Raiffeisen Bank va acorda o finanțare de 14 milioane de euro, garantată de EximBank (prin emiterea unor garanții în numele și în contul statului român), companiei Softronic SRL, din Craiova. Creditul este destinat acoperirii costurilor de producție și livrare pentru șase locomotive electrice, care vor intra în dotarea companiei Green Cargo AB din Suedia.
În iunie 2017, Softronic a semnat un contract cu operatorul feroviar Green Cargo din Suedia pentru livrarea a opt locomotive Transmontana. Primele două locomotive au fost deja produse și livrate, în prezent aflându-se în faza finală de testare. Următoarele 6 locomotive, a căror producție este finanțată de Raiffeisen Bank, vor fi livrate la finalul anului 2019, până la mijlocul anului 2020.
Softronic SRL este singurul producător de locomotive electrice din estul Europei.
“În momentul de față, Softronic are capacitatea de a produce aproximativ 9-10 locomotive pe an. Locomotiva LEMA este un proiect original al firmei Softronic, primul exemplar fiind fabricat în anul 2010. Până în prezent am fabricat 36 de locomotive destinate, în special, operatorilor feroviari transportatori de mărfuri. Locomotivele noastre circulă pe cai ferate din România, Ungaria, Slovacia și, mai nou, din Suedia. Pentru transportul de călători, fabricăm trenul electric Hyperion, care reprezintă materializarea experienței noastre în proiectarea și construcția de material feroviar de înalta performanță”, spune Radu Zlatian, director Cercetare-Dezvoltare la Softronic.
CITEȘTE ȘI CCR: Codul administrativ este neconstituțional - nu a fost consultat Consiliul Economic și Social și nu a fost respectat principiul bicameralismuluiSoftronic este o companie nouă pe piață materialului rulant - a fost înființată în 1999 având capital integral românesc. Produsele de baza sunt locomotivă electrică cu tracțiune cu motoare asincrone (LEMA - Transmontana) și trenul electric multiunit pentru călători (Hyperion). Atât locomotivele, cât și trenurile sunt proiectate pentru eficiență energetică maximă recuperând energia consumată la frânare. Pentru fabricația celor două produse, Softronic a proiectat și produce toate elementele mecanice necesare, motoare electric de tracțiune, convertoare statice pentru tracțiune sau servicii auxiliare, echipamnte de control, comandă și siguranță.
“Finanțăm producția și exportul partenerului nostru Softronic pentru că ne dorim să sprijinim economia românească să fie competitivă pe orice piață. Avem toate ingredientele succesului în această tranzacție – creativitate, capacitate de producție și execuție, management performant, piață de desfacere și produse de cea mai înalta calitate”, spune Cristian Sporis, vicepreședinte Corporații la Raiffeisen Bank.
“Structura de garantare este o componentă importantă în accesarea oricărui tip de finanțare, iar garanțiile pe care statul român le emite prin intermediul EximBank sunt o resursă sigură și eficientă pe care firmele, prin intermediul băncilor comerciale, ar putea să o exploateze mai mult. În acest context, este cu atât mai importantă decizia Raiffeisen Bank de a valorifica facilitățile oferite de EximBank într-un parteneriat ce deschide noi oportunități de dezvoltare pentru un business autohton. Încurajăm și alte bănci comerciale să urmeze acest model, în beneficiul net al companiilor românești”, a declarat Traian Halalai, președintele executiv al EximBank.
“Transmontana” este cea mai performanță locomotivă electrică fabricată în Europa, este omologată de Autoritatea Feroviară Română și detine autorizații de circulație pe căile ferate din Bulgaria, România, Ungaria, Slovacia și Suedia. Locomotiva are un design modern, motoare de tracțiune asincrone, frânare dinamică (reostatica și recuperativa), convertoare electronice de tracțiune, echipamente electronice de comandă și control bazate pe microcontrolere și microprocesoare, faruri LED și multe altele.
“Hyperion” este un tren electric de călători care îndeplinește cerințele specifice standardelor Europene (EN și UIC) și respectă Specificațiile Tehnice de Interoperabilitate (ȘTI). Trenul a fost realizat folosind cele mai noi și performanțe echipamente electrice, electronice și mecanice. La fabricarea lui s-au utilizat tehnologii de ultima ora, având la baza un proiect dezvoltat în anul 2012.