Criza generată de pandemia COVID-19 a schimbat rapid preocupările antreprenorilor din România, arată directorul financiar al ING Bank România, Serge Offers. Firmele cer acum sfaturi despre gestionarea fluxurilor de numerar, în timp ce până de curând erau preocupate de criza forței de muncă și instabilitatea legislativă. De cealaltă parte, populația trebuie să-și ajusteze cheltuielile, având în vedere că salariile nu vor mai crește la fel de rapid.
“Înainte de COVID-19, în discuțiile pe care le aveam cu antreprenorii, prima întrebare era legată de piața de muncă – există puțin șomaj, crezi că există forță de muncă calificată -, și a doua era legată de instabilitatea legislativă. Acum principala întrebare, care nu mi-a fost adresată în doi ani de când sunt în România, este cum îmi gestionez fluxul de numerar”, spune Serge Offers, chief financial officer al ING Bank România.
Offers remarcă și situația dificilă în care se plasează o parte importantă din companiile din România, mai ales cele mici, care au bilanțuri slabe.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“Lumea uită câteodată că întreprinderile mici și mijlocii sunt baza economiei. Aproape jumătate din produsul intern brut al României e făcut de companiile mici. Acestea sunt și companiile cele mai vulnerabile într-o recesiune. Mare parte din firme nu au capital sau nu fac profit. Așa că nu ai pe ce să te bazezi pentru plata facturilor”, explică oficialul ING.
Companiile mici au un grad de îndatorare de 90%, adică activele sunt aproape egale cu datoriile, ceea ce arată o vulnerabilitate la un șoc precum cel curent. Datele financiare s-au înrăutățit cu precedenta recesiune și îndatorarea a rămas ridicată și în anii de creștere economică. De altfel, creșterea bazată preponderent pe consum a permis firmelor să gestioneze o parte din aceste probleme structurale, dar acum firmele trebuie să se adapteze la o nouă realitate.
“Sunt companii mici care fac afaceri locale, dar sunt foarte importante pentru economia locală, și e cel mai probabil să fie lovite primele și să aibă probleme să continue activitatea”, explică Offers.
Pe de altă parte, companiile au aplicat într-un număr sub așteptări la facilitatea de amânare a ratelor oferită inițial de ING și apoi de guvern prin OUG 37, ceea ce ar putea arăta că multe firme sunt încrezătoare că vor trece peste șocul economic, explică oficialul băncii.
“E foarte bine că guvernul a introdus o amânare a plăților, pentru că ajuți companiile care au o situație financiară sănătoasă, dar acum au probleme de lichiditate (...) Avem procesele noastre să-i ajutăm pe cei în dificultate. Companiile care au o bază solidă, dar acum au o problemă temporară generată de criza de sănătate cred că vor supraviețui. Dar, pe de altă parte, la fel ca în vremurile normale, unele companii vor falimenta, acest lucru este inevitabil”, spune Offers.
Banca a observat o utilizare mai frecventă și pentru o durată mai mare de la declanșarea pandemiei a platformei de educație pentru antreprenori – Startarium – unde sunt aproape 37.000 de utilizatori.
Și populația trebuie să se adapteze la noua situație economică, după o perioadă de creștere semnificativă a veniturilor, explică olandezul.
“În ultimul deceniu au fost ani de creștere economică puternică. Oamenii s-au obișnuit cu creșterea salariilor cu două cifre, cu șomajul foarte redus. Oamenii trebuie să se adapteze la noua realitate (...) Salariile nu vor mai crește atât de rapid ca în ultimii ani. Cei care nu sunt obișnuiți cu crizele economice, în special tinerii, trebuie să-și ajusteze cheltuielile și modul de viață”.
O vulnerabilitate a populației rămâne rata redusă de economisire. 7 din 10 români nu economisesc – deși și-ar dori să o facă, dar nu reușesc, și nu au resurse să acopere cheltuielile neașteptate fără să intre în datorii, explică Offers.
ING oferă posibilitatea clienților să înceapă să economisească sume mici prin rotunjirea plăților. 32.000 au activat deja această opțiune. Banca are și un program online de educație financiară – Bootcamp Banometru -, unde participanții pot învăța individual cum să-și gestioneze bugetul de la un coach. Circa 1.000 de persoane au trecut prin program de la lansarea în urmă cu 2 săptămâni.