Banca Comercială Română a primit 13.000 de cereri de la persoanele fizice pentru amânarea ratelor, în contextul pandemiei, în timp ce solicitările de la firme acoperă 3-4% din portofoliul de credite pentru persoane juridice. Banca a aplicat o schemă voluntară pentru sprijinirea clienților înainte de intervenția guvernului printr-o ordonanță de urgență.
BCR a oferit clienților persoane fizice să amâne cu până la 3 luni plata ratelor la credit, fără ca împrumutul să fie considerat restant și raportat la biroul de credit. Clienții beneficiază de o amânare la plată a principalului, în timp ce dobânzile vor fi acumulate și împărțite în mod egal pe durata termenului de rambursare rămas. Clienții nu plătesc dobânzi la dobânzile amânate.
13.000 de debitori au solicitat amânarea plății ratelor, ceea ce reprezintă 2-3% din portofoliu, spune Vlad Huțuleac, șeful departamentului pentru credite acordate persoanelor fizice din BCR.
Huțuleac spune că în ultimele două săptămâni banca a avut o creștere a numărului de solicitări, dar că acestea au ajuns la un nivel constant în ultimele zile și că nu se așteaptă, astfel, la o creștere a cererilor după OUG 37 va produce efecte. “Să vedem și cum va arăta textul final al normelor de implementare”.
Ordonanța permite amânarea a până la 9 rate, dar aduce și o creștere a costurilor pentru debitorii care apelează la această restructurare.
“Cine nu are nevoie de amânare, să nu o facă”, spune oficialul BCR.
Și pentru firme BCR a oferit prelungirea facilităților de credit și posibilitatea amânării ratelor cu până la 6 luni, prin amânarea principalului și eșalonarea dobânzilor pe perioada de rambursare rămasă.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Programul "Prima casă” în noua formulă "O familie, o casă" - promulgat. Noutate: Garantare de 100% de către stat pentru grupurile vulnerabileBanca a primit “câteva sute” de solicitări, care repezintă circa 3-4% din portofoliul de împrumuturi.
“Este evident că numărul va crește”, spune Delia Olteanu, coordonator al departamentului de produse și procese pentru întreprinderi micro.
De unde au venit principalele solicitări?
“În mod normal te-ai fi așteptat ca impactul să vină în principal din servicii, transport, sectoare cu interacțiune umană. Lanțul de producție face ca firmele să nu fie neapărat din aceste industrii. Clienții de Start-Up Nation și cu facilități revolving au mai multe solicitări de amânare”, spune Delia Olteanu.
Banca se concentrează pe relația de la distanță cu firmele în condițiile în care 95% au internet banking și pot certifica identitatea prin chat-ul aplicației. Totodată, documentele sunt semnate electronic de clienții care au posibilitatea, iar banca încearcă să acopere documentele necesare din cele existente în arhive și să ia și informații din baze externe. Pentru creditele noi acordate companiilor sunt aștptate normele de aplicare a programului guvernamental IMM Invest, explică Olteanu.
Creditarea a fost lovită deja din martie de măsurile anti-epidemie.
“E ușor prea devreme să venim cu o concluzie. În ianuarie și februarie creditarea nouă a fost la un nivel ridicat, chiar mai bun decât anul trecut. În martie vedem o scădere, care va continua și în aprilie. Depinde cel mai mult depinde de cum va evolua economia”, spune Huțuleac.
PSD a venit cu propriul proiect de amânare a ratelor pe 9 luni, pentru oricine dorește și cu niciun cost pentru debitori. Băncile au criticat și Ordonanța mult mai benignă a Guvernului, solicitând ca soluțiile de restructurare să fie aplicate de bănci de la caz la caz.
“Întrebarea este cum faci bine pe termen scurt, dar și pe termen lung”, spune Ionuț Stanimir, directorul de marketing și comunicare al băncii.
BCR a mai oferit și clienților cu carduri de credit posibilitatea de a amâna la plată suma minimă fără penalități. De asemenea, posesorii de carduri BCR pot retrage numerar de la orice bancomat din țară fără comision.
Nicoleta Deliu, profesor la Școala de Bani, una dintre inițiativele băncii de educație financiară, recomandă oamenilor să pună într-un fond de rezervă banii pe care nu-i mai cheltuiesc în această perioadă și să evite cheltuielile făcute din impuls, plictiseală sau anxietate, mai ales de pe internet, achizițiile sunt facile. “Poți să pui lucrurile în coș, dar amână achiziția cu 24 de ore, ca să fii sigur că îți dorești cu adevărat acel lucru”.
Managerii firmelor ar trebui să comunice în permanență cu partenerii de afaceri și să știe situația lor financiară, să-și protejeze angajații și să monitorizeze cheltuielile.