Înalta Curte de Casație și Justiție a respins recursul unui grup de clienți ai BCR, reprezentați de avocatul Gheorghe Piperea, care au dat banca în judecată în 2010. Debitorii cu credite ipotecare în euro au cerut instanței să constate că sunt abuzive mai multe clauze din contract, inclusiv cea prin care banca stabilea rata dobânzii în funcție de un indicator intern. Pe aceeași speță, un grup de clienți reprezentați tot de Piperea a câștigat procesul cu BCR în toamna anului trecut.
Procesul de grup, în care sunt 120 de reclamanți, a început în 2010 și a mai trecut pe la ÎCCJ, care a trimis dosarul la rejudecare. Curtea de Apel București a respins pretențiile clienților, care sperau ca ÎCCJ să întoarcă decizia în recurs.
BCR utiliza, înainte de 2010, o dobândă variabilă internă pentru calculul dobânzii curente, numită în contracte „dobânda de referință variabilă (DRV), care se afișează la sediile BCR” la care se adăuga o marjă fixă de 1-2 puncte procentuale. Dobânda aproape că se dubla după primul an de creditare și a continuat să crească în criză, astfel că oamenii au ajuns să plătească și peste 10% pe an la euro, în condițiile în care în piață dobânzile erau la jumătate. Debitorii care au dat banca în judecată de-a lungul timpului au solicitat ca acestă DRV să fie echivalată cu referința Euribor, care este la un nivel negativ în prezent.
În luna octombrie, un alt complet de la ÎCCJ a admis recursul unui alt grup, format din 200 de clienți, și a stabilit că această clauză de dobânda este abuzivă, trebuie eliminată din contracte și înlocuită cu o dobândă negociată. Acei debitori negociază acum cu banca o nouă formulă de dobândă.
Deciziile ÎCCJ par și mai inconsistente în condițiile în care BCR a câștigat la început litigiile cu debitorii la instanța supremă, iar apoi a început să piardă. Chiar în acest an a decis, ÎCCJ a decis, în cazul unui client, că DRV este echivalentă Euribor, deci debitorul trebuie să plătească doar 1,2% dobândă.
Cât despre grupul care a pierdut azi, BCR spune, într-un comunicat de presă, că nu va solicita cheltuielile de judecată de peste 60.000 de lei acordate de instanță și că va oferi clienților dobânzi la nivelul pieței.
„Deși instanța a stabilit ca cei 120 de clienți angrenați în proces să plătească cheltuieli de judecată, BCR nu va solicita recuperarea acestora și va face clienților oferte comerciale la nivelul actual al pieței, pentru a încheia amiabil orice diferend și pentru a consolida o relație pe termen lung cu aceștia”, se arată în comunicat.
În toamna anului trecut, BCR a lansat o campanie de închidere amiabilă a potențialelor litigii cu clienții prin reducerea dobânzilor la credite. 30.000 de clienți au semnat actele adiționale pentru reducerea ratelor.