Sistemul bancar stă mai bine decât la precedenta criză economică, iar mobilizarea statului, băncilor și firmelor a fost mult mai bună în actuala criză, spune la Profit TV directorul CEC Bank. Principala provocare pentru CEC a fost să asigure funcționarea în condiții de pandemie, inclusiv furnizarea de numerar pentru clienții din rural. Acum, banca se concentrează pe finanțarea firmelor prin programul IMM Invest, unde a primit spre analiză 2.000 de cereri.
“De la debutul acestui episod, prima problemă pe care ne-am pus-o a fost cum asigurăm continuitatea”, spune Bogdan Neacșu, Director General - Președinte CEC Bank, la Profit TV, în emisiunea Profit LIVE, transmisă începând cu ora 17.30 și în care mediul de business vorbește despre situația actuală.
CEC are cea mai extinsă rețea bancară din țară, cu 1.000 de unități în 781 de localități, inclusiv în sate și comune, unde nu există alte servicii bancare. Banca a mai aplicat și un program de muncă alternativ pentru angajați astfel încât să reducă expunerea lor în sucursale.
“Am depus toate eforturile și cu cheltuieli suplimentare pentru a asigura operațiunile cu numerar”, explică Bogdan Neacșu.
CITEȘTE ȘI VIDEO Profit LIVE TV - Să ajutăm business-ul. Ministrul Finanțelor: Companiile de stat cu dificultăți de finanțare pot fi sprijinite prin majorări de capital. Creditele cu posibilitatea conversiei în acțiuni vor fi pentru companii mariBanca Națională a arătat o creștere semnificativă a retragerilor de numerar de la bănci după declararea stării de urgență la mijlocul lunii martie, pentru ca apoi lucrurile să se calmeze.
În cazul CEC Bank, la unele unități s-au format cozi ca urmare a numărului mare de persoane venite la ghișeu și clienții au trebuit să aștepte afară până să-și rezolve problemele.
O provocare pentru bancă a fost și plata pensiilor către cei 450.000 de clienți pensionari, mai ales către cele două-treimi din mediul rural și orașele mici, unde traficul în sucursale este și mai ridicat, spune Neacșu. În unele cazuri, banca a livrat pensiile cu mandat special prin Poșta Română.
“Am accelerat foarte mult serviciul digital. Am avut prima inițiativă pentru ca clienții să se poată înrola de la distanță”, adaugă președintele băncii.
CEC a fost printre primele care au anunțat clienții că nu-i penalizează și nici nu-i înscrie în Biroul de Credit dacă nu plătesc ratele la timp. În primă fază, 20% dintre clienți, între 13.000 și 15.000, nu au achitat obligațiile lunare, apoi au început să pună sumele în cont. După adoptarea Ordonanței 37, numărul de solicitări de amânare a ratelor a fost de 5.600 de la persoane fizice și firme.
“În cazul persoanelor juridice am intervenit mult mai rapid. Era important în cazul acelor clienți afectați grav, cum sunt restaurantele sau hotelierii”, spune Neacșu.
CITEȘTE ȘI Profit LIVE TV - Să ajutăm business-ul. Astăzi repornește IMM Invest. Tiberiu Moisă, Banca Transilvania: Băncile se vor mobiliza, vor merge pe fluxuri simplificate în program. Esențial ca banii să meargă în afaceri viabilePreședintele CEC explică totodată că băncile stau mult mai bine în prezent decât la precedenta criză (când lucra la BRD), că sistemul este mai așezat și soluțiile vin mai rapid.
“Avem lichidități suficiente la nivelul sistemului bancar. Nu același lucru îl aveam în 2008-2009. Nu ne confruntăm cu fuga de capitaluri sau de lichidități (...) Dacă ne uităm la curs, dobânzi, modul în care se face intervenția în piață, de participarea în piață, vorbim de un sistem matur și lichid. Avem o tihnă să găsim soluții pentru clienții noștri”, spune Neacșu.
Băncile au fost încurajate să ia măsuri de rescadențare a creditelor nu doar de perspectiva ruinării debitorilor, ci și ca urmare a relaxării regulilor la nivel european și inclusiv în România în privința provizioanelor în contextul pandemiei.
“S-au făcut lucruri într-un timp record. Observ o mult mai bună mobilizare. Că vorbim de stat, de bănci, de antreprenori. Asta mă face să fiu optimist că vom găsi soluții foarte bune în perioada următoare”, adaugă Neacșu.
CITEȘTE ȘI Profit LIVE TV - Să ajutăm business-ul. Jucătorii din turism atenționează: Ne trebuie urgent scenarii. "Nu își asumă nimeni curajul, toate sunt calculate în câte voturi se pierd sau se câștigă!". Ce prețuri vor fi la vară Banca analizează 2.000 de cereri de credit primite prin programul IMM Invest, unde are alocat un plafon de garanții de 1,7 miliarde de lei, majoritatea venite de la microîntreprinderi. Solicitările sunt preponderent de la firme din servicii, restaurante, hoteluri, unde activitatea a fost oprită în pandemie.
“Am alocat foarte multe resurse în cadrul băncii la nivelul fiecărui județ. Sunt câteva cazuri foarte avansate. Ne preocupă să operaționalizăm cât mai rapid, dar trebuie să fim și foarte atenți să nu supra-îndatorăm clienții”, explică Neacșu.
Domeniile care se mențin eligibile sunt agricultura, energia, sănătatea și transporturile, explică directorul CEC. “Sunt domenii bancabile și unde antreprenorii au găsit soluțiile să țină afacerile în mișcare”. Banca accordă finanțări suplimentare însă și hotelurile astfel încât acestea să-și poată relua activitatea. “De la client la client trebuie să găsim soluțiile necesare pentru a le asigura lichiditate”.
“Ne bucură cum o firmă sau alta începe să-și reia activitatea. Este primul semn sănătos pe care societatea poate să-l dea pentru a crește încrederea și a găsi soluții pentru acest moment”, adaugă Neacșu.