și comision de administrare de 0,15% anual.
• Programul IMM Invest: Banca a primit 4.300 de solicitări, din care aproape 900 au fost aprobate, iar alte circa 2.200 sunt în diverse etape de aprobare.