OTP Bank România avertizează în privința creșterii tentativelor de fraudă bancară în ultimul an, în contextul socio-economic generat de situația pandemică și de tendința accelerată de digitalizare a unei arii largi de servicii.
În cadrul unei analize proprii OTP Bank la nivel local, în perioada iulie 2020 – iulie 2021, se evidențiază o tendință de creștere a fraudelor diversificate, bazate pe inginerii sociale, atât din punct de vedere al numărului de incidente, cât și al valorii tranzacțiilor reușite ca urmare a compromiterii cardurilor clienților.
„Un număr mare al tranzacțiilor de fraudare sunt reușite ca urmare a compromiterii cardurilor clienților. Este un procent de aproximativ 59%, iar ponderea sumelor pierdute de către clienți este de 54% din totalul sumelor inițiate. Este un fenomen care poate fi întâmpinat prin educație financiară și digitală, prin informare și conștientizarea riscului de fraudă, astfel încât clienții să își protejeze datele confidențiale și să evite să devină victima unei fraude bazate pe inginerii sociale”, a declarat Florin Orban, Head of Banking Security & Anti-Fraud OTP Bank România.
Fraudele realizate prin inginerii sociale au scopul de a înșela utilizatorii, prin manipulare psihologică, să dezvăluie informații confidențiale sau să facă anumite acțiuni prin care i se sustrag datele personale și de autentificare, cum ar fi: nume și prenume, adresă, oraș, județ, numărul cardului, data expirării, cod de securitate CVV, cod numeric personal sau telefon.
Cele mai utilizate metode de fraudare sunt phishing-ul, prin care se transmit mesaje electronice în care se solicită date personale de identificare și autentificare sau accesarea unor website-uri, și fraudele prin intermediul platformelor de comerț electronic. În aceeași măsură, datele personale pot fi sustrase atât prin Smishing, phishing-ul prin SMS-uri, sau prin Vishing, metoda prin care victimele sunt apelate telefonic și manipulate să dezvăluie informații personale sau chiar să facă tranzacții.
OTP Bank România implementează standarde de securitate ridicate pentru confidențialitatea datelor, informațiilor și documentelor clienților săi, prin măsuri tehnice și operaționale adaptate la evoluția tehnologică.
Iar pentru a evita astfel de situații, trei sfaturi sunt esențiale:
• NU răspunde mesajelor care cer informații personale;
• NU accesa link-urile propuse;
• NU comunica niciodată date aferente cardurilor tale (ex. codul PIN, codul CVV2/CVC – reprezentat de ultimele 3 cifre de pe spatele cardului).
CITEȘTE ȘI Transilvania Residence: un proiect imobiliar exclusivist în BrașovÎn situația în care informațiile personale pentru utilizarea cardurilor și metodelor de plată asociate conturilor deținute la o bancă sunt compromise, iar tranzacțiile de fraudare sunt realizate cu datele de autentificare corecte, normele europene nu permit recuperarea sumelor.
Ca măsură de precauție, contactează banca ta pentru a verifica orice situație, mai ales în cazul în care mesajele primite sunt impersonale și au greșeli gramaticale sau de exprimare. Banca nu va solicita clienților săi modificarea sau confirmarea datelor personale de autentificare la telefon sau prin accesarea unui link din conținutul unui email.